První setkání se Silver Bayonet
Včera jsme hráli první hru Silver Bayonets. Jedná se o man2man skirmish v době Napoleonských válek, ve kterých se objevují hororové/mytologické/fantasy prvky. Pravidla jsem nečetl a nehodlám si je, zatím, ani koupit, takže přidám jen pár dojmů z perfektně připravené demo hry.
Jádro systému je fajn, systém
dvou d10 kostek kde součet určuje zásahy, a jedna z nich zároveň definuje
zranění podle typu zbraně, je fakt dobrý nápad a hru to ve vyhodnocovací části
hraní dělá fakt rychlou. I když nápad na to, že si musíš hodit, jak daleko popoběhneš,
je ve hře tohoto rozsahu fakt navíc.
Hra má hybridní aktivaci, prioritní
hráč odehraje s půlkou modelů, pak jdou monstra, pak druhý hráč a pak
prioritní hráč odehraje zbytek. Hráč může mít maximum osm modelů, takže to není
zívačka a čas na čaj když zrovna nejsem na řadě.
Shrnul bych to, že hra je
postavená jako variace na Frostgrave, ovšem místo 1D20 autor pravidla
přizpůsobil na 2d10, ale nechal ve hře spoustu starých známých.
Chorvati na pochodu, Frontrank modely Paola Manciniho |
Jenže poté co si projdeme jádro systému nám toho moc, co chválit nezbývá. Je úplně jedno jestli se hra bude jmenovat Silver Bayonet, Silver Broadsword, nebo Silver Tomahawk, protože s Napoleonikou se to nikde nepotká, je to absolutně generická rubačka, kde autor náhodně rozděluje, jaký národ může mít jaké vojáky, ve výsledku je to ale úplně jedno. Rusové bez gardy, Francouzi bez šermířů. Jediné pozitivum je, že aspoň Rusové nemají poor shot a Angličani nejsou ve všem nejlepší. Přijde mi, že rozhodovací proces zněl asi takto: Středověk dělá každý, Viktoriánský horor v prodeji je, Pulp v prodeji je, tak kam hru zasadit? Hej, spousta hráčů má Napoleoniku, to je nápad! Ale pravověrným Napoleonistikům praskne žilka, a je otázka jak moc do hry přilákat ostatní hráče, protože her podobného typu je k dispozici hodně.
Další problém je, že statistiky
vojáků vlastně hrají minimální roly, ale větší než ve Frostgrave. Jestliže na
zasažení průměrného monstra, nebo vojáka zasáhneme jen v 36% výsledků hodů, kde
zranění určuje nemodifikované d10, s bonusem +1 už to je 45% hodů, na
druhou stranu, trefit monstra s obranou 15 (nejvíc) a nějakou zbrojí
snižující zranění je už docela záhul, protože zasáhnete jen v 21 procentu
případů.
Vesnický staršina (Perry Miniatures, Dalcor) vs Goblin (Reaper Bones, Jiron) |
Tím se ze z řady scénářů stává
horor, ale pro hráče. Bohužel, pak vojáci fungují jako obětina pro monstra aby
je navázala a s pár zbývajícíma kouskama musíte zkusit oběhnout objektivy.
Důstojníci nejsou hrdinové, jako třeba čaroděj ve Frostgrave, který by situaci
řešil. Ve skutečnosti pokud děláte nejdříve družinu a pak scénář, tak i když máte
šanci rozdělit mezi mužstvo speciální předměty, fungující jako kámen-nůžky-papír
na monstra, tak řada scénářů je dost těžko hratelná. My jsme měli na polovičce
vojáků požadované předměty, a stejně jsme místo bytí se mezi sebou museli řešit
nepřátele, protože se spamovali rychleji než jsme je stačili zabíjet. Navíc
přímo u clue tokenů – tedy objectivů, ke kterým jsme museli dojít. Scénáře jsou
jednoznačně nejslabší částí hry a doporučuji je ignorovat a dělat si svoje,
narativní.
Poslední mínus bych řekl to, že hra je psaná tak, aby sis koupil další příručky. Základní pravidla jsou psaná v opisném tvaru, aby se kniha nafoukla, ale vystačila by tak na stránku a půl hutného textu. Národů je pár, monster je pár, vojáků je pár, vybavení je pár. Porovnám-li to třeba s obsahem Burrows and Badgers, tak jsme někde úplně jinde.
Z trochu jiného soudku je
pak problém figurek. Ano Napoleonských figurek jsou tisíce a lidi mají
desetitisícové sbírky. Ale na multibejskách, málokdo bejsuje napoleoniku na
single bejsky. Je jen velmi málo nepochodujících póz a ještě méně figurek
historicky nevěrných, jako je důstojník v kyrysu s bandolírem na
pistole, nebo investigator. A dedikované modely od Northstaru jsou podle mě
hnusný – proporcemi, stylem, pózou i uniformami.
CSI: Grande Armee (figurky Frontrank, Jiron) |
Na druhou stranu ta hra může fungovat jako nenáročný generický historický man-2-man skirmish pro období střelného prachu, kam si sami dodáme ten flavour který chceme – sedmiletku, třicítku, napoleoniku, Suvorov v Alpách, zulu!, predátory mezi indiány. Samozřejmě, když vyhodíme všechny ty mytologické serepetičky. A možná daleko zajímavější je buď kooperativní hraní, sólo hraní /oba módy jsou součástí pravidel/, nebo hráč s vojáky versus hráč s babou jagou.
Závěrem ale musím říct, že jsem
se u hry královsky bavil. Ani ne tak, že by byla tak super, ale díky spoluhráčům,
skvěle připravenému Umpire (díky Pukovi a Nenupharovi za zprostředkování). Hra
nenadchne a ani neurazí, a když se to bude hrát, rád se tu a tam přidám. A o
tom to nakonec asi je, ne?
Dalcor
Komentáře
Okomentovat