Top List her podle Dalcora

 Sestavování TOP Listů je hlavní zápletka knihy Všechny moje lásky Nicka Hornbyho. A je pravda, že Top listy sestavuju rád, takže po Top designérech, top figurkách, přichází TOP HRY. Koneckonců podcast Deskoherní inkvizice se podobnému tématu věnuje i ve svém speciálu o figurkových hrách.

Tenhle seznam je asi nejvtipnější. Jak objektivně zařadit hry, které nehraju. Nebude to jen o tom, co právě teď hraju? Co jsou moje nejoblíbenější hry? Zařadit pravidla, která jsem jen četl a třeba je chci hrát v budoucnu, ale nebudou náhodou na houby? Znáte to na papíře a na stole pravidla vypadají jinak.

Nakonec převážilo to, že to prostě natluču všechno, co se mi líbí.

1. Lion Rampant systémy

2. Clash of Spears

3. Over the Hills

4. En Garde

5. Chain of Command

6. Outremer: Faith and Blood

7. Thud and Blunder

8. Song of Blades and Heroes systémy (především SDS, Power Legion, SoBaH, Rogue Stars)

9. Grimdark Future: Firefight

10. Dux Belorum

Hry co jsou těsně za hranou: Dracula’s America, Freebooter’s Fate, Muskets and Tomahawks 2, Warhammer: Age of Sigmar, Thud and Blunder, Gaslands, What a Tanker!

 Jen tak na zkoušku jsem si projel, co jsem od doby, co jsem skončil s Warhammerem vyzkoušel za hry na stole: A Fistfull of Kung Fu, Advanced Song of Blades and Heroes, Battaile Empire, Black Ops, Black Powder, Black Powder 2, Blood Eagle, Daisho, Dracula's America, Dragon Rampant, Dux Bellorum, En Garde, Freebooters Fate, Frostgrave, FUBAR, Gaslands, General D'Armee, Ghost Archipelago, Grimdark Future: Firefight, Horizon Wars, Check Your Six!, Chosen Men, In Her Majesty's Name, Infinity, Lion Rampant, Muskets and Tomahawks, Muskets and Tomahawks 2, Of Gods and Mortals, Open Combat, Otherworld, Over the Hills, Pikeman's Lament, Power Legion, Rebels and Patriots, Relicblade, Rogue Stars, Ronin, Sharp Practice 2, Skirmish Sangin, Song of Blades and Heroes, Song of Drums and Shakos, Song of Drums and Shakos Large Battles, Song of Drums and Tomahawks, Steel and Steed, Strongsword, Thud and Blunder, Warhammer Age of Sigmar, What a Tanker!, X-Wing


1) Lion Rampant systémy

Mám na mysli především Lion Rampant, Dragon Rampant a Pikeman’s Lament. Druhá linie vycházející z the Men Who Would be Kings mě odrazuje z důvodu morálního systému. Rampanty jsou úžasné hry, pokud přistoupíte na jejich design, pokud ne bude hru hejtovat jako random pitchovinu.  Nicméně design je promyšlený, každé jedno pravidlo v daném konceptu dává smysl a hra drží pevně pohromadě kolem jádra.



2) Clash of Spears

V betatestu této hry zaměřené především na punské války jsem odehrál cca 4 hry, finální verzi bohužel nemám. V betatestu byla dost hrozně napsaná (autoři nejsou rodilí mluvčí) a některé věci byly dost divné (terény a převýšení). Nicméně v konečném důsledku dostáváte hru, která se drží kolem resource manamegentu (únava a velitelské body). S fantastickou minihrou ohledně nasazení (deploje) armád a zajímavým bojovým systémem. Aktuálně se testuje Dark Age a Japan verze.


Rakušané jsou připraveni na Pas de Charge


3) Over the Hills

Já mám rád hry, kde mechaniky dávají smysl a hra je postavená kolem určité základní mechaniky. U Rampantu je to nelineární aktivace, u Clash of Spears je to únava a v Over the Hills je to opotřebení. Jedná se o napoleonskou hru na úrovni brigády, či divize (či sboru) která je celá postavena kolem ústředního resource managementu a to je opotřebení vašeho batalionu. Rychlé pochody a ztráty snižují bojeschopnost batalionu a kompletně celá hra je postavená kolem toho. Navíc je hra svižná a nevyrábí tak časté podivnosti

En Garde Dark Ages - opravdová minihra


4) En garde

Je hra, kterou aktuálně nehraju. Protože ostatní tak moc nebaví. I zde je resource management, ovšem zaměřený na boj jeden na jednoho. Každé kolo boje rozhodujete, zda se soustředíte na útok, na obranu, nebo děláte finty. Hra, která tak nějak dává čuchnout k Třem mušketýrům, Wolodyjovskému, nebo kapitánu Báthorymu. Starší bratříček Ronin se odehrává v Japonsku. Úspěšně jsme jádro systému modulovali i na Dark Ages a Napoleoniku.


Postup proti americkým pozicím v Bocage


5) Chain of Command

Další hra, kde aktivace ovlivňuje celou hru. Zde je hra nejen nelineární, co se týče aktivace vlastních jednotek, ale i v tom kolik kol za sebou můžete hrát. Aktivační kostky zde definují to, co Clausewitz popsal jako frikci – tedy, zjednodušeně, nepředvídatelnost bojiště. To platí i pro Lion Rampant, zde se ale nacházíme na bojišti moderním, druhoválečném a využíváme řetězec velení v posílené četě. Samotné mechaniky boje nejsou důležité, a jsou vlastně strašně jednoduché. Musíme ale přijít na kloub velení. Je to jedna z her popisovaná jako Kriegspiel a Play the Period not the Rules.


Jindrovi Frankové


6) Outremer: Faith and Blood

Křížové výpravy od re-enactora a vojáka? Ano prosím. Nikdy nechápu jak Osprey vydává hry – proč věci jako Horizon War, nebo Frostgrave dostanou pevnou vazbu a velký rozsah a hra, která by ho opravdu potřebovala má jen 64 stran. Outremer trpí tím, co většina modrých her za kterou není designérské jméno. Příliš krátký betatest (zde, zaplaťpánbůh aspoň nezávislý) a nulová redakční práce. A když už nějaká, tak od lidí co nerozumí tomu, co redigují. Nicméně kampaňová hra z pouští Zámoří tak nějak definuje tu vůni dálek, koření, horka, krve a víry! Deus Vult!


Dragonlance Kampaň: Goblini útočí. Klasické High Fantasy (Zde Dragon Rampant)


7) Thud and Blunder

Tohle je taková srandička – teda srandička ono to má asi 160 stránek v pevné vazbě. Naprostou většinu ale zaberou armády a random tvořené scénáře. Engine hry In her Majesty’s Name (dále Daisho a Blood Eagle) použitý v klasické High Fantasy. Systém občas může trochu svádět k házené nebo clusterfucku na středu, zároveň je to ale scénářem hnaná hra s feelingem klasických fantasy od Myšilova, přes Conana, Aragorna, Puga k Drizztovi, či Raistlinovi, nebo Old Worldu. Já bych uvítal daleko větší volnost v armylistech, ale hra má point buy. Pokud jsou hráči rozumní a nenasypou všude save 2+ tak hra nabízí fantastický high fantasy zážitek


Ideální bojiště na hru postavenou podle SOBAH systému. Zde Song od Drums and Shakos

8) Song of Blades and Heroes

V rozhovoru pro naše stránky autor SOBAH systému Andrea Sfiligoi napsal: „Myslím, že filmové zpracování komixů prodej hry Power Legion neovlivňuje. Není to bestseller hlavně, protože nemáme licenci slavných Marvel nebo DC hrdinů. Nestěžuju si – funguje to dobře a prodává se to slušně vzhledem k možnostem, ale kdyby byl na obálce Spiderman, šlo by to na dračku.“ Power Legion je jen jeden z dlouhého seznamu her, které Andrea a celá řada dalších autorů designovala na základě jádra systému hry Song of Blades of Heroes. Základem je nelineární aktivace, často s reakčním systémem, furt-se-něco-děje hry z celé škály herních prostředí od urban hry (vykradené později do Gangs of Rome) po sci-fi, nebo Kung-Fu filmy.


Konečně použiju zase toto


9) Grimdark Future: Firefight

Přes některé šílenosti mám svět Warhammeru 40K spíše rád. A to mi zabili Alpharia. Jenže jestli nějakou hru opravdu nemám rád z mechanického a ekonomického hlediska je to 40K. Nalezení GF:F je pro mě záchrana. Je důvod k tomu si postavit „kill team“ nebo malou jednotku a hrát jí tak jak si představuju 40K jako čtenář. Mechaniky nejsou nijak super objevné, ale dávají mi ten správný feeling, s velkou volností tvorby postav. I am Alpharius!


10) Dux Belorum

Dux Belorum je hra od mého oblíbeného designéra Dana Merseyho odehrávající se v Artušovském věku Británie (ovšem čistě historicky) - AD 367–793. Sice se bere, že podobně jako v regimentovkách reprezentuje jeden muž více válečníků a hraje se na „šířky bejzek“ stejně tak dobře funguje jako skirmish o nějakých 20 figurkách v době svárů mezi Kelty, Germány a Římany na britských ostrovech. Ale není problém armylisty aplikovat na celou rozpadající se říši. Jedná se o jednoduchou hru postavenou kolem resource managementu Vojvodovy motivace, které dokážou jednotky „nakopnout“ třeba jak lektvary od Panoramixe. Hru spojuje hodně s pozdějším Rampantem – tedy generické armylisty, které zde ale důsledně upravujeme zvláštními pravidly. Mě to hodně bavilo.

 

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky