Rogue Warriors na první čtení

Od dob, kdy jsem se vrátil k plastikovým modelům, a tak nelepím a nebarvím jen wargaming mám touhu si zahrát hru o LRRP ve Vietnamu. Asi za to může skvělý set od Dragonu a jeho obálka legendárního Rona Volstada. 

Jenže ono je to s figurkami na štíru (link na pěkné Nam figurky prosím do komentářů). 

Čirou náhodou doomscroluju na Facebooku a hle, najednou st stahuje PDF Rogue Warriors. 

Tak se pojďme podívat co to je. 

Jedná se o naprosto generickou střílečku zaměřenou na moderní konflikty (1939+) až do budoucnosti. Jedná se o man2man skirmish hru ve které v základu ovládáte 4 vojáky na každou stranu na menším stole (doporučuje se kolem 36x36, ale i menší). Nicméně můžete mít vojáků celou hordu, až 12.

Systém je postavený kolem d6 mechaniky, klasicky hod na útok následuje hod na obranu. Mechaniky jako míření, nebo kryt modifikuji hody. Hra má střídavou aktivaci, nicméně při aktivaci vojáka do hry vstupuje trocha frikce kdy hodem d6 určujete jestli si vyberete vy, nebo oponent vojáka z vaší frakce kterého budete aktivovat. Reakční systém spočívá v tom, že model může jako reakci na nepřátelskou aktivaci, pokud nebyl již v tomto kole aktivován, pohnout o jeden palec a ztrácí možnost být aktivován. Není to moc, že? Když už můžete tedy aktivovat, můžete si vybrat jeden z pěti balíčků: 

  1. move and shoot
  2. move and melee
  3. move and run
  4. aim and shoot
  5. melee 
  6. universal action (pick up, drop, pass)

Hra nepočítá v základních pravidlech s ničím navíc. Prostě chodíte a střílíte po sobě, dostřely jsou arkádové (Sniperka 36", LMG 24", kdyby se hrálo na ground scale tak je to 52 metrů). A propos zbraně jsou generické, použitelné jako škatulky pro dobu do které hru zasadíte. Ergo tedy samopal budete jako Commando v Itálii hrát jako Sten, ale u SAS v Princeznině bráně jako MP-5. 

Hra je hodně minimalistická, pár schopností pro vojáky, pár kategorií jednotek, trocha zbraní a trocha vybavení. Například noktovizor vám dá +1 pokud střílíte ve tmě. Ale v základních pravidlech se nikde nedočtete co tma dělá...

Asi nejlepší část pravidel je generátor popisů misí (bez jakýchkoliv mechanik), kde kombinujete zápletku, lokaci, úkol, cíl, nepřítele (pokud hrajte swarm, coop nebo solo), deployment a win condition. Takže například vám může vyjít, že zápletka je Desert Convoy Attack, odehrávající se v džungli, kdy musíte utéct před norskými speciálními jednotkami ve člunu, který máte zničit. A to není ta nejabsurdnější situace. Nicméně samozřejmě tady je třeba zapojit mozek a kombinovat slučitelné. Opravdu je to super při brainstormování nápadu na misi, kde při plánování pomůže i 36 možných deployment zón. 


Základní pravidla (PDF za 10gbp, tištěné v Amazonu za 18GBP - ke kterým dostanete od autorů PDF zdarma) toho opravdu moc neříkají. Dostanete super generickou střílečku, bez jediného nového nápadu. Hra před vás staví výzvy čisté gamistické - jak nejlépe využít (zneužit) pravidla hry. Při osmi modelech na stole v základní verzi hra může být opravdu svižná, 

Je u takového minihry něco co se dá kritizovat? Nevýhodou pro mě je zákaz měřeni, který se pojí s opravdu směšnými dostřely. Na papíře se mi nelíbí frikce v aktivaci. Je to NPE zkombinované s hodem navíc, ale na stole to může vytvářet nečekané zápletky.

Je 10GBP za akční arkádu hodně, nebo málo? Za mě docela dost. Ke hře jsou dostupné dodatky přinášející narativní kampaně, mize, nebo vozidla, počínaje SSS v Severní Africe, přes Vietnam, 80tkové akční filmy, ledová bojiště, až po sci-fi, včetně psychických dovedností. Dalších 7GBP za PDF nebo 15GBP za tištěnou knihu, mimochodem.

Knihy mají moc hezké obálky, ale ty dobové (ww2 a Nam) by mohly mít realistické titulní kresby. Takhle to vypadá jak nepovedené AI. Na druhou stranu, ta hra není simulace a rozhodně není "play the period". Je to alternativa k aktuálnímu 40K Kill teamu pro hráče Counterstrikeu, nebo Call of Duty. V tom může být skvělá a na to je designovaná. Ostatně "historii" si do ní můžeme vnést sami tím, že ze všech těch dalších knih "správně" použijeme mechaniky. 

Zde je za mě asi největší problém, hra se profiluje jako jednoduchá hra na pochopení i hraní, na zahrání toho nepotřebujete moc, je agnostická k období a prostředí i měřítku. Něco pro začátečníky, něco jako Ravenfest pro lidi co mají rádi pew pew. Ravenfeast je zadarmo. Jasně, taky to není komerční projekt. Ale 18/10GBP za pár stránek pravidel, nebo pokud chcete hrát Vietnam 32/17GBP se mi zdá opravdu hodně, vzhledem k mimořádně jednoduchosti systému. Samozřejmě pokud jste s Rogue Warriors a investujete 7GBP měsíčně, tak je to fakt rozdíl, než 49GBP + 10GBP za prvotní nákup PDF (nebo 123 papír + PDF). To je pořádná pálka, za to už si můžete skoro koupit i hratelnou armádu na Warhammer. Ve skutečnosti se mi tahle monetizace na úrovni EA nelíbí a je pro mě velmi odrazující. Jestli to je hra určená na podchycení nováčků, tak cenový model je tomu, dle mého názoru, vyloženě nepřátelský. Od odpočinkové hry na odpoledne nečekám, že bude mít prémiovou cenu. Na druhou stranu, cenu vždy určuje poptávka.

Po prvním přečtení moc chybí nějaký wow efekt, u kterého bych si řekl: "A tohle chci hrát". Nezaujalo, ale ani nezklamalo. Otázka je jestli mě to motivuje k tomu koupit vietnamské rozšíření. Rozhodně ale převládá zvědavost si hru zahrát i zvědavost nad tím, co kniha o prostředí obsahuje.

A třeba až (jestli) odehraju pár her, změním názor.

autor: Dalcor

P.S. mám pocit, že jsem popsal víc textu, než je pravidel v knize.

P.S. II mají opravdu skvělá výuková videa na svém Youtube kanále


 

 

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky