První náhled na Starfighters!

Pamatujete si, že na X-Wing potřebujete jenom tři letadla? A že to byla docela dobrá hra, než jí zabil nesmyslný power creep a druhá edice? 

A máte ta tři letadla doma, jako já? Pak přivítejte StarFighters! 

Wiley Games jsou vydavatelé celé série her postavené na jádru systému Fistful of Lead. Jedná se o malou skirmišovou hru s karetní aktivací, genericky jednoduchým armybuildem a jednoduchým matematickým modelem. Herní design jako by přímo definoval žánr beer and pretzel (pivo a další pivo) her. Rychlé, za odpoledne jich zvládnete i víc, intuitivní, zábavné, určené k posunování vojáčků a pew pew! 

Starfighters! jsou připravené pro bitvy vesmírných stíhaček. A co si budeme nalhávat hodně inspirované X-Wingem. Bez toho aby se vymýšlela nesmrtelna komba, spamoval "foukas" a bez všeho toho co ze hry, ve které létáte s imperiálním interceptorem, udělalo deckbuildingovou nudu.

Zpátky do kokpitů, karetní aktivace funguje na principu přebíjení. Hraje se s whistovými kartami (můžete si koupit speciální od WileyGames, a nebo sehnat některé se Star Wars merchem, nebo jakékoliv jiné), které nalížete na ruku, a poté vynášíte. Iniciativu má ten kdo má vyšší kartu prioritní barvy. Některé karty dávají speciální vlastnosti, jako je oprava, nebo bonusy. Žolík je jakákoliv karta. 

Lodě mají v aktivaci dvě akce, přičemž minimálně jedna musí být pohyb. Lodi se otáčejí během pohybu o 45°, nebo 90°. Ale zároveň můžete brejkovat slovy našich hrdinů ze Západní fronty, což je pohyb, ve kterém se snažíte vyhnout palbě.  Samozřejmě musíte dávat pozor na asteroidy a trosky, ale také se nemusíte bát vyletět z mapy, vesmír není konečný velikostí battlemapy. 

Narozdíl od Xwingu lodě do sebe nenaráží ale když se dostanou na blízko k sobě, dochází k dogfightu, což je drobná, ale milá minihra. Piloti se snaží vymanévrovat nepřítele jak Biggles fokkery. Oproti normální střelbě se jedna o vzájemné ověření pilotních dovedností. A pro jednoho nedopadne dobře. 

Ze zmiňované střelby, která jinak funguje na dostřel zbraní bych vypíchnul především PSŘS. Tedy protistarfighterové řízené střely, které tu opravdu letí a navádí se na cíl. Jinak máme velké spousty různých paprskových, nebo balistických zbraní, torpéda i bomby.

Lodě a piloti dostávají zásahy nebo shock, pokud dostane dostatečné množství zásahů, nebo shocku tak loď opouští bojiště, jako trosky, nebo po odpoutání z boje. Zásahy kumulativně zvyšují možnost vyřazení lodě a zhoršují schopnosti pilota a lodě. Nicméně zásahy můžete také ničit systémy lodě.

Lodě se staví na určitý počet bodů, skládá se z typu konstrukce, zbraní a systémů. Piloti pak mohou dostávat speciální pozitivní, ale i negativní dovednosti. Nicméně pár lodí je již předpřipravených, jako třeba Imperial Fighter, Type X, nebo MF Armed Fighter. 

V pravidlech najdeme kampaňový systém, velké lodě jako jsou korvety typu Nájezdník, ale také možnost jak z bojů stíhaček udělat boje flotil, tedy Armadu...

Pravidla neřeší měřítko ani stojánky, jen je důležité definovat levobok, pravobok, příď a záď lodi. Samozřejmě nikdo neříká, že se musíte inspirovat v předaleké galaxii v časech dávno minulých. Vesmírné lodě Battletechu, Warhammeru, Wing Commanderu, BSG, draci, cokoliv. Hra je agnostická  i vůči prostředí do, kterého hru zasadíte

Hra by šla podle mě jednoduše předělat na WW2/Modern air combat. Lehce upravit zbraně, ale hlavně upravit povinnost dopředného pohybu. 

Už se těším, až hru vyzkoušíme. 


Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky