Jak bejzovat (nejen) na Muškety

Jak bejzovat na hry kde podstavečky nejsou důležité pro herní pravidla je jedna z tradičních otázek wargamerů, zvlášť těch, kteří se potýkají s přechodem z restriktivních systémů. Tradiční odpověď je, dělejte si to, jak chcete a jak se vám líbí, jsou to vaše figurky.

Jenže o čem bych psal?

Z mého úhlu pohledu se soustřeďte na tyto dva body:

  • komunita
  • účel

 Asi nejlepší odpověď je, zvlášť v českém mini prostředí ne GW wargamingu, najděte si svoje nejčastější spoluhráče a domluvte se. Nejde ani tak o pravidla, ale o vizualizaci. Stejné figurky, stejné velikosti na stejných bejskách vypadají prostě lépe.

Francouzi 19. řadového pluku, proti Moskeveské milici. Každý bejsuje jinak - i podle hry. 

Jenže tady můžete narazit. Pepíček bude hrát jen muškety, ale vy plánujete navíc Black Powder, nebo jinou hru, kde bejsky hrají roli. Pokud se vám nechce barvit figurky dvakrát, musíte najít nějaký střetný bod, kde propojíte příjemné s užitečným.  To platí i třeba o použití multibejsek ve single based hře, kde voják = bejska = model. Nicméně velké placičkové hry typu Black Powderu, oproti třeba Warhammer Fantasy Battles, už s tímto modelem nepracují. Taková herní jednotka reprezentuje taktickou jednotku definovanou pravidly. Tedy je to ratio jednotka = X placiček = X modelů, kdy jednotka je jedna, nebo více placiček, každá o X modelech. Já osobně používám všechnu Napoleoniku na samostatných bejskách pro které používám movement traye. Jasně někdy je to opruz, ale mám možnost volby.

A taky je opruz ve skirmishovkách s osmdesáti modely, hýbat s osmdesáti modely. Hlavně to hru neúměrně prodlužuje, ne tolik jako miliony hodů kostkou, ale je to otravné. Michael Leck tak třeba pro Rebels and Patriots doporučuje osadit jednotky na bejsky po jednom – dvou – třech modelech. Zrychlí to pohyb, zjednoduší hlídání koherence jednotky a nemá to dopad na odebírané ztráty. Naproti tomu multibejsky se dají ošetřit třeba počitadly zranění, ale pokud máte nabejsováno na General de Brigade po šesti modelech na placičce, hra s jednotkami o 10 modelech se vám bude hrát fakt blbě, ale vždy je to otázkou domluvy.

Ruská divize. Řady od shora: Myslivecká brigáda - část jako řetěz volných střelců, část v bitevní sestavě. 1 a 3 pluk v útočných kolonách, Děla v rozestupech nejsou plukovní děla (jako třeba tříliberky), ale dvě lehké roty divizní dělostřelecké brigády. 2 pluk je záloha a dva prapory čtvrtého pluku divize kryjí křídla v karé. Ideální "tabulkový stav". Ale u Borodina můžeme vidět něco podobného. 

A pak je tu něco co můžeme nazvat historický účel. Spousta lidí se u bejzování k Muskets and Tomahawks a podobných her z období černého prachu staví tak, že rojničáři (harcovníci, skirmisheři, tirailleuři, volní střelci) na kulaté bejsky a řadové jednotky na čtverce. Některé hry to tak i předepisují. Jasně indián na kulatou, ruský partyzán na kulatou, granátník na hranatou. Ale co Rifles, co voltižéři řadových pluků, a co teprve vojáci lehkých pluků? A co granátníci mysliveckých pluků? A tady nastupuje historický autista (rivet counter) mezi námi.

Britové, FIW, 

Toto není historická článek o funkci pěchoty na bojišti – na to si poslechněte jiné šajby. Navíc jsou armády, které obecně na téma lehkých jednotek nemám v paži. Ani slovo myslivec – chasseur, jäger, jeger – nemá ve všech armádách stejnou roli v doktríně a v některých se doktrína liší i napříč časem.

Říct tedy že lehké pluky patří na kulatou bejskou, protože bojuje jako volný střelec, nebo v otevřené (rojničářské) formaci není tak úplně pravda. Stejně tak se to definuje u voltižéry lehkých a řadových pluk. Ostatně ona sama Napoleonská pravidla pro Muskets and Tomahawks v tom tak trochu plavou. Takže, pokud stavíte armádu cíleně na Muskets and Tomahawks a víte, že voltižéři vašeho 19. pluku řadové pěchoty budou vždy nasazovány jako volní střelci (i když pravidlo lights nabízí volbu), klidně je dejte na kulaté. Ale aby vám pak nechyběli v armádě na Over the Hills.

Mimochodem v bitvě u Borodina byly oba prapory Pavlovského granátnického pluku nasazeny jako volní střelci v lese napravo od Staré smolenské cesty, zatímco některé myslivecké pluky byly nasazeny, aby bránily zesílené body (Ševaradinský kopeček, ves Borodino) a jiné zase v bitevní sestavě za yysunuté řetězy volných střelců do okolí břehů a křovinaté oblasti kolem řeky Borodino. Čistě na ukázku, že to, že se jmenuješ myslivec a máš být lehký pluk, neznamená, že bojuješ jen v otevřené formaci volných střelců, nebo v nějakém střeleckém řetězu.

Ty tečky u Утица jsou fyzilíři, ostrostřelci a granátníci Pavlovského granátnického pluku...mimojiné

Tedy ve zkratce – pokud stavíte historickou armádu a máte ten zájem, zamyslete se i nad tím jak jednotky fungovaly a jak chcete, aby fungovaly.

Já osobně většinu skirmishovek, co vím, že budu hrát jako skirmishovky, osazuji na kruhové 25mm, Napoleoniku a dávám na 20x20mm. Kromě Britů, které stavím jen na skirmishovky a jdou na kulaté bejsky. FIW Francouze dělím na francouzskou pěchotu (čtverce, včetně chasseurs), indiány (kulaté). No a u milice mám dilema – milice by klidně mohla na čtverce, ale Coreur De Bois na kulaté…

Takže víte co? Udělejte si to, jak chcete ;-)

 autor: Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky