10 Otázek - Age of Hannibal
Potan nám dneska představí hru Age of Hannibal.
Otázka první: Můžeš nám jednoduše, a co nejvýstižněji popsat hru o které se dnes bavíme?
Je to vcelku na první přečtení jednoduchá, ale komplexní hra dělaná na hraní 6mm armád v antice - armád, ne regimentů, brigád či divizí, ale prostě army level hra, kde máte na klasický 6x4 stůl vyložit pár tisíc modelů a mít dost prostoru k manévrování a pro taktiku, místo hraní amerického fotbalu a jenom šoupání modely na střed.
Age of Hannibal vznikla tak, že klub kolem LittleWarsTV rád hrál antiku podle Art de la Guerre, ale časem zjistil, že jim vadí některé “turnajové a large skirmishové” mechaniky a rozhodli se to upravit ke svým potřebám.
Hra se nehraje na “jednotlivé vojáčky” ale 4x4cm bejzy zhruba 30 modelů pěchoty či 10 jezdců, kteří dle konkrétního měřítka bitvy znázorňují 500 až 1000 vojáků.
Otázka druhá: Můžeš nám nastínit, do jakého herního prostředí je hra zasazena, případně o jaké historické éře se bavíme?
Antika - jak název napovídá, tak jde hrát Druhou punskou válku, ale jde s ní hrát jakékoliv období “mečů a kopí” až do novověku, protože hra nemá v základu klasické armylisty, ale 19 typů jednotek a 18 typů upgradů pro jednotky, které nechávají hráčům volné pole působnosti.
Takže ve hře se nekoupí “legionář” ale mečovníci co se upgradnou o pilum, roman drill a shield wall trait. Princeps od Hastata se rozdělí upgradem na veterána, Triarii zase budou kopiníci s elite traitem, atd.
Pravidla pak v sobě mají ukázkové historické bitvy s armylisty na Alexandera vs Persie, Hannibala vs Řím a nakonec Ceasara proti Germánům.
Ke hře navíc vyšla pak specifická kampaňová expanze pro Druhou punskou válku a teď brzy vyjde na Pyrrha.
Otázka třetí: Za jakou frakci hraješ ve hře, řekni nám něco o svojí armádě?
Hrají vrcholnou armádu Achaemenidské perské říše. Takže hromada vojáků všeho typu - elitní těžká i lehká pěchota, odvedenci, lučištníci, kombinované jednotky, řečtí žoldáci, lehká jízda, střední jízda, těžká jízda, katafrakti, stepní nomádi, sloni, vozatajstvo. Opravdu všechno co člověka napadne.
Teď mám doma hotovo kolem tisíce pěšáků, zhruba pět set jezdců a jedenáct vozů s osmi slony.
Výhoda malého měřítka je, že si později plánuji koupit nějaké pikenýry a thureophoroi a bum, budu z té armády mít Seleukovce.
Otázka čtvrtá: Kolik potřebuješ modelů na standardní hraní
Tohle je záludná otázka (taky jsem nečekal, že někdo bude prezentovat 6mm, pozn. Dalcora) - když se podíváme na historické scénáře v pravidlech, tak Alexander u Issu má zhruba 60 bází a Darius 80, Hannibal má u Trebie asi 70 bází proti římským 80, Caesar má u Sabis 40 bází proti belgickým 50. Což při přepočtu na asi 30 modelů na bejzku (i když jízda a harcovníci mají méně) znamená, že všechny ty hry počítají s tak 1500 modely na stranu.
Což hra v této velikosti zabere zhruba dvě hodiny.
Otázka pátá: Kdybys měl hru doporučit někomu, kdo jí nezná (což právě děláš), jakým způsobem bys to udělal
Ukázal bych mu fotky, kde jsou hromady modelů na normálním stole, které mají možnost manévrovat a nevypadají komicky.
Případně bych mu ukázal skvělé videa, přímo od Littlewars.
Největší problém s 28mm antikou mám, že prostě to nevypadá jako antika. Black powder era hry v 28mm vypadají pořád relativně tak, jak mají - dvouřad pěhoty pochoduje v linii kupředu. Jo, je tam v tom batalionu těch modelů 20 místo 700, ale furt to jsou vojáci v linii a vypadá to relativně jak má.
Hopliti ve dvojřadu prostě nejsou ve falanze, ale v divnocosi. Když už se pak v 28mm vyskládají do nějaké hlubší formace, že už vypadají i pěkně, tak pak ale ta 8x4 formace na stole zabere 16x8cm na 24 modelů. Což znamená, že pak mi dojde časem stůl a prostor k manévrování a stačí mi těch formací vyložit jen pár.
V 6mm na ten prostor těch hoplitů dám víc jak 10x tolik.
Ještě více je to vidět na jízdě, kdy pak té dvacetihlavé falanze vpadne do boku 10 jezdců, kteří zabírají pomalu víc místa. Což když na čtveřici 28mm hoplitů dám třicet 6mm vojáků, je to dost, ale u čtveřice 28 jezdců se už pomalu vleze padesátka 6mm jezdců.
Což jasně, když 300 hoplitů vjede do boku 50 jezdců, ještě to není furt realistický 1:1 poměr, ale už to více vypadá jako antická bitva a ne hospodská rvačka nebo reenactment v Horní lhotě.
Otázka šestá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako přednost hry?
Asi již dříve zmíněnou naprosto volnou stavbu armády a pak “Morale clock” a z něj následný command and NEcontrol.
Bitvy v antice se často rozhodli v nějaký kritický moment a v něm pak stále prakticky nedotčená armáda to najednou zabalila a jako lavina se začala rozpadat.
Vrchní velitel v té době jen vymyslel nějaký plán o kterém spravil svoje velitele, rozestavil armádu, pronesl proslov a v ten moment už prakticky neměl příliš vlivu na to co se děje, kromě jeho nejbližšího okolí.
I když se hry snaží přenášet “napoleonské mechaniky” na velení, kdy i v antických či středověkých hrách se snaží jednotky grupit do regimentů, ty do brigád co musí udržovat koherenci, které mají brigádní velitele co jim dává rozkazy a bonusy, který sám má více bonusů a “velících bodů” když je poblíž nějakého svého divizního velitel, který musí být v bublině od vrchního velitele… takhle to prostě tenkrát nefungovalo.
v AoH se jednotky “nezabíjí” ale sundávají si morálky, které dávají jednotkám postihy (a po třech jdou ze stolu), ale hlavně, které se počítají na konci každého hráčského kola. Kdo za kolo ztratil více morálky, přijde o velitelský bod na “morale clocku” a může do dalšího kola rozkazovat méně jednotkám. Od určitého bodu, kromě méně rozkazů se začne i armáda sama rozpadat a sama utíkat. Když ztratíte za kolo mnohem více vojáků než oponent, rozpadá se armáda rychleji, stejně tak když padne zbrklý velitel.
Což výborně reprezentuje historické bitvy, kdy armáda mohla vyhrávat na středu a křídlech, ale když přišla o jedno křídlo či velitele, i tak se rozpadla a utekla z prakticky vyhrané bitvy, kde stačilo sedět další půlhodinu na místě.
Otázka sedmá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako negativum hry?
Zní to jako klišé, ale nic mě nenapadá. Jediné co může být negativní pro úplně začátečníky je fakt, že hra má skvělý systém stavění jednotek, který je ale skvělý pro člověka co ví co “dělá” a pro člověka co není history buff může být problém, cože a jak má vlastně stavět a může se v těch jednotkách hrozně plácat.
Otázka osmá: Jak dlouho trvá jedna běžná hra?
Hra kde je na každé straně zhruba 1500 vojáků zabere klasické dvě, tři hodinky. Jak je hra dělaná rovnou na velké hraní, tak díky tomu odsýpá i při velkém hraní a pořád se něco děje.
Otázka devátá: Existuje česká komunita, jak je velká a jak se dá kontaktovat?
Zatím ani ne, kdo ví, jestli někdy bude. :) 6mm je už prostě hodně fajnšmekrovská zábava, která rozhodně není pro každého. Zatím si to hrajeme spolu s Dejvem, byť jako jsou i dvě další armády v Plzni a jedna v Praze. Ale kupovat modely a hrát hry, jsou dvě rozdílné hobby (slyšte, slyšte! pozn. Dalcora).
Zase moje první modely mi přišly letos v květnu, takže se dá říci, že se to hraje relativně krátce, ale v nějakou masovost nevěřím a ve finále ani neaspirujeme.
Spíš jsem tu chtěl ukázat, že existuje i něco jiného než 28mm a 15mm (pro ty více odvážné) a dokonce se dá i u nás zahrát.
Kontaktovat se dá klasicky na fb v Historický Wargaming - CZ/SK.
Otázka desátá: Pořádají se nějaké eventy, nebo turnaje?
Možná někdy až nebude mor uděláme někde nějakou předváděčku v Praze či v Plzni na Magor Riftu, ale kdo ví. :) Byť já samozřejmě nemám problém, pokud by někdo měl zájem, to někomu ukázat tu v moravskoslezsku a Dejv v Plzni.
Více fotek a AAR na Potan's War
autor: Dalcor a Potan
Komentáře
Okomentovat