Deset Otázek - Turnip28

V dnešním díle seriálu 10 otázek se pobavíme s Matyášem (Mat) o hře Turnip28.


Otázka první: Můžeš nám jednoduše, a co nejvýstižněji popsat hru o které se dnes bavíme?

Řekl bych relativně nový umělecký projekt jehož autorem je holandský umělec Max Fitzgerald. A dalo by se to shrnout jako dystopická, postapo/grimdark napoleonská groteska s příchutí kedlubny. U které hodně záleží na představivosti a chuti hráče si hrát. S tím, že je primárně určená pro dva a více hráčů. A původně neměla ani oficiální modely. (Nicméně dnes už se dají sehnat nějaké modely přímo z rukou autora na jeho kickstarteru). Takže jsem viděl třeba fotky z karetních verzí atd. Většina lidí ale sahá po všem co jim přijde vhodné a po svém si to upraví, s tím že standardem je právě měřítko 28mm.

Otázka druhá: Můžeš nám nastínit, do jakého herního prostředí je hra zasazena, případně o jaké historické éře se bavíme?

Podle oficiálního lóru se má děj odehrávat někde kolem roku tisíc po porážce Napoleona u Slavkova. Takže vlastně ve vzdálené budoucnosti. I když všeho všudy jde o napoleoniku, šmrncnutou vrcholnou gotikou. Totiž porážkou Napoleona starý svět podle herního lóru skončil a nastal tisíciletý chaos. Veškerý lidský pokrok se zastavil (i když ne tak docela, jako odkaz průmyslové revoluce najdeme i tanky) , zem zryla děla a miliony lidí jí krví proměnili v bahno, které pohnojila těla. Šneci, červi, krabi a jiná havěť narostla do obřích rozměrů a z otrávené země nevyroste nic než zmutovaná zelenina, která se jako virus šíří po okolí. Různé houby, nebo parazitické traviny pak prorůstají koňmi i lidmi, tak že někteří jsou už více zeleninou než myslící bytostí. Města a hrady se pomalu topí v blátě a v tomto světě je samozřejmě velmi málo zdrojů, jako je pitná voda, nebo poživatelné potraviny. A k tomu přidejte náboženské kulty, které se z celého toho zoufalství obviňují a zdegenerovanou šlechtu. A tak ty zbytky lidské civilizace vytahují v bahně utopená děla a muškety, nebo brousí zrezlé šavle, aby se střetly se svými oponenty.

Otázka třetí: Za jakou frakci hraješ ve hře, řekni nám něco o svojí armádě?

Svou hlavní armádu mám barevně laděnou do kombinací černé a rudé, s trochou satanistické symboliky. A značně velikou, aby mi pokryla několik z možných kultů. Dnes to může být kolem padesáti modelů, ale ještě se rozroste. A mám v plánu udělat podobně velkou i druhou armádu, u které se zatím nemohu rozhodnout, co se týče barevného vzoru a jednotící symboliky.


Otázka čtvrtá: Kolik potřebuješ modelů na standardní hraní?

Základní sestava je jeden generál (Toff), dva důstojníci (Toadies) a k nim čtyři jednotky. Generál může velet dvěma, každý důstojník jedné z nich. Největší základní jednotka má 12 modelů, nejmenší 3. Když bychom postavili armádu pouze z elitní jízdy tak je to 3x4 + 3, takže patnáct modelů celkem. To je asi nejmenší co mne napadlo, ale celý počet modelů a volba jednotek je samozřejmě na domluvě hráčů. Dokážu si představit i desítky modelů na jednom bojišti. Takže se asi nedá přesně odpovědět. Okometricky bych řekl, že do 30 modelů se člověk pro začátek určitě vejde.

Otázka pátá: Kdybys měl hru doporučit někomu, kdo jí nezná (což právě děláš), jakým způsobem bys to udělal?

Zahrál bych si s ním a ukázal mu nějaké obrázky s tematikou tuřínu spojené. Aby dotyčný měl šanci vidět jak velký prostor pro fantasii to je a zároveň jak velikou roli hraje v rozbitém, kořeny zarostlém světě náhoda. Můžete mít skvělou armádu a strategii a skončit po pár kolech s naprostým fiaskem, protože se vám jízda utopí v bahně, zatímco těžká pěchota ani nevyrazí do boje protože k tomu ztratí odhodlání, Zatímco dělostřelectvo vám náhodou selže tak, že dřív než nadělá protivníkovi vážné ztráty, exploduje (doporučuji mít více než jedno dělo na každé straně, stává se velmi často že dvě děla proti sobě se zničí navzájem).

Otázka šestá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako přednost hry?

Za mne asi dvě. Zaprvé výše zmíněný chaos. Každý i ten nejjednodušší úkol se nemusí povést, a s každou chybou a každým střetem roste stres (panika). A když roste stres, klesá celková bojeschopnost. A za druhé určitě kulty. Kultů je mnoho a můžete i tvořit vlastní. Kulty specifickým způsobem upravují pravidla a dávají vám určité výhody, na základě specifických jednotek. Můžete tak například snižovat stres svých jednotek, nebo nasazovat experimentální zbraně jako jsou výše zmínění jezdci na krabech a šnecích, nebo tanky. Můžete soupeři omezit počet hodů kostkou, nebo zvednout pravděpodobnosti na jeho chybu.



Otázka sedmá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako negativum hry?

Za prvé dosah rozkazu vs. vzdálenost kterou velitel ujde oproti jednotce které velí. Často dochází k situaci ,kdy jednotka za nějakým rozkazem uteče svému veliteli a následně je ztracená, dokud se vám nepovede jí velitelem doběhnout. Tohle myslím má být eliminováno v nové verzi oficiálních pravidel.

Za druhé kulty. Kulty jsou navržené tak aby celá jedna armáda mohla hrát pouze jeden kult. To znamená že například máte ve vojsku horkovzdušný balón, ale už nemůžete mít tank, nebo kněze který vás zbaví stresu. Pokud chcete například spojit tank s pěchotou na chůdách, dle oficiální verze pravidel, potřebujete spoluhráče. Kde navíc jeho specifická pravidla budou platit pouze pro jeho sestavu. Je to z toho důvodu že kombinace některých jednotek a kultů jsou absolutně neporazitelné. Právě třeba tanky jsou nezničitelné, do určité hladiny stresu. Když byste vedle toho postavili kněze, který snižuje stres a tím tank chránili, máte ve skrze nezničitelný, supersilný model. Samozřejmě po domluvě, s protihráčem je ale možné, oficiální pravidla trochu ohnout, ale je toho pak víc, na co se člověk ohledně pravidel musí soustředit.

Otázka osmá: Jak dlouho trvá jedna běžná hra?

Základní sestava, čtyři jednotky a tři velitelé, proti stejné síle, se dá uhrát za dvacet minut. Když se nic moc nekazí a nemusíte v jednom kuse zrovna listovat pravidly.



Otázka devátá: Existuje česká komunita, jak je velká a jak se dá kontaktovat?

Jednotná komunita u nás, bohůmžel, zatím není. Jsou lidé kteří o tuřínu ví a pak je facebooková skupina, Turnip28CZ/SK, kterou jsme zakládali s přáteli kteří mi tuřín ukázali. Ta má zatím 28 členů, ale je trochu mrtvá. Neb mezi námi není nikoho kdo by měl čas ji pořádně adminovat. V zahraničí – Německu, ale především v Nizozemí a ve Velké Británii jsou asi největší komunity spojené na oficiálním mezinárodním discordu.

Otázka desátá: Pořádají se nějaké eventy, nebo turnaje?

U nás jaksi kvůli malému počtu hráčů zatím nic takového neproběhlo, nicméně máme s přáteli výhled do zhruba dvou let na pořádání larpové skirmish bitvy na motivy tuřínu. Co se zahraničí týká, začaly se pořádat v posledních dvou letech a poslední co vím proběhl Turnipcon v Bristolu.


(foto: autor a Patreon Turnip28)

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky