Začínáme s historickým wargamingem


Cílem tohoto článku je alespoň naznačit, jak začít s historickým wargamingem. To ale nejde, ten výběr je tak široký, že se to nedá popsat. Spíše se pojďme říct, jaké možnosti máte v ČR tak nějak bez detailu a ze široka.

Výběr pravidel je fakt sranda. V Prague Wargames Clubu hrajeme 3 různá pravidla na velkou a 3 různá pravidla na malou Napoleoniku.


Nedávno jsme s Prague Wargames Clubem měli malou garden-party a na přetřes přišla i diskuze o wargamingu jako hobby v Čechách, navíc v porovnání s Anglií, protože řada kolegů pochází z kolébky wargamingu. Shodli jsme se na tom, jaká je škoda, že lidi celou dobu hraje jen Warhammer a s Warhammerem i skončí a jak málo lidí přechází z Warhammeru na historii. A kde se berou nováčcci na poli historického wargamingu. Včera jsme podobnou řeč drželi i v Tomových hrách. Mluvili jsme, jak je vlastně Warhammer je v porovnání s jinými koníčky vlastně levný – alespoň na casual úrovni i s tou neuvěřitelně vysokou cenou za model (do které je ale rozpuštěn celý GW servis který jako hráči dostáváte a ten je pro GW hráče skvělý). A proč je u nás ‚hemmr‘  tak dominantní. Jeden z názorů je, že je to uzavřený kruh. Warhammer hraje tolik lidí, že když hledáš jak začít s wargamingem, tak nejčastěji najdeš hráče jen na něj. A tím samozřejmě narážíme na to, i že se tu nic jiného než Warhammer téměř neprodává. Pokud bych chtěl hrát něco jiného, abys spoluhráče hledal lupou. Navíc samozřejmě, každá newarhammerová skupina hraje něco jiného. Jen v Prague Wargames clubu jsou tři různé frakce Napoleonských pravidel. Je to jednoduché, chcete hrát, co baví vás a ne co baví někoho jiného. To je takový smutný úvod do newarhammerového wargamingu u nás.
Pokud tedy chci hrát něco jiného než Warhammer co dělat. Jsou dvě možnosti. Buď chceš hrát, co baví zrovna tebe a máš k tomu spoluhráče, nebo najít partičku, která hraje něco, k čemu jsi ochoten se přidat. Nebo narazíš na „kluby“ ve větším městě – Brno, Plzeň, Praha, kde je přeci jenom ten rozsah větší.

I když vás zvou ke stolu, jako tady Caramon Majere na ilustraci k RPG ADnD: Dragonlance Campaign Setting, znamená to dělat kompromis, ale také výhodu, že aspoň někdo u vás v okolí wargaming hraje. 

Chci se k někomu přidat

Nejdřív začněme s možností, že se přidám k někomu, kdo historiku hraje. Kde hledat? Ideálně se napojit třeba na Facebookovou skupinu Historický wargaming CZ/SK. Druhá varianta se podívat na tento blog pod štítek Hraje se u nás, kde je představených několik málo her, které se v ČR hrajou. Pak už je to jen otázka toho co kdo má nejblíž. 

Chci sám začít

Druhá varianta je, že chcete něco dělat sami – ať už ve skupině, nebo s jedním spoluhráčem. Tady je to hrozně složité poradit, protože ten výběr je obrovský a můžete se spálit. Pokud přecházíte z ‚hemmru‘, asi bych doporučil něco, co z něj vychází, nebo má podobný arkádovitý design. Příběhové, beer and pretzel hry, nebo nějaké simulacionistické a kriegspiel hry by mohly být docela šok, protože většina z nich přináší větší vliv náhody na hru.
  • Výběr hry tedy pramení z:
  • Typologie hráče
  • Velikost hry
  • Designérský záměr
  • Typ aktivace


Typologie hráčů z RPG, Wargaming není moc daleko. Zdroj: autor Alnag:  http://www.d20.cz/clanky/veda-a-teorie/1672.html

Typologie hráče

Jste hráč kompetetivní, nebo vám o vítězství nejde? Pravidla, nebo jednoduchost? Jste Rule-Lawyer nebo WAAC hráč? To všechno má vliv na výběr hry. Protože samozřejmě systém jako Chain of Command se WAAC hráči nebude líbit, protože jeho design s tímto stylem hraní vůbec nefunguje.

Velikost Hry

Chcete malý skirmish 1 na 1 (Man2Man) do 15 modelů, nebo Large Skirmish do 50 až 100 modelů. Tedy takový kde se jednotky pohybují v malých skupinkách. Nebo chcete regimentovku s odebíráním modelů, případně placičkovku, kde 1 bejska (s 20 modely třeba) se odebírá najednou, tak jak celej regiment „umře“?


Designérský záměr

Definice designérského přístupu v RPG, tzv. GNS model (ona je to do jisté míry hrozná blbost) se dá aplikovat na wargaming. Je to můj vlastní přístup pro popisování her a zatím jsem nepřišel na lepší. GNS je studie o tom jak designovat hry pro typologii hráče:
  • Gamistická hra (kompetetivní hra z jednoho úhlu a arkáda z jiného úhlu) je o co nejefektivnějším překonávání překážek. Oproti RPG cílem wargamingové kompetetivní hry je vyhrát. Taková hra je designovaná způsobem, kdy mechaniky hry jsou nástrojem k překonávání překážek, kterých hráč využívá k dosažení pro něj nejlepšího výsledku. Právě aplikování pravidel, nebo využívání zdrojů vede ke kvalitnímu hernímu prožitku hráče.
  • Narativní hra je designovaná tak, aby dodala hráči prožitek z hraní si. Když si jdu hrát, není pro mě prostředkem pro zážitek nutnost vyhrát, nebo simulovat realitu ale samotný prožitek z hraní a vývoje hry. S tím souvisí, že hra je definovaná tím, jak se moji panďuláci na bojišti chovají. Herní mechaniky v tomto případě napomáhají tomu, aby hra hráče nezatěžovala přemýšlením o pravidlech a jejich aplikaci, ale aby si užil proces hraní a činnosti svých modelů.
  • Simulační hra je designovaná tak, aby byla uvěřitelná v tom, jak napodobuje historické skutečnosti. Mechaniky hry jsou postavené tak, aby hráči vsugerovali pocit, že takhle by to mohlo být, takhle to mohlo fungovat. Nástrojem pro herní prožitek tedy nejsou ani drsné mechaniky, ani herní odměny, ale třeba pocit, že hra mě předkládá podobné volby jako mohl mít generál té doby. Play the Period not the Rule a Kriegspiel hry jsou klasickou simulační ukázkou
V konečném důsledku pak stejně záleží jen na tom, jakou hru chcete mít, jak si jí uděláte a jak si jí užijete. 


Tip aktivace

Je hra IGOUGO? Nebo se střídavou aktivací, nebo je absolutně nelinéární? To je jeden z dalších rozhodujícíh faktorů.
Lineární hra je taková hra, která má pevnou strukturu hry a to se opakuje až do konce hry. Některé takové hry mají reakční systém aby se linearita rozbila. Nelineární hra nemá pevnou strukturu ať už třeba jen v aktivační fázy, nebo i v délce kol a podobně. Nelineární systém je často aktivován  pomocí náhody ať už balíčkem karet, nebo taháním tokenů z klobouku.
IGOUGO je systém ve kterém nejdřív všechno odehraje jeden hráč a až pak druhý hráč. Nevýhoda je, že u velkých her klidně půl hodiny jen čekáte až oponent odehraje, maximálně odeberte mrtvoly. Proto i klasické systémy přichází s různým hybridním přístupem nebo reakčním systémem.
Střídavá aktivace znamená, že se střídáte v aktivacích model/jednotka za sebou, buď po fázích (pohyb, střelba, boj) nebo po celé aktivaci. Tedy odehraje jeden hráč s jedním modelem/jednotkou a pak druhý.

Kromě těchto základních principů samozřejmě vstupuje do výběru hry měřítko figurek, rozpočet, období, které chci hrát.

Shrnutí

Kdybych to měl shrnout, je třeba si udělat klidně seznam pro-a-proti. Vyberte si historické období, podívejte se, jak veliký máte rozpočet a porovnejte ho s velikostí hry a měřítkem. Menší měřítko nutně neznamená méně peněz. Kde hrajte s jednou divizí ve 28mm můžete hrát s celým sborem v 6mm a pak to stojí stejně. Zamyslete se nad tím, co dokážete namalovat. Zkuste se zamyslet, co chcete jako hráč, co máte rád jako hráč. Co je pro vás důležité. Koukněte na recenze, na názory hráčů a ptejte se. Podívejte se co, jaká hra dělá a jaká řešení a volby chce po hráči. Pokud půjdete do hloubky, mrkněte i na matematický model. A pak hledejte v recenzích po webu…

Universální řešení není. Pořád ale platí, že SYSTEM DOES MATTER. 


Příklady


Příklad 1: Rád bych hrál něco z druhé světové války. Mám dost peněz, takže si můžu koupit pár tanků a děl a nějakou pěchotu, ale ne tolik abych měl na stole celou tankovou rotu. Stejně to nedokážu nabarvit včas. Rád bych hru, která není předvídatelná a spočítatelná na začátku, ale mám vliv na to, co si na stůl položím za armádu a aby v ní šly dělat nějaké měřitelné turnaje. Jde mi spíše o období, než o detail. Hraji World of Tanks a mám rád německé tanky a filmy z války.
Vyberu Bolt Action. Bolt Action nabízí hru o velikosti posílené čety. Máte volný přístup k tvorbě armylistů na hru ve stylu Warhammer. Četu můžete posílit tanky, obrňáky, či minomety (víc tanků méně pěchoty). Hra nemá pozemní měřítko, takže můžu hrát Nebelwerfer, nebo Ferdinanda. Hra má nelineární aktivaci a co potřebujete vědět a znát jsou mechaniky.

Příklad 2: Rád bych hrál něco z druhé světové války. Nemám dost peněz, takže si můžu koupit jen pár tanků a nějakou pěchotu. Rád bych hru, která není předvídatelná a spočítatelná na začátku. Byl bych rád, aby hra odpovídala historickým reáliím. Hlavně ne stavění armylistů jak chci, aby nedocházelo k rozbití hry už tím, co položím na stůl. Četl jsem Clausewitze i Guderiana. Zajímalo by mě jaké je to velet pěší četě
Vyberu Chain of Command. Hra nabízí hru o velikosti posílené čety, která je pevně předepsána pravidly podle historických tabulkových stavů. Četu nejlépe posílíš pěchotou, nebo tak jedním tankem. Hra má pozemní měřítko. Už pětipalcový minomet musí být offtable, protože je na něj bojiště příliš malé. Nelineární struktura hry spočívá v aktivaci velitelů družstev a čety, které vydávají rozkazy podřízeným. Znalost taktiky čety je důležitější než znalost pravidel hry.


 
Ať děláte cokoliv, stejně to skončí takhle :-D


Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky