Preview Lakovaných rakví

Modely letadýlek mají u nás dlouhou tradici, ještě z rudých dob. Odkaz generála Fajtla, Jaroslava Velce, Václava Šorela a Kovozávodů Prostějov tu v mé generaci rezonuje a ani ta mladá nezůstává pozadu. A wargaming jen přidává k modelům letadel možnost letadýlka šoupat po stole.

V tomto článku se podíváme na jednu z levnějších alternativ a to na hru Lacquered Coffins nakladatelství Ostfront Publishing autora Toma Jensena. Název odkazuje na ruskou stíhačku LaGG-3 přezdívanou Lakyrovany Garantirovany Grob.

Hra má 40 stran, na které se vejdou pravidla pro vzdušný boj, útok na pozemní a námořní cíle, bodový systém pro tvorbu detailnějších letadel a samozřejmě statistiky nejvýznamnějších typů.

Ke hře potřebujete letadýlka, hra je psána v měřítku 1/600, ale je měřítkově agnostická, aspoň do určité úrovně, lze jí hrát i s 6mm (1/285-1/300), na krvavém rudém nebi (1/200), nebo s modelářským veletuctem (1/144). Kromě toho potřebujete úhelník, stejný s oponentem a kostky. V případě útoků na pozemní cíle také nějaké ty reprezentanty sedících kachen.

Systém je jednoduchý, hra má v základě IGOUGO aktivaci, každý model má kostkou K6 definovanou operační výšku a rychlost letu. Na začátku aktivace model uletí povinný pohyb a poté provede manévr. Manévr může být klesání, stoupání prvky vysoké akrobacie nebo zatáčka, kterou určíme tak, že k boku modelu přiložíme úhelník a po jeho obvodu posuneme stroj. Samozřejmě pracujeme s tím že kombinace manévrů nám může zvyšovat, nebo snižovat rychlost a výšku letu. Letadla by tak měla podle svých statistiky fungovat aspoň trochu jako jejich reálné předobrazy, tento typ operoval lépe v horizontálním letu, jiný umí utáhnout otáčku jako málokdo.


Na první pohled se zdá, že v systému IGOUGO, kdy určíme že hráč A má vždy prioritu může být trochu problém. Není tu žádné plánování dopředu, pilot A vždy letí první, pilot B vždy druhý a tak pilot B, jakmile je na šesté hodině letadla A může vždy nasadit stejný manévr. Nicméně po konzultaci s autorem na Discordu Ostfrontu máš vždy možnosti řešení. Například Imelmanův výkrut, nebo střemhlavý únik, v ten okamžik musí přijít od útočníka řešení nenadálé situace. Samozřejmě musíme počítat s povinným pohybem, není nic blbějšího než předletět svého oponenta a nechat se sestřelit. V neposlední řadě pak můžeme aplikovat aktivaci po kvalitě pilotů, kde simultánně odletíme povinné pohyby a pak aktivujeme postupně esa až k einsatzpilotům.

Když už zarámujete nepřítele do zaměřovače, je to strašně jednoduché, hodíte kostkou a uvidíte co se stane. Na 1k6 potřebujete alespoň 4+ aby se něco dělo, s tím že samozřejmě kostku modifikujete zbraní, rychlostí, kvalitou pilota a dalšími. Zásah není jediný důvod proč hledat otevírání překrytu kabiny a odepínání se ze sedačky. Ztráta tahu, příliš vysoká rychlost a výška "0" mají na kvalitu letu dost zásadní, až fatální vliv.


Kromě boje stíhaček, útoky na bombardéry hra obsahuje také boj proti pozemním a námořním cílům, za které v některých misích dostáváme body vítězství. Torpédujeme lodě, potlačujeme protivzdušnou obranu, snažíme se trefit most, nebo rozbombardovat letiště.

Samozřejmostí jsou scénáře, včetně pravidel pro útoky proti přistávajícím, nebo startujícím letadlům, přepad z mraků a tak.

Armylisty zahrnují Luftwaffe, RAF, FAA, IJAF, IJN, USAAF, USN, USMC, RA a VVS. Autor několikrát zmuiňuje, že simplicita vyhrála nad granulárností, takže třeba některá letadla jsou jen zobecněná (například jen jeden list pro FW-190) a že rozdíly nejsou až tak významné z hlediska detailnosti pravidel. Nicméně máme k dispozici bodový systém, takže si FW-190 můžeme upravit od A3 po F8 včetně D-9, TA-152, nebo Sturrmbocků. Zároveň autor diskutuje nad možností dostupu letadel, nebo poloměru otáčky, s tím, že by to vyžádalo velké zkoumání.

Lacquered Coffins nejsou tak podrobnou a tabulkovou hrou jako je Check Your Six!, které jsou často zmiňovaná jako nejlepší WW2 hra. Nemá plánovací fázi (CY6 přišlo s tím, že dopředu určujete manévry jaké provedete, kromě situace, kdy jste pověšení za ocas nepřítele). Vzhledem k tomu, že ale vybíráte počet a tvar hexů kam poletíte a porovnáváte jejich výběr s vaší rychlostí, tak máte počet, že hrajete tabulky a ne létáte s letadýlky. Lacquered Coffins mi tak přijde, že vystihují dobu, zákonitosti vzdušného boje, ale furt si hrajeme s letadýlky. Což mi vyhovuje. Tak uvidíme. Na závěr bych zmínil. Že lakované rakve mají varianty na 1.sv. válku (Dogfight!) a moderní boj (Missile Threat).

autor: Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky