Barvy, wargaming a letadýlka - část 2. - Luftwaffe
V prvním díle jsme si řekli jakési základní informace k danému tématu. Dnes se podíváme na Luftwaffe, kde barvy určovalo Státní ministerstvo letectví v rámci vydávaných předpisů obsahují seznam laků a jejich odstíny ke kamuflování letadel.
Barvy identifikujeme kódem RLM:
1939-1941
Luftwaffe do války vstupovala s tím, že všechny letadla byla kamuflována lámanými poli RLM70 černozelené a RLM71 tmavě zelené na horních plochách a RLM65 bledě modrá na spodních plochách. Platí to pro všechny typy operovaných letadel, kromě letadel námořních.
1941-1944
V listopadu 1941 byl předpis revidován. Předválečné barvy RLM 61/62/63 se již neměly používat nahradit je měly pro bombardéry barvy RLM 70/71 (s RLM 65 na spodních plochách). Bombardéry si tyto barvy udrží až do konce války a to včetně RLM65).
Denní stíhačky a zerstörer – těžké stíhačky zavedly šedošedé schéma RLM 74/75 (s RLM 65 na spodních plochách). Nicméně ve stejnou dobu se objevuje také kamufláž tvořená RLM02/71+RLM65, pravděpodobně z důvodu nedostatku RLM70.
1944-1945
V srpnu 1943 se objevilo oznámení o nadcházejícím zavedení RLM 81 a 82, které měly nahradit RLM 70 a 71, nicméně až téměř o rok později (v červenci 1944) byla tato změna oficiálně oznámena a začala se používat na všechny denní typy.
Po vyčerpání zásob stávajících barev se měly přestat používat RLM 70 a 71 a místo nich se měly používat RLM 81 a 82. V případě potřeby měla být přebytečná množství namíchána: RLM 70 s odstínem 82 a RLM 71 s odstínem 81 a případné přebytky byly vyměněny výrobcem. Dokud RLM nemohl poskytnout schválené vzorky barev a schéma nebylo plně zavedeno, používaly se staré a nové barvy společně.
V srpnu 1944, vyšel druhý soubor předpisů, který nařizoval nahradit barvu RLM 65 barvou RLM 76, světlejším odstínem modré. RLM 70 se měla používat pouze na vrtule a barvy RLM 71 a 74 měly být zcela staženy. V předpisu se také zmiňuje RLM 83 nahrazující RLM 74. Jen tak na okraj, důvodem změn jsou zřejmě chybějící pigmentové příměsi, kdy chrom i kobalt byl třeba úplně jinde.
Od posledního kvartálu roku 1944 tak „všechna“ denní letadla přechází na kombinaci RLM 81 a 82 na horních plochách a RLM 76 na spodních plochách.
Ovšem třeba na Do335 se aplikovala nadále RLM65, protože příručka kamuflování těchto strojů vyšla před zavedením druhého souboru předpisu.
Nicméně problémy se zásobováním, rozptýlením výroby a obecně postupným kolapsem 3. říše znamenaly, že barvy se označovaly trošku jinak výrobce od výrobce, a i odstíny se lišili. Je klidně možné že RLM81/82/83 jsou jen znovuzavedené RLM61/62/63 jejichž pigmenty bylo možné vyrábět v Německu.
Samotná decentralizace výroby měla vliv i na barevná pole. Od roku 1943 už kamuflování letadel, ač z výroby nemuselo být úplně přesné, oproti době předchozí. Přesnost kamuflování šla prostě do pryč, i když i tak rozložení polí spíše odpovídalo předpisu, než že by bylo úplně volné.
Co je ještě ke konci části o barvičkách třeba zmínit je, že v roce 1945 se kamuflovalo tím, co kdo, kde našel. Některé Me-262 JV-44 tak měly původně celokovový povrch jen na horních plochách přestříknuté tmavě zelenou barvou.
Specialita Luftwaffe je, že barva RLM65 nebo 76 pokrývala v některých obdobích až 2/3 boků trupu. Vzhledem k tomu, že v té době ale Luftwaffe operuje především nad pevninou tak se od zavedení RLM02/74/75 přes boky stříkají právě tyto odstíny a to přímo u útvarů. Flákance, hadi, přetahy, kreativitě se opět meze nekladou…
Noční letouny
Zvláštní kamufláže
Zimní kamufláž se tvoří v polních podmínkách nástřikem smývatelné bíle barvy na horní plochy. Zde kreativita neznala mezí. Většinou se nastříkala nepravidelná pole, nebo se zakryly celé horní plochy s výjimkou osobního a taktického označování. Existují také bílí hadi. Walter Nowotny jako staffelkapitän 1/JG54 Grünherz na své FW-190A4 nese v zimě 1943 kamufláž neidentifikované zelené, hnědé a smývatelné bílé barvy, spodní plochy mají RLM76.
Letouny v tropických zónách měly používat RLM 79/80 a RLM 78 na spodních plochách.
Organizace a taktické označovaní
Německé názvy tak úplně neodpovídají běžným anglickým značením. Eskadře (Geschwader) velí Geschwaderkommodore, a měla by mít na plném stavu 124 letadel. Eskadra se skládá z několika (zpravidla 2-4) skupin (Gruppe), kterým velí Gruppenkomander. Jedná se o plně autonomní jednotku kterou tvoří jedna až čtyři letky (Staffel) přibližně o velikosti britské peruti (squadron). Velitel letky se zove staffelkapitän. Letka má 3 roje (schwarm), bombardovací letka má dva (kette) o třech letadlech, zatímco stíhací roj má dva páry (rotte). Pár je pak nejnižší taktický element, skládá se z vedoucího a čísla (kaczmarek). Roj operuje jako formace čtyř prstů.
Geschwader se označuje podle typu, například Jagdgeschwader znamená stíhací eskadru, následuje číslo eskadry a čestný název. Takže například Jagdgeschwader 3 Udet (JG3 Udet, nebo jen JG3). Skupiny se označují římskými číslicemi a tak II./JG3 znamená 2. skupina JG3. Letky se označují arabskými číslovkami, čili 9./JG3 znamená 9.letka JG3 a zpravidla bude buď ve třetí, nebo druhé skupině. Během války ale dochází často k přeznačování, některé letky nejsou zařazeny do Gruppe a jsou zcela samostatné, případně mají i jinou funkci. Například 14.(Jabo)/JG5, a nebo IV. (Sturm)/JG3. Samozřejmě letky, skupiny i eskadry mají vždy velitelskou letku.
V Anglosaské terminologii RAF to odpovídá přibližně takto (prosím hodně s nadhledem, ta organizace je funkčně fakt jiná):
Gruppe = Wing
Staffel = Squadron
Schwarme = Flight
Stroje u stíhacích eskader se rozlišují arabskými číslovkami, každá letka má svoji vlastní barvu a dále symboly skupin. Číslovky jsou před křížem na trupu, symbol skupiny za křížem, ale zrovna symboly skupin mi přijde, že na letadlech často nenajdete.
Velitelské stroje mají ševrony rozlišující funkci. Letky, skupiny i eskadry mají často své vlastní znaky jednotek, které se na strojích také objevují, někdy i všechny tři. Samozřejmostí jsou i osobní znaky jako, třeba srdcové eso Pipse Prillera, nebo Mickey Mouse Adolfa Gallanda, nebo Horsta Carganica. Hartmann nosil černý tulipán, Hermann Graf zase červenožlutý tulipán a hada. Na směrovce se objevují symboly sestřelů, směrovky bývají i barevně odlišeny.
Ostatní druhy letectva používají k označování a identifikaci letadel kódová písmena, kód eskadry před křížem, identifikační písmena letky a letadla za trupovým křížem.
Kromě rychlých rozlišovacích prvků jako jsou legendární žluté nosy (směrovky a konce křídel), které postupně ze strojů mizí se nakonec objevují barevné pruhy před VOP určující operační zónu jednotky.
Letadla nosí železné kříže na horních i spodních plochách a trupu různého provedení (to je na samostatný článek). Na svislých ocasních plochách je svastika.
Slovo závěrem
Je samozřejmě na každém, jak moc se mu chce jít do detailu a jak moc zajímavé letadýlka chce mít. Tajemný svět těch nejlepších pilotů druhé světové války, byť na špatné straně fronty je fakt nesmírně zajímavý a osobitný. Ale ani těm nejlepším experten se smrt nevyhýbala a je třeba si připomínat, že sloužili na té nesprávné straně.
A ještě jedna věc závěrem, obrovské množství sestřelů experů jako jsou Hartmann, Barkhorn, Graf, Nowotny, Shuck a další jsou dost často z větší části ověřená. Proč má nejlepší stíhač na Německé straně 352 sestřelů a Ivan Nikitovič Kožedub "jen" 62 je téma na jindy. Nebo na pivo
Check Your Six! autor Dalibor
Zdroje
https://penelope.uchicago.edu/~grout/encyclopaedia_romana/luftwaffe/colors.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Organization_of_the_Luftwaffe_(1933%E2%80%931945)
http://www.rlm.at/cont/archiv01_e.htm
https://verde9.com/en/luftwaffe-camouflage-schemes-and-patterns/
https://emmasplanes.com/index.php/paints/rlm-colors/
https://rommelsriposte.com/2019/05/26/how-to-read-luftwaffe-a-c-markings/
http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/markings.html
https://www.asisbiz.com/Battles/camouflage/pages/Art-tail-marking-variations-of-rank-and-kills.html
https://www.fronta.cz/dotaz/organizace-luftwaffe-raf-cs-letectva
Komentáře
Okomentovat