Recenze Muskets and Tomahawks

Po odehrání pár her v Muskets and Tomahawks 2nd edition je na čase se na hru podívat okem recenzentským.

Jelikož hra obsahuje dvě různá prostředí a jádro systému, každé v samostatném sešítku, půjdu postupně bod po bodu.

Jádro systému je za mě nejlepší produkt, protože oba dodatky jsou víceméně jen svázané Armylisty a nepřesnosti v armylistech nepříjemně probouzí moje sklony k počítání nýtů

Mechaniky jsou napsány tak aby nabídly především zábavu okořeněnou dobovými zvyklostmi.

Hra má nelineární aktivaci, nelineární délku kola a k tomu resource management. Nelineární aktivace je tvořená balíkem pro hru unikátních karet, který je složen z předdefinovaného počtu karet jednotek (podle typu jednotek, samozřejmě pro obě bojiště potřebujete unikátní balík), a speciálních karet Morálka, Kupředu a Hodiny. Hodiny jsou v balíku 3x, pokud nalížete třetí hodiny, končí "kolo" a odehrané karty se zamíchají zpět do balíku. Hra má délku čtyř otočení balíku. Nejedná se o kolo v pravém slova smyslu, jen některé efekty třeba náhodných událostí jsou vázané do dalšího otočení balíku.

Na začátku hry nalížete tři karty a až je odehrajete, nalížete zase tři. Jelikož lížete z jednoho balíku, máte na ruce i soupeřovi karty. Každou odehranou kartou udělají všechny jednotky toho typu jednu akci. Zahrajete-li soupeřovu kartu, aktivuje soupeř a vy si přidáte command point. Za command pointy aktivujete některé národní mechaniky, můžete si schovat jednu kartu, aktivujete jednotku bez karty a pod.

Základní aktivace jsou pohyb, střelba, zteč. K vyhodnocení se používá kostka k10 a není tu nic překvapivého, nebo novátorského. Najdu číslo, hodím kostkou, přičtu opravy a porovnám s cílovou hodnotou. Pokud jsem zasáhl pak při střelbě házím na zranění silou zbraně, při řeži hází zasažený obranu. Pokud dojde ke zranění je model mrtvý.

Vždy pokud umře model si jednotky hází na reakci. Někdy i když model neumře. Podle úrovně výcviku dalším hodem zjistíme co jednotky dělají.

Tady mám asi jedinou připomínku a to tu, že jednotky spíš umřou, než utečou z bojiště, na druhou stranu, díky designu je hra dynamická, kdy otřesené jednotky ustoupí do zázemí, tam se vzpamatují a znovu se zapojí do boje. Pravděpodobnost, že se vám armáda rozpadne je opravdu hodně malá. Musíte se dostat pod polovic modelů, musíte zahrát kartu Morálka a u všech jednotek hodit cca pod 5...

Boj o most

Hráli jsme jak na 300 bodů, tak na 800, jak s málo druhy jednotek, tak s více druhy jednotek a hra se nerozpadá, jen se mění dynamika a potřeba lépe řídit hru command pointy. Můj osobní názor je že by se dalo hrát i na menší body, kdyby se ignorovalo pravidlo o malých jednotkách, kdy pokud máte 3 a méně modelů v jednotce házíte na reakci s postihem -3.

Velitel se tedy musí rozhodovat na základě možností, které mu daná aktivace nabízí. Převedeme-li si mechaniky na pozici velitele, pak hraní oponentovi karty je vlastně přenechání iniciativy nepříteli a příprava jednotek, což reprezentuje i to, že si schováváme command point. Hraní vlastní karty je samozřejmě snaha vnutit oponentovi nás pohled na věc a užití command pointu snaha o zásahu do toku bitvy. Což je za mě vlastně příjemné.

Francouzský kyrysník, vidíte někde karabinu? :-D

V základních pravidlech narazíte dále na pár specifických pravidel pro jednotky, seznam zbraní a pár scénářů. Žádný univerzální armylist, nebo scenario builder.

Až sem paráda, hra se chová skvěle, má skvělý flow, rychle se zažije, má to tu správnou epiku éry střelného prachu a nehraje si to na něco víc než to je.

Ale má nepříjemný obchodní model. Pro ty co hrají jen jednu hru, nebo nemají problém s rozpočtem je to OK. Ale  jinak platíte jak mourovatí. Podobně jako u Freebooter's Fate jsou pravidla a dodatky, tedy pár drobných sešítků, opravdu drahá. Porovnám-li cenu třeba s vázaným Thud and Blunder, nebo In Her Majesty's Name 2nd edition dostávám za vyšší cenu poloviční obsah. Karty jsou pro každé bojiště unikátní, naštěstí jsou také ke stažení zdarma. Samozřejmě Ebook pravidel neexistuje. A aby toho nebylo málo, pokud mě Amerika nezajímá, ale chci scenario builder, musím koupit americký dodatek. Za mě velký palec dolů. Neznám moc her s takhle nepříjemným obchodním modelem.

Co se týče dodatků, tak americký (Redcoats and Tomahawks) nemohu moc komentovat co se týče kvality armylistů, ovšem scenario builder je skvělý, především tím, že může každá strana mít jiné cíle ve hře. Což tedy někdy může vézt i k divným scénářům, ale furt dobrý.

Já mám Shakos and Bayonets, což jsou pravidla především na Poloostrov,  Rusko 1812 a 100 dní ale jinak použitelná na celou Napoleoniku. V knize najdete Brity s Portugalci, Rusy, Francouze, Prusy, Rakušany, Španěly a list pro ostatní menší národy.  Tady můžu přesnost komentovat. Nebudu řešit designérský záměr mít každou armádu trochu jinou. což se liší proti Americe, kde všechny lajny jsou stejné. Navíc jsou ty listy postavené na základě klasické přehlíživé franko-anglické tradici, jen je psali Francouzi, takže OP nejsou Britové.
Za mě jsou tu dva, drobné problémy, opomenu li frenglish, překlepy a občas vtipné historické úvodníky. První jsou nepřesnosti ve výzbroji a druhá je možnost volby. Obojí se dalo vyřešit tím, že dáte hráči větší kontrolu nad stavbou modelu na míru.

Například francouzští kyrysníci (ať nebrečím jako obvykle nad Rusy). V roce 1812 dostali předpisem karabiny. Do té doby je neměli. Navíc není jisté jestli je opravdu dostali a jestli ano stejně je nepoužívali. A to platí i pro pistole. Proč tedy nejsou volitelné ale ve statu poviné? Proč nemohou být upgradovatelní na elite? Třeba minor nations kyrysníci (von Zastrow anyone?) Elite mohou být. Kdo víc je Elite než kyrysníci. Na druhou stranu, je to udělané tak, že gardové jednotky jsou stejné a mají elite. Chceš elitní kyrysníky, vem si ty co jsou pod gardou. Tedy víceméně ignorujte názvy jednotek a jeďte podle statbloku. Ostatně to je rada od designérů, já bych si to přeložil jako zaplatils 600 za jednotky, které jsme na náhodou opsali z Osprejů. Jestli se ti to nelíbí, zahraj si to jak považuješ za správné. Za mě cajk, ale to jsem jim nemusel dávat 600. Kdyby místo armylistů nabídli army-build system, bylo by to mnohem příjemnější. Ale to by asi neprodali za 2 roky SYW. Já si na dobré listy potrpím, takže mě tyhle nedodělky trošilinku trápí. Není to ale nic co by kazilo, nebo rozbíjelo hru.

Celkový dojem je teda výborný a už se těším na další hry.

autor: Dalcor