Hraju 40K po deseti letech
Neuvěřitelný, po letech jsem si zahrál Warhammer 40.000, hru, kterou podle mnohých, nepřiměřeně hejtuju. Ale brácha se k tomu po letech vrátil, aby si občas zahrál s kamarády, kteří jsou pravidelnými hráči GW a ničeho jiného. Takže jsem si šel hru vyzkoušet, jestli to prostě zvládnu a jaký to bude. A nebylo to špatný, vlastně jsem se dobře bavil.
Pravidlová příprava
OK, nezačíná to dobře, musím si zvolit jakej codex a supplement. Rozhodl jsem se pro Fandex Omegon‘s Wrath, který do SM a ChSM přináší jednotky z Horus Heresy včetně Primarchy. Navíc hraní podle tohoto fandexu umožnuje si k ChSM vzít jednotky se staty Primaris Marine a implementuje pravidla pro Chaos z Faits and Fury. Což mi přijde fajn. Výběr Ravenguard iso Alpha Legion by asi umožnilo hrát jen z jedné knihy, ale pro ChSM bych stejně potřeboval jednu z knih kampaně Psychic Awakening. Bohužel jen uchopit codex Space Marines je cvokhouse, protože tam je snad stovka profilů?! Jako sleduju to s odstupem, ale je to jízda. Takže jsem si napsal armylist, cheatsheet, zabralo to 4 hodiny, abych zjistil, že půlka je z osmé edice, devátá používá jiný wording a nový kodex už má FAQ, na které jsem zapomněl. Na jaaaa!
Vtipné je, že jen moje armáda o nějakých 30 modelech, má více pravidel, než u normálních her stačí na pravidla i armylisty. Ale to zkousnu!
Co mě zaráží je, že na přípravu armylistu a cheatsheetu potřebuju 15 stránek. Jedna jednotka jedna stránka, Armywide pravidla, Stratagemy, Traity a Special Ruly zaberou víc stran, než v některých případech potřebují celé hry! A u spousty dalších her bych do toho shrnul v klidu Core Rules. To mi přijde naprosto ujetý – ale uznávám, že jsou lidi, kteří to tak chtějí, mají rádi a považují za výhodu systému.
Modelová příprava
Jako na rovinu, stavím armádu ze zbytků, co tu mám z let dávno minulých. K tomu jsem si co nejlevněji přikoupil modely, co se mi líbí. Vybíral jsem mezi Drukhari, Eldary,Alpha Legion, Blood Angels a Thousand Sons, nicméně na základě budgetu a inspirován webem Iron Sleet jsem se rozhodl pro legionáře. Nakonec tedy beru Chaos Lorda, Hassassina, Seekery (Infiltratoři 10modelů), dalších 5 Seekerů, pět Headhunterů, 3 Huntery (Eliminators) a Chaos Predator (M551 Sheridan :-D). Nemám Fullpaint, takže nebudou fotky ze hry, ale prostě testuju, jestli mě to vůbec bude bavit.
Narativní příprava
Dveře do admirálské kajuty křižníku Lambda se otevřely. Kapitán-trýznitel Dien Ekas, velitel 11. kohorty Alpha Legie vykročil od holografického prohlížeče směrem k příchozímu a nabídl mu ruku k pozdravu, kterou nově příchozí kapitán přijal.
"Yoni, jsem rád, že jsi přiletěl", oslovil vrchní velitel Ekas nově příchozího, "v systému Dromundis máme drobný problém, který potřebuje rychlé řešení. Ty tupci ze sektorového velení Císařské gardy poslali odřad Napoleonských granátníků na pátou planetu systému, tedy na tu s nekroními hrobkami. Jak někdo může poslat řadovou pěchotu s pomalým dělostřelectvem na průzkum pouštní planety?"
Yoni, zakroutil hlavou a pousmál se. Lehce nakrčil hlavu a prohlížel si mapu Dromundis 5 koupající se v modrém světle holoprojektoru.
"A co náš agent Diene?", zeptal se.
"Za prvé o něm nemáš vědět a za druhé nebyl schopen zasáhnout, ale aspoň nám poslal varování. Bohužel tohle se nám nehodí, Napoleonci jsou to jediné opravdu bojeschopné, co má Císař v celém sektoru. A ten tupoun, lord nejvyšší militant Ludo Borbén, šestnáctý tohoto jména,“ úšklebek trýznitele jasně dokazoval co si o nejvyšším veliteli v sektoru trýznitel myslí, „je pošle zrovna sem!“
„Budeš si muset zahrát na loajalisty. A neboj se, náš agent zařídí, aby nikdo nezkoumal, co za Císařovi anděly zachránilo jeho věrné.".
„Provedu pane!“ Yoni zasalutoval a napodobil symbol aquily.
„Blbče," odpověděl mu Dien Ekas a pokračoval: „vezmi si svoje Hledače a Efrítské Vyřazovače“. Nozár z Efrítů na tebe čeká v hangáru, dokonce jsem pro tebe vyškrábl i jeden Sher'Dan a pár Lovců. Jsme příliš roztažení starý příteli, je to, jak když jsme si hráli s Jelimanovými syny na Eskadoru. Ale teď to není nic, co bychom si já, nebo otec přáli. Moc toho tu nemám, tak si vezmi, co uznáš za vhodné. Budete vystupovat jako Synové Orara, ty sice mají červené zbroje, ale to náš agent zařídí. Systémy Napoleonských i jejich komisaře, mimochodem je to mladej kluk, ale docela schopnej, jsou upraveny“.
Tón řeči kapitána Ekase se změnil na úsečný, velitelský: „Úkol je jasný, komisař Doromitz a jeho průzkumná jednotka si musí zachovat bojeschopnost. Změna přichází a my nejsme připraveni."
Yoni, teď už vážný, potvrdil kývnutím přijetí rozkazu, nicméně se neopomněl zeptat: "Kapitáne viděl jsem na orbitu loď Tisíce synů?“
Dien naťukal pár znaků do konzole a ukázal Yonimu zpravodajskou svodku. "Kabala Anafa Denwena se k nám nedávno přidala. Naštěstí jsou to jen čarodějové a knihovníci a žádný z těch Rubriků. Anaf je jeden se Sekhmetů co nebyli na Prosperu, když se pes utrhl ze řetězu. Vlastně se možná znáte z Velké výpravy".
Yoni jen pokrčil rameny. "Ozvu se, než poletíme, mužstvo bude rádo, že trochu změníme modus operandi. Budem si hrát na nějaké syny Ultramaru. Nuda, ale co uděláš!"
Jak se to hraje
Proti původnímu plánu zveřejňuji článek i po hře, takže pár slov ke hře. Začnu tím pozitivním. Je to Warhammer, prostě ten feeling „grimdarku“ je neopakovatelný a podporuje prohlášení, že nejlepší pravidla na hraní Warhammeru jsou Warhammer. Jenže ty pravidla nejsou dobrý už v ničem jiném. Druhé pozitivum hry je totiž, že jsem si zašoupal figurkama s lidma, co jsou uzavřeni v GW bublině, a které jsem moc rád viděl a zahrál si s nimi. A užil jsem si to odpoledne, ale ne hraním hry, protože tahle hra přesně ukázala proč 40K jako herní systém nemám rád.
Většinou říkám, že každá hra je dobrá, jen nemusí být dobrá pro mě. Jen o málo hrách řeknu, že její mechaniky jsou vyloženě špatné. No tak 40K patří k té výjimce, ale furt je to dobrá hra pro obrovskou spoustu lidí, kterým se líbí přesně ten designérský a obchodní záměr, design mechanik a kteří se praxí naučili pohybovat v mantinelech toho, co znamenají GW hry a jak je hrát. Pro člověka z venku, je to peklo.
Jasně Basic Rules jsou přijatelnou hrou, kdyby k tomu byl balancované armády postavené na univerzálním matematickém modelu, USR a na zapsání jedné jednotky do armylistu není nutná stránka A4. Vlastně by to byla dobrá hra. S problémi tvořené její zastaralostí. Tedy příliš hodů na vyhodnocení, IGOUGO systém. Jenže to tak není a už tak pomalý systém se zpomaluje pravidly jako Overwatch a spamem útoků (80 hodů na útok je prostě špatně). Problém s tím, že balanc hry je honěný KPI manažerů a že bez optimalizace listu si nechoď zahrát ani na open play. Věci jako power creep, disbalance, kodexy (koukám na tebe Astra Militarum), starší než někteří hráči 40K a neustále bobtnající pravidla, prostě nevymizely a nikdy nevymizí. Jen se to opět zhoršuje, jak jsem zaznamenal v jedné 40K skupině. A hraní dokáže být i pěkně frustrující. To jsou věci, které mi vadili kdysi a vadí mi i dnes.
Granularita a detail je super věc, ale musí mít smysl. Ano. moje kritika je daná také tím, že se vůbec nepotkávám s designovým záměrem hru zrychlit zmenšením stolu a zrychlením odebírání modelů. Posledních 10 let jsem hrál hry, kde se jen výjimečně stane, že „umře“ víc jak třetina armády dřív než dojde na rozpad morálky jednotek, či armády. Tady jsem přišel o 20 z 50PL v prvním kole, vlastně na střelbu dvou jednotek.
Nicméně
Ta steroidová warhammerovost je vlastně boží, takže i když mě pravidla mechanicky opravdu vůbec, ale vůbec nebaví a považuji je fakt za jednu z nejhorších, ne-li nejhorší hru, jakou jsem hrál, furt to byla sranda. Asi ne tím hraním, ale tou warhammerovatostí a grimdarkovitostí, když jí tam dostaneš. Takže tak je k tomu třeba přistupovat. A pokud se s tímhle smířím, půjdu si znovu zahrát.
Závěr
Samozřejmě já jsem k Warhammeru 40K velmi kritický, protože se úplně míjí s mým požadavkem na hru a s mým očekáváním a některá designérská rozhodnutí se mi prostě hrubě nelíbí a osobně je považuji za špatná. Ale zase je to Warhammer, něco jako Dračí Doupě – nostalgie - každý na tom začínal a rád tomu nedostatky odpustí. Bylo to dobré, ale nepřesvědčilo mě to, že si mám kupovat víc.
Člověk by řekl, že mechanické peklo se nebude slučovat s tím, že si tu hru užiju. A on opak je pravdou, fakt jsem si to užil.
Ale ještě jedny eliminátory potřebuji. A Ulthwé bude mít novej kodex, víš jak?
Dalcor
Komentáře
Okomentovat