První kontakt se zvířátky - Burrows and Badgers

Před lety jsem koukal na antropomorfní zvířátka jako na naprostou uchylárnu a teď jsem s podobnými figurkami hrál. Furt je to úchylný, ale tou správnou cestou. Stále mě liščí asasínka koketně odhalující řádně osrstněnou nožku nepřitahuje, ale jako figurka a hra je to prostě boží. I zde se klade důraz na to, že je to hra a jdeme si hrát. Je to příběhová, kampaňová hra s pár modely, dobře napsanými, intuitivními a jednoduchými pravidly.

Figurky vyrábí firma Oathsworn Miniatures, prezentace webu je taková po anglicku spartánská a ty figurky na webu jsou nic moc. Na živo je to jiné, to vyniknou detaily a s dobrým paintem jsou ty modely roztomile drsné. Především vyniknou v barevném, sytém, kontrastním komixovém stylu. Miška je kovový asi centimetr a půl vysoký jedinec, třeba v plátové zbroji, zatímco resinový jezevec má k šesti centimetrům věčně nabručené hory svalů. Ceny figurek se pohybují od 3 do 8 liber za kus podle velikosti. Figurky do své až desetičlenné (!) družiny nakupujete za herní body - penízky. Jednotlivé rasy - odhadem jich může být ke 30 - podle vlastností stojí od cca 24 penízků za rejska, či ptáčka do 65 penízků za velké ohaře, či jezevce. K tomu jim kupujete vybavení, nejlépe WYSIWYG, a kouzla. Samozřejmě pokud máte velký bitzbox, není problém alternativní vybavení figurkám dodat. Je jedno jaké druhy do družinky smísíte, nicméně klidně můžete mít družinu z jednoho živočišného druhu (třeba Vulpes Sapiens). Myšky a rejsci žijící bídné životy otroků pod dohledem zmijích pánů, parta žoldnéřských landsknechtů od rejska po vydru, nebo liščí mafiány, případně létající cirkus. Družinu můžete zařadit do několika frakcí poskytující drobný bonus a dále jí vybudujete doupě, které si vylepšujete, jak v kampani získáváte penízky a zkušenosti. To ostatně platí i pro zvířátka, která se vylepšují o dovednosti, nebo magické lektvary.

Moje družina se aktuálně skláda z šesti modelů. Oliver z Morous je křeček se staty krysy pocházející z Gaskanie. Karakal s dva berberští myší průzkumníci pochází ze zámoří a v Northumbrii (ehm ano, opravdu je mapa taková zvířátkovská Británie) je na pozvání dvou lišek z mafiánského klanu. Business je business. Čili šest zvířátek v ceně 900CZK.


Pravidla v ceně od 14 liber najdete v elektronické, či vázané podobě na stránkách Osprey Publishing a jejich distributorů. Kniha má cca třicet stran pravidel, zbytek je tvorba družiny, kampaňový systém a scénáře. Existuje český překlad jádra systému, který se vešel na 4 stránky.

Téměř veškeré mechaniky fungují na principu vzájemného ověření vlastností, výjimečně ověřujete vlastnost proti pevnému číslu. Magie funguje zrovna tak, že ověříte vlastnost proti náročnosti kouzla. Vlastnosti jednotlivých druhů jsou definovány klasickými kostkami od k4 do k12. Pokud chcete střílet, hodíte kostkou definující vlastnost střelecké dovednosti střelce, proti kostce definující hbitost cíle. Například k8 vs. k6. Rozdíl mezi výsledky je udělené zranění. Pokud je výsledek 0 a méně, pak se nic neděje. V boji se nejedná o souseky, ale vždy útok-obrana. Zbraně, zbroje a dovednosti drobně upravují výsledky. Kritický úspěch, tedy nejvyšší možný výsledek kostky přidává bonus +7.


Hra má střídavou aktivaci, v kole máte s každou zvířenou jednu akci, většinou spočívající v nepovinném pohybu a nějaké činnosti. Pohyb, který se vždy dělá před činností, je tedy součástí jedné aktivace, není to tak, jak je běžnější, že každý model mí dvě akce. Aktivace jsou sprint (až 2x pohyb), útok, střelba, kouzlení, hledání, skrytí.  Akce definujete před pohnutí figurkou – vyberete figurku, cíl činnosti a jak se pohnete, s tím, že statický model má na kouzlení, nebo střelbu bonus a cíl aktivace musí být na konci pohybu legální pro danou činnost.

Do hry je zabudovaný resource management v podobě bodů osudu. Před hodem můžete deklarovat, že chcete použít i několik bodů osudu, za každý osud házíte kostku navíc a vybíráte výsledek. Znamená to, že drsnorejsek má šanci na kriťas a tím něco udělat vydře v plátové zbroji. Navíc lze osud použít i ve fázích před a po hře, kdy například házíte na permanentní smrt zvířátka padlého v předchozím scénáři. A tady se trochu postrčení od sudiček hodí.


Hraje se to skvěle, rychle a je to prostě sranda. Otázka je, jak dlouho vás udrží ten duch jinakosti, jak dlouho vám králík Žižka z Trocnova přijde zábavný na úkor skutečného Jana Žižky! Problém jako u většiny malých skirmishů je vznik „velkého mečování na středu“, protože přečíslení dává výhodu. Samozřejmě to rozbíjí zpravidla scénáře a úkoly pro družiny. A dále pravidlo pravící, že model v kontaktu s nepřítelem, který se vyváže z doteku, ovšem pohybem méně než dva palce, nevyvolává příležitostný útok od nepřítele. Čili nechcete do blízkosti obrovského mastifa s obouručákem přesunovat další a další myšky, které s trochou štěstí mastif sestřelí jednou ranou. Někdy by to chtělo být trochu explicitnější v psaní pravidel, ale i tak pravidla patří k těm lépe napsaným a srozumitelnějším. Naštěstí v této hře nejsou napoleonští rusové a tak nemám na co si vlastně stěžovat.  Celkově palec nahoru.

Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky