Seznámení s Age of Fantasy
O rodině her Patreonového projektu One Page Rules už jsme se zmiňovali v souvislosti s malou (man2man) skirmishovkou Grimdark Future: Firefight která zastupuje ve skupině OPR alternativní pravidla pro setting Warhammeru 40.000 a především pro prostředí killteamů.
Age of Fantasy je hra postavená na stejném jedno-stránkovém jádru systému, ale reprezentuje fantasy ve třech verzích. Age of Fantasy je velká skirmishovka jako třeba Age of Sigmar, Age of Fantasy: Regiments je rank and file hra jako byl třeba Warhammer Fantasy Battles a Age of Fantasy: Skirmish je malá man2man fantasy skirmishovka, jako třeba Warcry.
Jádrem systému se neliší od Grimdarku. Má tedy střídavý nástup jednotek, střídavou aktivaci, systém běžící na dvou vlastnostech - kvalitě a obrany. Kvalitu používáte na všechny hody ve hře od útoků po morálku, zatímco obranu jen na obranu proti útokům. A zásuvné moduly dodatečných pravidel - tedy moderní přístup udělejte si hru rules heavy jak chcete.
![]() |
Jironova Rudá dračí armáda, Poručík s drakem a goblini (Reaper) z Lemiše |
Tato doplňková pravidla pokrývají různé aspekty hry, více druhů akcí, další scénáře, volitelné způsoby nástupu jednotek, speciální terény, hlavní a vedlejší úkoly pro scénáře, pravidla pro budovy, systém rozkazů, systém vyčerpání, systém na megahry nebo na hru na kuchyňské stolu, pravidla na menší měřítka nebo multibejskování.
Co chcete použijte co nechcete nepoužívejte.
Samotné hraní je jednoduché, je definována kvalitou a obranou, výzbrojí, výstrojí a univerzálními pravidly jednotky, zbraně, či oře.
Jednotku aktivuješ a jednotka může provézt jednu ze čtyř základních akcí (nebo jednu z volitelných akcí pokud se je rozhodnete e aplikovat). Ty akce jsou "Stůj a můžeš střílet", "Postupuj o 6 a můžeš střílet"; "Zrychlený postup bez střelby" a nebo "Na zteč, bez střelby". Když střílíš, házíš "Q"valitu na D6, úspěch je zásah, který můžeš odrazit Obranou (D), zase d6 proti hodnotě obrany. Univerzální Speciální pRavidla (USR) pak mohou upravovat rychlost v akcích (fast pro jízdu), snižují obranu (armor piercing), nebo přidávají další obranu (regeneration).
![]() |
Skeletoni (Warlord Games) u sochy Vinase Solamnuse, hereze! |
Jenže USR nejsou zneužívaná, nemá jich každej pět a nejsou stupidní, ve stylu ASF z hemru. Navíc naprostá většina speciálních pravidel pro WS armády dávají jednotkám USR. Není tu tedy žádný herohammer, i nejdrsnější bijci umřou. Čemuž pomáhá i pravidlo Únavy, které říká, že jednotka, která v kole bojuje podruhé, zasahuje jen na 6+ (na d6).
Armylistů jsou aktuálně desítky, protože je army points system jednoduše dostupný a matematický model i vysvětlený. Zahrnují všechny klasické hemrové frakce a pár Kowkových ale vznikají pořád nové. Výhoda hlubokého a pevného modelu je, že se hra velmi těžko láme a deathstaru není tak jednoduché udat. Pokud jsi lachtan a postavíš si armádu z Q2+/D2+ modelů, bude tě stát mega bodů a oponent si vezme AP3 zbraně...
Magie funguje velmi jednoduše, buď jako střelba, nebo jako drobné bonusy, postihy, nebo USR a funguje ověřováním Q, zatímco tvoje zdatnost v magických naukách zvyšuje tvojí možnost uspět v seslání kouzla.
Že jste tohle všechno viděli? Ano! Není to nic co bychom nikde jind neviděli a co jiná pravidla nemají. Na druhou stranu, AoF vše řeší jednoduše a elegantně, používá jednoduše srozumitelný jazyk pravidel a nenabízí nic, kde by se hráč ztratil v RAW vs RAI, jak je občas zvykem třeba u her Osprey. Obrovským plusem je, že se všechno snaží řešit v rámci nastavených mantinelů pravidel, a ne že jsou psána pravidla jen proto aby tam byla pravidla a ani armylisty nevytváří mechaniky lámající systém, nebo mechaniky jsoucí proti jádru, či duchu pravidel. Čili ta hra je naprosto kompaktní a drží dobře pohromadě.
![]() |
Nabodujete cokoliv, třeba husity (1St Corps) jako solamnijské milice |
Výhoda je jejich dostupnost. Basic a Core rules (16, nebo 2 stránky) jsou dostupné zdarma, spolu se všemi armylisty a jsou zcela dostačující k hraní kdy v druhém kole hry už pravidla vlastně nepotřebujete. Čili skvělé na eventy, multiplayery, když se neshodnete na jednom systému. Ale s Full Rules už máte normální plnohodnotnou hru. Pokud zaplatíte na Patreonu 5EUR dostanete VŠECHNY Full Rules. Všechny myslím jako všechny, GF, GF:F, AOF, AOF:R, AOF:S a další projekty. Každý měsíc pak nový scénář do hlavních her a nové papírové modely. A pokud chcete dávat víc OPR.spolupracuje s 3D sculptery na tvorbě hlavních GF a AOF armád, takže máte navíc i STL. Tedy abych se k tomu znovu vrátil, za mrzkých ca 150CZK dostanete 5 (a více) plnohodnotných herních systémů a point calculator. Třeba na tvorbu Confrontation Reborn? Nebo Star Wars?
Ano je to pořad lite hra a takové trochu pejsek a kočička vařila dort. Ale má stále rostoucí a oddanou komunitu, komunikační kanál, neustálý vývoj a kromě hlavních her je tu hra pro vesmírné lodě Warfleets, Jednorázovky a hry vznikající v Game Jamu (jednoho se účastnil i Jindra). A že nemá českou-slovenskou komunitu? A jste si tím tak jistí?
Dalcor
P.S. posunul jsem se v čase, toto je první článek kompletně vytvořený v mobilu, takže další.týden budu likvidovat chyby
Komentáře
Okomentovat