Zamyšlení o vlastních pravidlech

U celé řady wargamerů jednou nastane ta situace, ve které si řekneme, tak a teď napíšeme vlastní pravidla. Proč? Protože chceme něco hrát a za boha nemůžeme najít, co potřebujeme. Nebo si myslíme, že naše pravidla budou lepší, než co je na trhu. Z jistého pohledu na věc, je to prostě odvážné, vstoupit kam nikdo nevkročil, a fantastické mít takové schopnosti a znalosti, že si napíšeme vlastní hru, z jiného pohledu jsme prostě sebestřední a arogantní.

Jak to dopadne? Můžete napsat pravidla, která jsou napsána tak strašně, že co skupinka to úplně jiná hra, přesto se stanou bestsellerem. Nebo napíšete super pravidla, která nehraje nikdo, kromě pár fajnšmekrů.

Nebo napíšete pravidla pro nespokojené hráče systému s největším market share v Evropě. 

Jindra si spočítal armádu během pěti minut

U mě nastala událost jedna, s tím, že jsem dost arogantní na to, abych si myslel, že to zvládnu. Nicméně dost příčetný nato, abych nevytvářel i matematický model hry.

Enter OPR!

A zde přichází One Page Rules. Pro neznalé, One Page Rules (psali jsme zde) opravdu nejsou pravidla na jednu stranu. Ačkoliv existuje core concept na jednu stranu, o které autor rád říká, že designuje jako první a z toho potom pracuje s rozšířením, tak jsou to naprosto normální pravidla vytvořená jako alternativa pro 40K, AOS, WHFB a všechny další subsystémy GW. Oproti GW mají modernější design, streamlinované text a matematicky vyjádřené armylisty – tedy s vnitřním balancem. Nicméně core mechanika je natolik univerzální a generická, že jí jde použít téměř na cokoliv. 

Francouzská armáda na cca 550 bodů

A co mi chybí? 

Large Skirmish Napoleonika. Chosen Men přes počáteční nadšení z Warhammer Historical nakonec vzbuzuje víc rozčarování, než radosti, pro obrovské díry v systému, po šílené armylisty. Sharp Practice 2 mě prostě nebaví a ten systém se mi nelíbí. Alternativní Black Powder 2 s redukovanými vzdálenostmi a jednotkami mě neláká pro špatné zkušenosti z jiných redukovaných her (rozuměj Kill Team). A kdy bude Muskets and Tomahawks 2 je ve hvězdách. Pokud se tedy Lockdown otevře dříve, než vyjde MnT2 je třeba mít kampaň Rusko v něčem hrát. 

Jsou dvě možnosti – buď předělat Song of Drums and Shakos na Unit Based (stejně jako jsou Of Gods and Mortals, 61-65, nebo Forged in Blood) anebo vzít One Page Rules, což je systém, který nás zaujal na 40K. 

Formace ano, čo ne?


Jak na to?

To je otázka za všechny peníze! I když jen upravujete pravidla, musíte vědět, co chcete dělat a jak to chcete dělat. Pak je třeba znát období, o kterém budete psát. Aspoň trochu. Ne. To neznamená přečíst Sharpa. A i když je mé vzdělání zatím chabé, něco málo jsem už nastudoval. 

Já jsem chtěl vzít OPR Age of Fantasy: Regiments, z klonu WHFB vytvořit systém který bude mít na zdrojích založenou mechaniku velení, bude umožnovat formace a dostane správný feeling „Věku regimentů a mušket“. 

Otázka je proč formace? Mohl jsem vzít AOF což je skirmish systém a ten jen přejmenovat kde je třeba (Fear za Elite například). Vždycky si vzpomenu jako Michael Leck odpovídal na kritiky, že ve hře jeho velikost (Pikeman’s Lament) nemají pikanýrské falangy co dělat. Reagoval ve smyslu, ale dovede si představit dobu Pýky a Muškety bez Pýky? Tak proto tu jsou formace. Ostatně armády cvičily (nebo aspoň ta Ruská) boj i v půlčetách a „družstvech“ o pár zástupech. Mít napoleonská pravidla bez řady, kolony, rojničářského řetězu, nebo čtverce nejde. Jenže taky nechcete mít 400 stran. A jak reálné je dělat čtverec už v 10 vojácích? Nijak, zde přichází autorská abstrakce a hráčova fantazie. Je to čtverec a není to čtverec. Prostě vojáci si stoupnou zády k sobě a vytrčí bodáky proti nepříteli. Byla to tradiční taktika rojničářů, když nestihly čtverec. 

Problém tvorby je samozřejmě úroveň detailu (granularita).



Russia vs. Napoleon


Jak moc do hloubky chceme jít, kdy je ten bod, kdy je to zábava a kdy rule heavy hra. Kdy je to reprezentace doby a kdy arkáda. Ta hranice je tenká a lehce se setře. Navíc, často platí, čím složitější pravidla, tím lépe zlomitelná, nebo rozbitelná. A samozřejmě čím hrubší větná konstrukce, tím lépe se umí rule-lawyer zorientovat a rozbít. 

Totéž platí samozřejmě o vztahu simulace versus arkáda. Frikce versus hladkost herního prožitku. Jednoduše si musíte vybrat cílové publikum. V mém případě jsem to já brácha a Novalis.

A pak už je to jenom o tom, dosadit ty správné mechaniky – střídavá aktivace, IGOUGO, Střídává aktivace po fázích, nebo hybridní aktivace? Lineární, nebo nelineární průběh? Reakční systém ano, či ne?

Když se to nepovede, jdu se zakopat?

Co teda musí mít naše hra?

Hra tedy musí mít jednoduše uchopitelné mechaniky, musí mít ducha doby, ale nezacházet do zbytečností, hladký herní prožitek s menším vlivem náhody, ale tak aby tam pořád byla frikce. Musí jít odehrát do hodiny až dvou, jednoduchý army build, čistý stůl (tedy beztokenová), musí mít určitou mechaniku velení, nejlépe postavenou na hospodaření se zdroji. Neměla by mít lineární průběh, naopak ale střídavou aktivaci. A musí mít samozřejmě konsistentní mechaniky sama vůči sobě.


Povedlo se to?

Těžko říct. Začíná betatest. Výhoda je, že netestujeme mechanický základ, ale jen úpravy. Po prvním zahrání nastává samozřejmě zuřivé přepisování pravidel, která byla buď špatně definovaná, nekonsistentní, moc/ málo granulární, nebo se nám nelíbilo, co ve hře ta, která mechanika dělá. To se týkalo třeba reakčního systému při formování čtverce, útoku kolon, nebo morálka. 

Až při dlouhodobém hraní ale vynikne účinnost jednotek a správnost funkce formací. I když vycházíte z jednotného systému ohodnocení mechanik hry, stále můžete vyrobit Hvězdu smrti. Je dělo OP? Kolik na to potřebujeme her? Nebo se pustíme do tzv. mathammeru. Jak moc silný může být kyrysník a jak proti němu husar? 

Konec nebo začátek

Napsáním nějaké základní mechaniky do hratelné verze vývoj hry nekončí. Přichází testování. Počítání armylistů a samozřejmě volitelné mechaniky co tomu dají hloubku – Ostatně i Command systém se dá jednoduše ze hry odebrat. Ale rád bych přidal nelineární aktivaci a nelineární nasazení armády. A pak je tu otázka Národních pravidel. Ano? Ne? Tradiční? Reálné? Je to co považuji za reálné opravdu reálné? Jsem zaujatý? Nebudou Rusové OP (to by byly asi v prvních pravidlech, konečně někde kde to nebudou Angličani). 

Sledujte s námi.

A pokud máte zájem o draft, dejte mi vědět :-D


Fotky z testu hry
Autor: Dalcor
Terény: Prague Wargames Club 

Komentáře

  1. Ahoj, mal by som záujem o draft, hrávam OPR aj Song of... a podľa popisu ma to zaujalo😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, draft urcite dam nejak k dispozici hned jak dam dohromady update z prvni hry a armylisty. Kdyztak posli maila na wargamingasp na google.

      Vymazat

Okomentovat

Nejoblíbenější příspěvky