Rusové v Shakos and Bayonets


Boltyishev Viktor: Hrdina roku 1812,
plukovník Pavlohradských husarů 
(plukovník kníže Spiridon Eristovič Ževahov)
Podobný článek jsem napsal už před nějakou dobou, ale když jsem ho nedávno četl, řekl jsem si, že není kompletní a je až možná příliš smířlivý. Tak to hodlám napravit. Tentokrát projdeme všechny jednotky a probereme si co mohou představovat a jak je to s nimi historicky.

Bohužel stejně jako v jiných pravidlech, je ruská armáda bita. Vývojář si v některých případech nesplnil domácí úkol, v jiném případě podlehl dávno překonaným legendám. Zdá se že vydavatel podlehl požadavkům komunity, že armády by neměly být stejné, že v drahém útlém sešítku by mohla být nějaká variabilita a obsah.

Začněme důstojníkem. Důstojníci jsou napříč systémem stejní v základních statistikách, kde se liší je v národním pravidle a pak ve volitelných pravidlech. Obojí je v tomto případě tragické. Například podle vývojáře zřejmě myslivecké pluky a ostrostřelecké jednotky neměli důstojníky, protože důstojník nemůže mít pravidlo scout a tedy není schopen udržovat krok s jednotkou, které má pravidlo scout. Spolu s Rakušany jsou jediní, kteří je v pravidlech nemají. A to není všechno, k tomu abychom si mohli vzít pravidlo Veterán u důstojníka, musíme mít jednotku granátníků, což gardisté nejsou. Elite ve volbách hráč vůbec nemá. Takže bez důstojníka je garda, resp. nelze vytvořit gardového důstojníka. Nějaká další pravidla jakou šermíř apod. o tom si můžeme nechat zdát. Vrcholem je cestování v čase. Jak jinak nazvat, že se do napoleonské armády přesunul rudý komisař, který může střílet vlastní vojáky, aby udržel morálku. To je jednoduše nesmysl.

Nyní přichází na řadu pěchota. Čtenáři mého blogu a skuteční zájemci o ruskou pěchotu vědí, že ta byla organizována z pluků mysliveckých, pěších a granátnických. Každý pluk měl dvě elitní čety, střeleckou a granátnickou. Studio Tomahawk nám nabízí mušketýry, granátníky, myslivce a volné střelce, pravidlově Musketeers, Grenadiers, Jägers, Skirmish Section. Je asi na vás zda fyzilíry granátnických pluků budete hrát jako mušketýry, aby granátníci byli vyhrazeni jen pro granátnické čety mušketýrských, mysliveckých a granátnických batalionů, nebo jinak. Opět je pěchota bez jakékoliv volby. Kde všechny ostatní armády přichází s variabilitou, ruská armáda má přehoz jedniček v boji na blízko. Žádné možnosti rozlišení kvality jednotek pomocí pravidel jako odvedenci, nebo veteráni. Granátníci z mysliveckých pluků ani nemají volitelné pravidlo Lights (jako třeba francouzští karabiniéři). Buď je to neznalost, nebo úmysl. Obojí je smutné.

1. prapor 23.mysliveckého pluku

A co je dál smutné? Ruská pěchota zasahuje na -2 proti britské a na -1 proti francouzské a stojí o bod, resp. 2 méně než „konkurence“. Když pominu, že k tomu není jediný důvod, pak vás čekají opravnu perné a ne příliš zábavné hry. Trochu teoretické matematiky (opravdu teoretické). Budeme-li hrát 400 bodů dáme na stůl teoreticky 44 modelů s 13,2 zásahy za kolo, 40 modelů francouzů udělá 16 zásahů za kolo a 36 britů udělá 18 zásahů za kolo. Tato statistika je samozřejmě zkreslující, protože hra má nelineární aktivaci, nicméně je vidět, že ve hře, ve které je efektivita palby klíčová je hraní základní pěchoty (tedy nejpočetnějšího druhu vojsk) vyloženě kontraproduktivní. Na dlouhý dostřel, kde máte10% pravděpodobnost zásahu, oproti 20%, případně 30% britské je hra pro rusy opravdu všechno možné, jen ne zábavná. S tím, že ruská těžká pěchota nemá pravidlo Veteran a lepší morálku kupujete jen za command pointy skrze národní pravidlo, je život ruského pěšáka opravdu tragickou zkouškou. A hráče taky. Mimochodem 7+ na střelbu mají i ruské milice a vesničani. Proč je trénovaný voják na stejné úrovni jako týpek co vidí pušku poprvé v životě ví asi jen designér.

Opusťme matematiku, myslivci a volní střelci na tom jsou o trochu lépe. Střílí sice na 6+, což je u volných střelců opět méně než francouzi a angličané, ale mohou si vzít pravidlo veterán upravující morálku.

Kombinovaný granátnický pluk 5. divize

 Moje osobní doporučení k hraní pěchoty je ignorovat jednotky Musketeers a hrát mušketýry a myslivce jako Jägers. Ostatně rusové nasazovali ve volné sestavě i granátnické a pěší pluky, takže pravidlo lights nám až tak nevadí, zvlášť ve skirmish hře. Musketeers pak mohou být lepší opolčenci, posádkové pluky, pluky vnitřní stráže, nebo nové nově zformované pluky. Fyzilíry a granátníky granátnických pluků a granátníky pěších pluků hrajte jako Grenadiers. Granátníky mysliveckých pluků si ukradněte z francouzských Carabiniers. V Ruském armylistu je nenajdete.

Volní střelci, tedy Skirmish section, nejsou totéž co francouzští voltigeurs, protože ruské pěší ani myslivecké pluky většinou nevysunovali jako volné střelce četu ostrostřelců. Mohl to být kdokoliv, dobrovolníci, vybraní střelci, zkušení harcovníci, křídelní zástupy středových čet… Co pluk to originál. Takže není třeba se tím zabývat abyste měli správné modely. A je jedno jestli se bavíme o mysliveckých, granátnických, nebo pěších plucích.

Další ruskou pěchotu tvoří jednotky specifické pro Vlasteneckou válku. Milice – Opolchenie - vesničané – Partisans - a dobrovolníci - Volunteers. Většina partyzánských jednotek operujících v týlu nepřítele byla tvořena vojáky pravidelného vojska, nebo kozáků, proto jsem použil termín vesničan, pro týpky bránící své vesnice před nájezdy francouzů, případně přepadávající kolony dezertérů a ustupujících spojenců.  Na těchto jednotkách není nic zvláštního v boji jsou k ničemu, stojí pár bodů a tak vám zvyšují především počet kostek na útok, přidávají aktivační kartu do balíku. Jak partyzáni, tak opolčenci mají vlastní důstojníky.

Nesmrtelní

Výjimku, co se týče kvality, tvoří dobrovolníci. Jedná se o soukromé milice, tvořené myslivci, lesníky, veterány v důchodu a pod z bohatších panství. Zároveň mohou reprezentovat elitní jednotky milic, například myslivecké setniny Petrohradských milic, které se vyznamenali u Polocku i Bereziny.

I u gardových pěších pluků máme smůlu s nějakou variabilitu. Jednotka se jmenuje Guard Regiment, má lepší staty než pěchota a granátníci a může si vzít pravidlo Swordsman. Že bychom řešili gardové granátníky, gardové ostrostřelce, nebo, že bychom mohli třeba v armádě mít gardové myslivecké pluky /s pravidlem Light/ to panu designérovi uniklo. Elitní gardoví ostrostřelci jsou další volbou a mají reprezentovat opravdu dobré odstřelovače z gardových mysliveckých pluků. Střílí na 5+, stojí strašně bodů, ale pušku jim nedáte. Mohou reprezentovat cokoliv co si myslíte, že fakt dobře střílí. Vybraní střelci mysliveckých pluků měli pušky s vývrtem. Pokud chcete tyto jednotky reprezentované na stole, použijte anglické Rifles. Bez Sharpa. A pokud nechcete mixovat gardové jednotky z různých listů tak použijte francouzské gardové jednotky. Ostatně, klidně použijte francouze pro celou armádu, pro naprostou jednoduchost.

Tím bych uzavřel pěchotu a přesunul se k jízdě. Tady je situace vyloženě tragická, protože si pan designér neudělal domácí úkol a nezjistil si, že všechny jízdní pluky, kromě jízdních myslivců odevzdaly dlouhé palné zbraně pro výzbroj milic a nových pluků před začátkem vlastenecké války. Palné zbraně zůstali jen flankerům (16 na švadronu). 

Generál Kavalerie Ilarion Vasiljevič Vasilčikov
 se svým pobočníkem majorem Von Nussbergem

Huláni, husaři a jízdní myslivci mají stejný mechanický základ ve výzbroji s karabinou a všichni si můžou (huláni musí) ke karabině dokoupit kopí. Jízdní myslivci s kopím jsou vtipní, ale OK, kdo zná historii tak to neudělá. Ovšem u husarů měla kopí jen první řada a ta zároveň neměla karabiny. Výzbroj jednotek tedy není vůbec řešena ideálně, místo volby zbraně vytváříte nesmyslné směsky. Navíc ruští dragouni nebyli vyzbrojeni mušketou, ale karabinou. Jelikož snad nikdo nedělá pěšího ruského dragouna tak jste se ochudili RAW o střelbu z této jednotky. Nebo se domluvte s protivníkem, že je budete hrát jako vyzbrojené karabinou. Ostatní jízda je celkem fajn. Kozáci nejsou zbytečně silní, ani zbytečně slabí. Baškýři a kalmůci nemají možnost jízdních kopí, za to střílí z luků! A nemají ani kroužkovou zbroj 😉. Kyrysníci odpovídají ostatním armádám, správně bez karabin. Gardová jízda je pak elitnější variantou na řadové pluky, se všemi zmiňovanými neduhy.

Nelze opomenout setniny opolčenců, pro které platí totéž co pro pěší jednotky. Ovšem některé milicionářské jednotky organizované bohatou šlechtou, jako třeba petrohradští Nesmrtelní můžete v klidu hrát jako hulány, kozáky, nebo husary.

Jjízda je v Muskets and Tomahawks, dle mého názoru, opravdu slabá a velmi situační, tak opatrně.

Pravoslavný kněz, mullah a buddhistický mnich

Poslední složkou armády je dělostřelectvo, které nijak nevybočuje, kromě toho, že je posádka „Fearless“ a má o jedna lepší agression. Zajímavé je, že napoleonské dělostřelectvo se od dob sedmileté války (Redcoats and Tomahawks) prudce zhoršilo.

Za mě bych přidal klidně kantýnské z francouzské armády, nebo kněze ze španělské armády. Dejte mu koně a bude to mullah baškirských pluků, dejte mu velblouda a bude to buddhistický mnich kalmuckých pluků.

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky