Grimdark Future versus WH40K

Je zajímavé, jak se autoři výrazně vymezují, že Grimdark Future (GF) není vykradený Warhammer 40000 (40K). Hlavně jak strašně pracují na tom, aby One Page Rules (OPR) Grimdark Future měla vlastní modely, vlastní herní pozadí a aby to byla jiná hra, v jiném světě, kterou půjde hrát s modely od Games Workshop. Jestli to je realistický a správný pohled na věc ukáže budoucnost. Já tomu moc nevěřím.   

Nicméně Grimdark Future ve verzi 2.16 a 2.50 stále obsahuje víceméně copy/paste armylisty z Warhammeru 40.000 přizpůsobené pro mechaniky One Page Rules, což je úplně jiná hra. A tak srovnávat tyto dvě hry na mechanické úrovni stejně nedá ucelený obrázek.  Když to tedy shrnu, pak Grimdark Future je mechanicky naprosto odlišný generický systém na sci-fi hry v nepřetechnizovaném vesmíru. Tj. Cyberpunk ne, Star Wars ano. Hra má všechny armylisty čirou náhodou jak kdyby Warhammeru z oka vypadly v buildu jednotek, typu jednotek a i ve jménech.  Samozřejmě vzhledem k existenci point buy systému, si můžete udělat jakýkoliv list a dost jich je i (ne)oficiálně dostupných, včetně Star Wars Legion. Čili nemusíte hrát v GF jen temnou budoucnost, kde lidstvo nečeká nic než válka.

Jak jsem zmínil GF je úplně jiný systém než 40K. Základní rozdíly vidím v přístupnosti a pak v průběhu hry.


Přístupnost

Přístupností rozumím to, jak se jednoduše hra uchopí a jak rychle se v ní orientuje. GF je klasický "vyber a hraj". Tedy pokud máte armády Warhammeru 40.000. Armybuilding je jednoduchý, ve verzi 2.50 i s online appkou. Rychle se učí, pravidly listujete tak první dvě kola, pak už spíše ne.  Pravidla jsou psaná většinou explicitně, přímočaře a jasně. Nenarazili jsme na nějaký větší problém, nic co bychom nevyřešili u stolu rychlou dohodou, jak tomu pravidlu rozumíme. Armylisty jsou přímočaré, print z aplikace je parádní a přehledný s textem všech zvláštních pravidel, která jsou v naprosté většině univerzální (USR) definovaná pravidly, nebo lehké opravy hodů. Jednotky, kromě techniky, mají většinou jeden střelecký profil a tak se liší jen specializované vybavení. Tím, že ale házíš na útok jen ověřením kvality (Q+) a jednou stejnou kostkou, tak je házení rychlé a přehledné a nenastává situace, že každou jednou zbraní musíš házet zvlášť. Při hře používáme jednolistové jádro systému jako reference sheet, kde je i znění všech USR, struktura kola, morálka, pohyb, tím méně pak potřebuješ Full Rules. Nicméně oproti předchozím edicím zmizela kreativita v tvorbě jednotek. Jakési vymezení proto 40K znamená, že některé jednotky najednou jaksi vybočují ze standardu. A já si říkám, jestli to je správná cesta.

Na 40K nejsem expert, ale když jsem se připravoval na těch pár her, co jsem v současné edici hrál, byl to očistec. Hraju Alpha Legion, armádu jsem měl rozesetou minimálně do dvou knížek a třetí jí upravovala. Co jednotka to téměř stránka textu a tak mě armylist vyšel na několik stránek (na stejnou armádu se vším textem mi u GF stačila jedna stránka i s kompeltním textem USR), každá jednotka má zvláštní pravidla zdánlivě bez konsistence. Pak jsem si potřeboval vytisknout strategemy a pokud možno je dát z více zdrojů na jeden papír, traity, relicy, frakční special rules, keywordové special rules...a tak jsem nakonec šel hrát s malým kodexem Alpha Legie. Jelikož jsem 40K nehrál několik let a považuji se za věčného začátečníka, tak jestli je tohle cesta jak to uchopit, když jsem nováček, tak ta cesta je špatná. A to jsem neřešil metu a nešel nijak do hloubky. Ano, můžeš vzít kodex a jít hrát, otázka je, co dělá tvoje herní skupina, nebo meta ve FLGS. Navíc ne každá armáda má svoje pravidla updatovaná k aktuální edici a tak třeba garda přeskakuje command fázy, protože její kodex jí neznal. Vždycky mě pobaví, když mi někdo vysvětluje, že ukázka podpory a skvělosti hry je, že každý půl rok vydají rebalance list a každý rok nový velký rebalance (zatím placený). A nebylo by jednoduší hru udělat tak, aby to nebylo potřeba? Psaní pravidel, jejich přehlednost a srozumitelnost není zázračná, ale ani hrozná. Ovšem za ty prachy by člověk asi měl chtít zázrak.

 
GF: TAO Coalition

Průběh hry

40K je poměrně rigidní IGOUGO systém, GF má střídavou aktivaci po jednotkách. 40K vše řeší dodatečnými pravidly, GF se snaží o co nejjednoduší elegantní řešení stejného problému. 40K má příliš mnoho hodů a příliš mnoho interakce mezi hráči jako je třeba bidování stategemů. Tím se výrazně liší plynutí hry. Kde u GF jde o hraní s figurky, u 40K jde o hraní s pravidla. Pravidla GF se snaží nepřekážet, pravidla 40K mi tak trochu připomíná známou scénu z Gamers o zákeřném útoku s balistou v místnosti: „there has to be rule against it. Když si nejste jisti, musíte hledat v pravidlech, protože téměř určitě existuje pravidlo, které problém řeší.

Plynutí hry a zapojení obou hráčů najednou je klíčový rozdíl, je dán už samotným aktivačním systémem, ale v dalším průběhu hry. Jednoduše řečeno odehrání kola ve 40K klidně dokáže trvat jako odehrání celé hry v GF. Pokud hrajete wargaming dlouho, zjistíte, že vyhodnocování hodů je to co hru nejvíc prodlužuje. Zvláště u her, kde se hází hodně a hodně kostkami, takže statistikou definovaný výsledek (mathammer) je pro mnoho hráčů klíčovým rozhodovacím faktorem. Znám hráče, kteří jsou u každé jednotky, klidně i několik minut řešit, jestli je lepší střílet tímto profilem, nebo tímto profilem, kde statistický rozdíl výsledku tvoří 0.33 woundu. Nicméně tento typ hráče je pomalý v jakémkoliv systému.

Obecně pravidla v OPR vedou, nezakazují a nepřekáží hráči. Jsou psány s rozmyslem, aby rozvíjeli taktické možnosti. V GF se nestane, že jste prohráli v prvním kole, nebo že by váš list neměl šanci, zvláště pokud používáte pravidla pro balancování armybuildingu (competetive rules, což je teda samostatný dvojlist). Grimdark Future má také pravidla pro sólo hraní.

 


Závěr

Grimdark Future ne mnohem jednodušší co se týče uchopení hry, její pochopení a pak proniknutí do taktických možností systému. 40k taktické možnosti upravuje dodatečnými pravidly, cili ta křivka učeni se hře je strmá od okamžiku nákupu pravidel. Grimdark Future nabízí elegantní a jednodušší řešení. Nicméně je to o hráčské typologii. Někomu vyhovuje to a někomu ono. Stejně jako 40K není pro každého, ani GF není pro každého. A jen připomínám, Grimdark Future má své vlastní figurky z 3D printů na My Mini Factory.

A samozřejmě pak je tu otázka nákladů. Budeme li se bavit že používáte stejné modely, i když ke GF nejsou "předepsané" modely a bejsky, tak jenom na povinných knihách ušetříte tisíce (pokud je kupujete).

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky