První čtení: Kill Team 2.0

Na nový KillTeam jsem se těšil, a stále ještě těším. A to i pro negativní recenzi z Tabletop Minions, a pozitivní recenzi z Goonhammeru. Prostě vypadá, že to není yet-another-GW hra, ale pokus o uchopení klasiky v hávu ne nepodobném moderním malým skirmishovkám. Následující řádky jsou důsledkem prvního čtení pravidel, bez jakéhokoliv herního testu. A po něm si dovolím tvrdit, že trochu pejsek a kočička pekli dort. Výsledek je, zdá se, mnohem lepší než ona „dobrota“ z pohádky Josefa Čapka. Vzali trochu deskovky, trochu FFG, trochu moderny a vypadla hra, která má do dokonalosti daleko, ale je to první hra GW kterou mám po 10 letech touhu i víc než jenom vyzkoušet. Navíc, komerce funguje. Od pátku prolézám GW a non GW výrobce a přemýšlím nad tím, co bych v tom chtěl hrát. 

Když se nakonec ukáže, že to bude špatný, mám záchytné body v Grimdark Future: Firefight, nebo chystaném Xenos Rampant. 

Nemůžu si pomoct, ale na novém Kill Teamu nejsou nejhorší mechaniky, ale to jak jsou pravidla napsána. Celá hra je minimalistická, a pokud bychom se hodně snažili, tak je dostaneme na dvoustránku. Kdyby je psal kdokoliv jiný než autor pravidel. Ten dokázal vytvořit z pravidel pro pohyb paskvil, nesmyslně zpomalující hru, kdy řeším milimetry a přepočítávám trojúhelníčky a kolečka. Tak jak to vypadalo původně ve videích, to dávalo alespoň trochu smysl. Když máš tři kolečka (3*2 palce) a smíš se hýbat pouze v přímce, umožňuje ti segmentový pohyb zatáčky. Jenomže je jedno jak těch šest palců naměříš. Například 2*trojúhelník, 1* kolečko a pak 2* trojúhelník. A s tímhle stupidním systémem pak pracuje šplhání, nebo přelézání překážek. Je pak otázka co tím GW sleduje - chce se za každou cenu vymezit stvořením unikátního systému pohybu, uměle vytváří granularitu, nebo je neumí napsat pravidla? Nebo je to to, co hráči GW očekávají? Protože podobná snaha napsat jednoduché věci složitě pokračuje i dál. Ať už v akcích, kde zřejmě z důvodu Overwatch je „neaktivace modelu“ akcí kterou musím provézt tolikrát, kolik má model akčních bodů.

Asi nejhůř jsou popsaná pravidla pro Line of Sight, což je u malých skirmishů naprosto klíčová mechanika. Nejen že hru bude zpomalovat, pokud opravdu budeme měřit, zda jsi, nebo nejsi v dostatečné vzdálenosti od potenciálního krytu - a to jak střelec, tak obránce, ale je to další ukázka jak z jednoduchého udělat složité, navíc je nekonsistentní. Zatímco LOS měříme od hlavy modelu k jakékoliv části nepřátelského modelu (kromě bejsky, takže třeba na tlumič, nebo anténky na power packu), cover měříme od bejsky k bejsce. Ono to dává na jednu stranu smysl. Vím, že tam model je, ale pořádně ho nevidím. Ale to by se výhled na cover musel také měřit od hlavy a ne najednou od jakéhokoliv bodu na bejsce. Spojit dva různé typu „výhledu“ je zvláštní. Takhle napsaná pravidla přímo navádějí k bojům o milimetry a řešení cipovin na úkor hratelnosti.

Nicméně samozřejmě strašně moc bude záviset, jak se to bude chovat na stole a ne jak to vypadá na papíře. A pokud se to uchopí dobře, může to odsýpat a bude to fajn. V zásadě, pokud chcete řešit cipoviny, řešte milimetry, pokud ti jde hlavně o bolter porn vypni některé nesmysly. 

Líbí se mi velmi limitované armylisty a omezené množství strategických a taktických rozkazů. Nicméně to vydrží do okamžiku vydání dalších zásuvných modulů – a.k.a. rules supplementu (který ale nemusíme kupovat a zasunovat, že?).

Jsem celkem fanoušek toho, že GW přišli na to, že existuje hráčská typologie a tak i minimalistická hra jako Kill Team má tři různé režimy hraní, kdy příběhové hraní má solidní kampaňový potenciál.

Můj Alpha Legion Kill Team. Zatím nastříkaný základovkou

Nicméně čtení pravidel vzbuzuje otázky balance, jak bude fungovat overwatch, jak bude fungovat boj na blízko, jak bude fungovat pohyb. 

Ale na tyhle otázky si odpovíme, až budeme mít za sebou nějaké ty hry. Ta hra má potenciál, především proto, že to není (zatím) typická GW hra. Tak se nechme překvapit.

Co je ale opravdu odstrašující je utratit 75eur jen za pravidla. Přidejte tokeny, speciální měřítka, a modely a jste na 200EUR u minimalistické hry o pár modelech. To je několikanásobně dražší než některá konkurence. Třeba i o 300%. Obdiv, že to GW dokáže prodat za tuhle cenu. Nabídka/Poptávka… Jen malé varování, i když koupíte za skoro 4000 korun starter set, musíte si za dalších 900 korun dokoupit pravidla pro další frakce. 

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky