Jak jsem hrál WH40 10. Edice

Už nejsem Warhammerový panic.

Pokud jste po tomto po tomhle titulku článek znechuceně nezavřeli, tak bych s dovolením myšlenku trochu rozvedl.

Přestože hraju wargaming nějakých deset let, úspěšně jsem se Warhammeru 40000 vyhýbal. Souviselo to s mojí obecnou preferencí historiky a fantasy před sci-fi, ale také obecnými problémy spojenými s WH40K: především rules bloatem a tunou knih. Nicméně s Leviathaním hypem probíhajícím všude okolo jsem si řekl: a proč si to vlastně nevyzkoušet? Modely mám nabarvené (hraju s nimi One Page Rules, dále jenom OPR), nová edice má momentálně pravidla zdarma a k rules bloatu zatím nedošlo. Ve skutečnosti ideální příležitost.

Nyní ale už dost úvodního slova a pojďme na samotnou hru. Předem napíšu nějaké svoje herní preference, ať víte, z jaké pozice hodnotím:

  • preferuji narativní hraní před kompetitivním hraním: nehraju turnaje, nezajímá mě bodování, s hrou jsem spokojený když mě poskytne zajímavý zážitek-příběh co se odehraje na stole, a jestli u toho vyhraju nebo prohraju, je mi vcelku jedno.
  • svoje armády chci mít takové, aby se mě líbily a tematicky k sobě seděly: nejsem a nebudu meta-chaser, čili např. pokud hraju Rohan ve světě Tolkiena, chci mít jezdeckou armádu a ne těžké pikenýry, přestože meta říká, že by na turnaji sundali v prvním kole, ale ostatně viz předešlý bod
  • nemám rád složitý armybuilding a kombaření: opět souvisí s předchozími body, ale ideálně chci něco jednoduchého, ať nemusím řešit složité synergie mezi jednotkami
  • preferuju rychlé, odsýpající hry: radši dvě-tři hry za večer, u kterých si stihneme pokecat a dát pivo, než šestihodinovou monstrozitu, co mě sežvýká a vyplivne


Takže jak si WH40K 10.edice vedl? Kupodivu ne tak špatně, jak jsem se bál. Tohle bych zdůraznil hned tady na začátku: budu tady sice asi kritizovat dost věcí a bude to možná vypadat, že jsem dost negativní, ale BAVIL JSEM SE a hru jsem si UŽIL - což je ve výsledku hlavní a nejdůležitější věc u jakékoliv hry.

V prvé řadě napsaná pravidla. Tady respekt. GW je sice strašně ukecané, ale musím říct, že vše je napsáno jasně a jednoznačně: nedošlo během hry k situaci, kdy bychom museli řešit nejasný wording. Kudos GW, a třeba OPR by se tady mohlo poučit, že občas není na škodu obětovat jednu dvě věty stručnosti vůči jednoznačnému výkladu.

Jdeme na army building. Jak jsem říkal, nejsem fanda složitého vytváření listů a hledání správných kombinací. V tomhle mi jde 10ed naproti a je to jednoduché a přehledné. Žádné počítání, jednotky mají pevně dané ceny, struktura je jednoduchá a jasně vysvětlená... nicméně vzápětí musí podle mě každý zjistit, že tenhle systém je v základu rozbitý. Ano, je jednoduchý, ale prostě nemůže být z principu vybalancovaný. Jednotka stojí nějaký počet bodů, a člověk si na ni může přihodit volitelnou výbavu podle jejího datasheetu. Takže banda pěšáků vás bude stát vždy 130 bodů, bez ohledu na to, jestli mají všichni základní zbraň, odstřelovačku nebo kulomet. Myšlenka je to dobrá, ale šla by vybalancovat možná pokud by tam bylo patnáct jednotek dohromady, a ne v konečném součtu desítky, možná i stovky. Protože samozřejmě nejde jenom o výbavu, ale i staty, kterých je asi šest u jednotky i jejích zbraní. Ve výsledku to podle mě prostě povede místo ke zjednodušení k nalezení optimálního load-outu, s tím, že ostatní možnosti nebude důvod si brát (proč si brát cokoliv jiného, než nejsilnější možnost, když to furt stojí stejně?). 

Je tady problém i v logičnosti některých věcí: můj crawler má na datasheetu "může si vzít doplňkový kulomet". Doplňkový kulomet. Zdarma. Bez jakékoliv návaznosti na cokoliv jiného. Tady vidím špatnou práci testera/editora: neexistuje důvod si ho nevzít, je to nějaká legacy věc ze starých edic a měl mít dva kulomety rovnou v základu, ať to nemusím řešit.

Takže co se týče army buildingu, je to jednoduché, ale co se týče síly vaší armády, tak se můžete akorát modlit, aby random generátor čísel v GW vám při příští aktualizaci vygeneroval příznivé bodové ohodnocení. To, že teď lidi na internetech řeší nehratelnost některých frakcí bohužel vypadá, že není jenom nářek powerplayerů, ale reálný problém, který se ale s ohledem na výše zmíněné bude řešit složitě.


Takže armádu máme a jde se hrát. Mise, deploy, hra... pokud jste někdy hráli nějakou wargame, pak je šance, že vás WH40K ničím extra nepřekvapí. Většina věcí funguje očekávatelně. Tady chápu, že designéři mají pravděpodobně svázané ruce hned dvěma pouty: jednak true fanboyi ("Takhle to bylo vždycky a bez toho by to nebyl WH!") a jednak korporátem ("Nemeňte věci, co se prodávají a běžte na jistotu."), nicméně výsledkem je, že hra působí trochu... zastarale? Teď to nemyslím zle, ono to funguje, ale přijde mi to takové... nenápadité. 

Být já designérem, tak bych v prvé řadě sáhnull do aktivací. IGOUGO je sice funkční systém, ale podle mě se k formátu a záměru hry (brutální boj v temném sci-fi) nehodí a máme víc než dost zajímavých alternativ. IGOUGO je ve své podstatě pomalý a zdlouhavý: svádí k dlouhému a složitému promýšlení, zatímco spoluhráč se pokouší udržet se při vědomí a občas si hodí kostkou na save, a má tendenci vést k hraní na alfa strike. 

Obecně když jsme u pomalosti hraní: věřím, že když se to člověk naučí (musel jsem neustále referencovat staty a ptát se matematiku), tak to bude výrazně rychlejší, nicméně stále je tam těch hodů docela dost. Aby nedošlo k mýlce: není to špatné per se, zažil jsem horší systémy, kde si člověk nahazoval deset minut hromady kostek, aby si to pak zrušil posledním hodem. Tady to má logickou posloupnost a dává to smysl, nicméně je to pomalejší, zvlášť pokud má jednotka víc zbraní. Nicméně, pokud hledáte hru, kterou máte odehranou za 45 minut a dáte za večer dvě tři partičky, tak Warhammer to opravdu není. Řekl bych, že odhad v pravidlech, který zhruba říká 1000 bodů = 1 hodina hry plus mínus u zkušeného hráče bude sedět.


Celkově mám z WH40K 10.edice pocit, že jí chybí zacílení. Kdo je její ideální hráč? Beer & pretzel casual hráč, co si jde v pátek potahat figurky u piva to není: na to je hra příliš komplexní a příliš mnoho hejblátek, tady je lepší volba OPR.

Není to ani narativní hráč: na něj je příliš gamistická a bude ho trestat kvůli balanci (byť do záznamu říkám, že několik krásných cinematických okamžiků vytvořila). Sáhl bych spíš po Xenos Rampantu.

Nebude to ale asi kompetitivní hráč, nedokážu si představit, že by mu vyhovoval random nerf hammer GW, který mu jedním updatem invalidizuje jeho vymazlená komba.


Ne, že by to nešlo hrát v těchto módech, jenom že existují podstatně lepší hry pro každý z nich... být designérem, tak to tlačím mnohem víc do jednoho směru, i když se zase vracím k myšlence s pouty. Prostě je třeba si uvědomit, že GW jako firma nemá za cíl udělat nejlepší hru na světě, ale vydělat peníze svým akcionářům. Čím dřív si tohle člověk uvědomí, tím dřív se smíří s tím, že WH40K jakožto jejich vlajková loď je - a bude - taková jaká je. 

Jaký je tedy můj verdikt člověka, který poprvé hrál WH40K 10. edice? Není to špatná hra. Přes všechny výtky k designu to byla fajn bitva. Budu to hrát? Dokud mám spoluhráče na hry, které mě sedí trochu víc, asi spíš ne. Držím palce GW ať udrží nastavený směr.

autor: Vandal

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky