První zkušenost s Grimdark Future: Firefight


Většina lidí co mě zná ví, že si zrovna neuchcávám z GW. Ale je třeba říct že 40K fluff mám rád. Kdo by neměl, že?

A pořád doma mám nějaké ty 40K modely. Na poličce, pláčou, že si s nima nikdo nechce hrát. Na(ne)štěstí jak také víte, hrajeme Napoleoniku. Do toho se americká firma Wargames Atlantic rozhodla vydat Imperiální gardu do 40K. Říkáte, že tam je, i když se jmenuje Astra Militarum? Ale já myslím tuhle gardu.

Grognardy, legendární jednotku Napoleonovi armády, Starou gardu, první jednotku, která měla ATSKNF rule.  S tím že máme kamarády, kteří hrajou (bohužel) téměř jenom GW se brácha rozhodl si utvořit malou 40K AM armádu právě ze Les Grognards - koneckonců má jí i na Napoleoniku. Já tuhle ambici nemám, ale mám již dlouho ambici zkusit hrát něco jiného a malého ve 40K settingu. A tak jsem využil moje mocné Google-Fu a našel Grimdark Future (GF) a Grimdark Future: Firefight (GFF). Obojí jsou součástí OnePageRules projektu na Patreonu. Streamlinovaná pravidla mají jednu stranu, na druhé jsou speciální schopnosti, ale v plné palbě s armylistama, kampaní, turnajovými, kampaňovými a sólo pravidly se posuneme někam k 90 stranám (z toho je cca 30 stran armylistů).


Klasičtí granátníci Staré gardy

V tomto představení si povíme něco málo o GFF. GFF je Man2Man Skirmish (tedy Killteam) varianta GF (což je Large Skirmish, teda pár jednotek, nebo tanků). Zatím má jenom jednostránková pravidla ale koncept hry je stejný, jen zaměň Unit za Model ve Full Rules a je to. Kromě toho se mění pravidla pro zranění, tak aby hra dávala smysl a ne jako sedmoediční Kill Team.  

Modely mají nejen granátnické beranice, ale i kepi cizinecké legie, napoleonská čáka, nebo WW1 helmy

V základu tedy máte model, ten má dva určující atributy – Kvalita a Obrana. Kvalitou házíme na všechno, obrana určuje, jestli nepřítelova kvalita stačí i na nás. Dále může mít model vybavení, zvláštní dovednosti a upgrady oproti základním pravidlům. Už tady nabíráme první plusy proti jiným sousedům. V prvé řadě, všechny armády mají stejný mechanický systém bodování, čili body jsou konsistentní napříč všemi 24 armylisty. Díky tomu že se nevymýšlejí hovadinky, jde udržet vnitřní balanc. Přitom se každý GF armylist drží principů svého 40k vzoru. Feudal Guard má rozkazy, Battle Brothers nemají strach… U každého armylistu jednoznačně poznáte jeho vzor. 

Druhá výhoda tohoto systému je možnost dělat WYSIWYG modely/staty, podle oblíbené postavy z knih a udržet modely konzistentní. Takže veterán mávající power swordem, který dostane během kampaně těžce obrněnou zbroj, nejednou nemusí používat lightning clawy. A i když zcela výjimečně nenarazíte na vhodnou kombinaci, víte kolik stojí bodů jinde a můžete jí klidně použít. Nikdo vám hlavu neutrhne. GFF samozřejmě nemá většinu zmiňovaných armywide pravidel z GF, ale stejně má každý list trochu unikátních vlastností, povětšinou mírně modifikující základní mechaniku.

Night Lords First Claw, vhodné na Kill Team. Slaine69 via DevianArt

Systém je jednoduchý. Každé kolo se určuje iniciativa vzájemným ověřením 1d6. Kdo vyhraje, aktivuje první model a pak se na střídačku aktivuje model po modelu, dokud je co. Modely mají 4 akce v základních pravidlech, různá volitelná pravidla (zásuvné moduly?) dávají na výběr daleko více taktických možností. Základ je Hold (stojí a střílíš), Advance (střílíš po pohybu 6 palců), Rush (pohyb 12 bez střelby), Charge (Pohyb 12 do boje na blízko). Útočník musí vyrovnat nebo přehodit svojí kvalitu, podle počtu úspěchů si obránce hází na obranu. Pokud dojde na zranění, hází se v GFF na přežití (v GF odebereš modely). Hodíš D6, připočteš počet zranění, kterých si v boji dostal (věci jako Fusion Gun dávají víc než 1 zranění) a porovnáš s tabulkou -> 2 a více je model zraněn, 6+ odebrán z boje. Moc hezky nastavené. Každý další úspěšný útok na zraněnou postavu znamená její smrt. Je to rychlé, funguje to, ale hlavně, hráči to nepřekáží. Samozřejmě to asi půjde breaknout, ale zrovna GFF jsem hledal i proto, aby měla nekonečno variant. Třeba Psycher se nám za 10 bodů navíc zdá docela silným (je to jakoby druhá akce v aktivaci) ale to se dá asi ošetřit.

Brother of the Snake, Games Workshop. Damocles Squad je cool partička na GFF

A to je vlastně vše. Zkoušeli jsme to jednou na miniaturním stole s málo terény, jen abychom si vyzkoušeli mechaniky. Pravidla jsme si zažili opravdu rychle, není tam nic složitého, co by chtělo nějaké složité listování. Pár věcí GF velmi jemně a elegantně upravuje proti GF, takže si neklepete na hlavu, kdo pravidla vymýšlel. Především multiwound modely jsou příjemně vyřešeny i když zde jsme se u výkladu zasekli – ale gró této věty ční v tom, že potvrzuji, že v tomto M2M skirmishy ze 40k můžete hrát i terminátory, nebo hrdiny.

Co říct závěrem? Pokud hledáte alternativu pro 40K pravidla je toto jedno z mnoha řešení. Mě přijde příjemnější oproti třeba Star Breach.  Není to kopie GW jako třeba 9th Age, je to jiná hra s vlastním matematickým modelem, systémem a způsobem řešení. GFF je unikátní systém, který jakoby náhodou pasuje na 40K setting. Ostatně těch 24 armylistů je 24 frakcí co známe z klasického grimdarku. GF mě neláká, a to pro tu nenormálně obrovskou investici k tomu abych si udělal dvě až tři jednotky a nějaký tank. Takže zbývá GFF a na to vám stačí krabice Grognardů nebo třeba až 10 mariňáků.

GF má i jiné příbuzné...


Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky