Grimdark Future versus WH40K
Je zajímavé, jak se autoři výrazně vymezují, že Grimdark Future (GF) není vykradený Warhammer 40000 (40K). Hlavně jak strašně pracují na tom, aby One Page Rules (OPR) Grimdark Future měla vlastní modely, vlastní herní pozadí a aby to byla jiná hra, v jiném světě, kterou půjde hrát s modely od Games Workshop. Jestli to je realistický a správný pohled na věc ukáže budoucnost. Já tomu moc nevěřím.
Nicméně Grimdark Future ve verzi 2.16 a 2.50 stále obsahuje
víceméně copy/paste armylisty z Warhammeru 40.000 přizpůsobené pro mechaniky
One Page Rules, což je úplně jiná hra. A tak srovnávat tyto dvě hry na mechanické
úrovni stejně nedá ucelený obrázek. Když
to tedy shrnu, pak Grimdark Future je mechanicky naprosto odlišný generický
systém na sci-fi hry v nepřetechnizovaném vesmíru. Tj. Cyberpunk ne, Star Wars
ano. Hra má všechny armylisty čirou náhodou jak kdyby Warhammeru z oka vypadly
v buildu jednotek, typu jednotek a i ve jménech. Samozřejmě vzhledem k existenci point buy
systému, si můžete udělat jakýkoliv list a dost jich je i (ne)oficiálně
dostupných, včetně Star Wars Legion. Čili nemusíte hrát v GF jen temnou
budoucnost, kde lidstvo nečeká nic než válka.
Jak jsem zmínil GF je úplně jiný systém než 40K. Základní
rozdíly vidím v přístupnosti a pak v průběhu hry.
Přístupnost
Přístupností rozumím to, jak se jednoduše hra uchopí a jak
rychle se v ní orientuje. GF je klasický "vyber a hraj". Tedy pokud
máte armády Warhammeru 40.000. Armybuilding je jednoduchý, ve verzi 2.50 i s
online appkou. Rychle se učí, pravidly listujete tak první dvě kola, pak už
spíše ne. Pravidla jsou psaná většinou
explicitně, přímočaře a jasně. Nenarazili jsme na nějaký větší problém, nic co
bychom nevyřešili u stolu rychlou dohodou, jak tomu pravidlu rozumíme. Armylisty
jsou přímočaré, print z aplikace je parádní a přehledný s textem všech
zvláštních pravidel, která jsou v naprosté většině univerzální (USR) definovaná
pravidly, nebo lehké opravy hodů. Jednotky, kromě techniky, mají většinou jeden
střelecký profil a tak se liší jen specializované vybavení. Tím, že ale házíš na
útok jen ověřením kvality (Q+) a jednou stejnou kostkou, tak je házení rychlé a
přehledné a nenastává situace, že každou jednou zbraní musíš házet zvlášť. Při
hře používáme jednolistové jádro systému jako reference sheet, kde je i znění
všech USR, struktura kola, morálka, pohyb, tím méně pak potřebuješ Full Rules. Nicméně
oproti předchozím edicím zmizela kreativita v tvorbě jednotek. Jakési
vymezení proto 40K znamená, že některé jednotky najednou jaksi vybočují ze
standardu. A já si říkám, jestli to je správná cesta.
Na 40K nejsem expert, ale když jsem se připravoval na těch
pár her, co jsem v současné edici hrál, byl to očistec. Hraju Alpha
Legion, armádu jsem měl rozesetou minimálně do dvou knížek a třetí jí
upravovala. Co jednotka to téměř stránka textu a tak mě armylist vyšel na
několik stránek (na stejnou armádu se vším textem mi u GF stačila jedna stránka
i s kompeltním textem USR), každá jednotka má zvláštní pravidla zdánlivě bez
konsistence. Pak jsem si potřeboval vytisknout strategemy a pokud možno je dát
z více zdrojů na jeden papír, traity, relicy, frakční special rules, keywordové
special rules...a tak jsem nakonec šel hrát s malým kodexem Alpha Legie. Jelikož
jsem 40K nehrál několik let a považuji se za věčného začátečníka, tak jestli je
tohle cesta jak to uchopit, když jsem nováček, tak ta cesta je špatná. A to
jsem neřešil metu a nešel nijak do hloubky. Ano, můžeš vzít kodex a jít hrát,
otázka je, co dělá tvoje herní skupina, nebo meta ve FLGS. Navíc ne každá
armáda má svoje pravidla updatovaná k aktuální edici a tak třeba garda
přeskakuje command fázy, protože její kodex jí neznal. Vždycky mě pobaví, když
mi někdo vysvětluje, že ukázka podpory a skvělosti hry je, že každý půl rok
vydají rebalance list a každý rok nový velký rebalance (zatím placený). A
nebylo by jednoduší hru udělat tak, aby to nebylo potřeba? Psaní pravidel,
jejich přehlednost a srozumitelnost není zázračná, ale ani hrozná. Ovšem za ty
prachy by člověk asi měl chtít zázrak.
GF: TAO Coalition |
Průběh hry
40K je poměrně rigidní IGOUGO systém, GF má střídavou
aktivaci po jednotkách. 40K vše řeší dodatečnými pravidly, GF se snaží o co
nejjednoduší elegantní řešení stejného problému. 40K má příliš mnoho hodů a
příliš mnoho interakce mezi hráči jako je třeba bidování stategemů. Tím se výrazně
liší plynutí hry. Kde u GF jde o hraní s figurky, u 40K jde o hraní s pravidla.
Pravidla GF se snaží nepřekážet, pravidla 40K mi tak trochu připomíná známou
scénu z Gamers o zákeřném útoku s balistou v místnosti: „there
has to be rule against it. Když si nejste jisti, musíte hledat v pravidlech,
protože téměř určitě existuje pravidlo, které problém řeší.
Plynutí hry a zapojení obou hráčů najednou je klíčový
rozdíl, je dán už samotným aktivačním systémem, ale v dalším průběhu hry. Jednoduše
řečeno odehrání kola ve 40K klidně dokáže trvat jako odehrání celé hry v GF.
Pokud hrajete wargaming dlouho, zjistíte, že vyhodnocování hodů je to co hru
nejvíc prodlužuje. Zvláště u her, kde se hází hodně a hodně kostkami, takže statistikou
definovaný výsledek (mathammer) je pro mnoho hráčů klíčovým rozhodovacím
faktorem. Znám hráče, kteří jsou u každé jednotky, klidně i několik minut řešit,
jestli je lepší střílet tímto profilem, nebo tímto profilem, kde statistický rozdíl
výsledku tvoří 0.33 woundu. Nicméně tento typ hráče je pomalý v jakémkoliv
systému.
Obecně pravidla v OPR vedou, nezakazují a nepřekáží hráči.
Jsou psány s rozmyslem, aby rozvíjeli taktické možnosti. V GF se nestane,
že jste prohráli v prvním kole, nebo že by váš list neměl šanci, zvláště pokud
používáte pravidla pro balancování armybuildingu (competetive rules, což je
teda samostatný dvojlist). Grimdark Future má také pravidla pro sólo hraní.
Závěr
Grimdark Future ne mnohem jednodušší co se týče uchopení
hry, její pochopení a pak proniknutí do taktických možností systému. 40k
taktické možnosti upravuje dodatečnými pravidly, cili ta křivka učeni se hře je
strmá od okamžiku nákupu pravidel. Grimdark Future nabízí elegantní a
jednodušší řešení. Nicméně je to o hráčské typologii. Někomu vyhovuje to a
někomu ono. Stejně jako 40K není pro každého, ani GF není pro každého. A jen připomínám, Grimdark Future má své vlastní figurky z 3D printů na My Mini Factory.
A samozřejmě pak je tu otázka nákladů. Budeme li se bavit že
používáte stejné modely, i když ke GF nejsou "předepsané" modely a
bejsky, tak jenom na povinných knihách ušetříte tisíce (pokud je kupujete).
Komentáře
Okomentovat