Top List herních designérů podle Dalcora


Na Facebookové skupině Wargames Atlantic se objevilo dneska takové hlasování kdo je váš oblíbený herní designér. Moje odpověď zní:
  • Dan Mersey (Lion Rampant)
  • Alvaro a Francisco Luis Erize (CLASH)
  • Craig Cartmell and Charles Murton (Ministry of Gentlemanly Warfare – IHMN systém)
  • Gianluca Raccagni (Lion Rampant Crusader States)
  • Adrian McWalter (Over the Hills)
  • Craig Woodfield (Ronin, En Garde)
  • Michael Dala Uppror Leck (Pikemans Lament)
  • Richard Clark (Chain of Command)
  • Andrea Sfiligoi (Song System)
  • Jamie Gordon (Outremer: Faith and Blood)

Přinutilo mě to přemýšlet proč oni a zároveň je to odpověď na to jaké mám rád hry.

Dan Mersey

Neskutečně plodný autor wargamingových her a příruček. Miluju jeho lehký a nevážný přístup k wargamingu. Přitom jeho hlavní systém, tedy Lion Rampant je skvělý, má výborný matematický model, nemá logické díry a každé jedno pravidlo má smysl a snaží se mechanicky podchytit to, pro co je designovaný.  Ano existují lidi, kterým se nelíbí, ale ne proto, že by byl systém špatně napsaný, nebo děravý, ale protože jim tento systém nesedí. Dux Bellorum je moc příjemná Arthurian Age hra založená na resource managementu což mám hodně rád. Jeho příručky, například o roku 1066 jsou velmi zajímavými sondami.

Alvaro a Francisco Luis Erizeovi

Když jsme se přihlásili do pre-alfa testu CLASH, nečekal jsem nic moc. I když si osobně myslím, že některé věci v pravidlech chtěli víc explicitní vysvětlení, ten systém je boží. Spojuje snahu o historickou přesnost s cinematičností. A zase resource management spojený s nutností uvažovat dopředu. Bohužel s bráchou nehrajeme nic pod 10. Století, ale až vyjde varianta na středověk, jdu do toho.

Ministry of Gentlemanly Warfare - Charles Murton a Craig Cartmell

Paradoxní je, že aktuálně nehraju ani jejich hry. Pravda, mě se více líbí jejich designový záměr, narativní pravidla, tvorba scénářů a ta neskutečná variabilita, kterou dostanete v každé z jejich čtyř her. Bohužel systém je jednoduše zneužitelný při WAAC hraní a při nedostatku střelných zbraní může končit Grand Melee na středu a házenou. Což je velká škoda. Pravda je, že jsme tomu nedali delší šanci.


Adrian McWalter

Jeho práce pro Warlord Games (například Clash of Eagles) mě ani tak nenadchla, jako pravidla Over the Hills. Mechanika vystavěná kolem základního atributy Fatigue, zobrazující opotřebení jednotky je fantastická. Místo na velení se pravidla zajímají především o to, jak se vede vašim vojskům a hlavním prvkem je správné manévrování a využívání toho co si myslím, že se na Napoleonském bojišti dělo. Variantu pro americké války jsem nečetl ale i Man2Man skirmish Forager je zajímavý.


Craig Woodfield

Ronin a Daisho (Ministry of Gentlemanly Warfare) tady byly dávno před Test of Honour a obě jsou pro mě lepší hry. Ronin se zaměřuje na malé buntai (ideální build je Sedm samurajů) a přináší do wargamingu excelentní řešení boje jeden na jednoho, kdy to není jen o statu a hodu kostkou, ale i o taktice a správném využití schopností vašich válečníků. Žádná hra, do příchodu Outremer, mi nenabídla takové prožití bojů jeden na jednoho než právě Ronin. En Garde je renesanční varianta, které vzala už tak dobré mechaniky a zlepšila je. Bohužel není dost krásných renesančních modelů. Ale naše Dark Age varianta docela fungovala. Tedy další hry, které nehraju, ale mám je moc rád.


Gianluca Raccagni

Je to herní designér? Těžko říct, Dr. Gianluca Raccagni přednáší historii na Universitě v Edinburgu a letos mu vyjde jeho prvotina, kampaňová pravidla pro hraní Lion Rampant v Zámoří (rozuměj v Svaté zemi). Na Kickstarter jde také deskovka o bitvě u Fossalty. Líbí se mi křížení wargamingu s historickými reáliemi nad rámec obvyklých zvyklostí. Mohlo by to být zárukou kvalitních produktů


Michael „Dala Upror“ Leck

Michael je propagátor své domoviny ve Wargamingu. A tak napsal pravidla pro Třicetiletou válku a Velkou severní válku. A taky o válkách v Americe, ale s tím jeho domovina nemá co dělat. Nebo napsal, ve spolupráci s Danem Merseym upravil Lion Rampant a The Men Who Would be Kings na jiná období. Přitom ale vždy přinesl do „Rampant Engingu“ něco nového. Michael je velký propagátor švédské historie pomocí Wargamingu, což se mi líbí.


Richard Clark 

Jeho fejetony ve wargamingových časopisech mám rád. Je velkým propagátorem Play the Period Not the Rules přístupu, což je za mě klíčová věc při hraní historických her. Zároveň má silné vydavatelství wargamingových pravidel – takových pravidel, které nejsou motivována prodejem nových figurek, V tomhle listu je za excelentní Chain of Command a zábavné What a Tanker! Sharp Practice mi nesedí (ale je to super hra). Baví mě poslouchat jeho myšlenky o Wargamingu.


Andrea Sfiligoi

Song Of… je excelentní jádro systému využívané od ancient man2 man skirmish přes simulaci akčních filmů až po superhrdinské týmovky. Lákalo mě hrát Overwatch v jeho pravidlech Power Legion. Figurky Klukva a jdeme na to. Jádro systému si půjčují jiní designéři a tak vznikají hry na celé období lidské historie, mytologie, fantasy a sci-fi.  Nelineární systém založený na specifické aktivační/reakční mechanice je úplně skvělý.  Hrajeme historické verze – Man2Man Napoleoniku a Corps Level Napoleoniku. A občas nějakou jinou srandičku.


Jamie Gordon

Druhá hra, kterou jsme testovali. Zároveň se trefila do našeho vkusu. Křížové výpravy jako M2M Skirmish s rozsáhlým kampaňovým systémem, bojovým systémem od reenactora s šermířskými znalostmi? Kde to mám podepsat. Škoda že to u Osprejů nedostalo větší prostor a delší dobu na testování. Moc hezké. Přiznám se, že se moc těším ne section level kampaňovou hru Flashpoint (ehm) z období Cold War Gets Hot, kterou Jamie chystá.

Co z toho vychází?

Že mám rád příběhové historické hry, kde se mechaniky snaží simulovat realitu. Spíše skirmishe a spíše Man2Man skirmishe. Beer and Pretzel, žádné kompetetivní  rules heavy hry. Ani arkády nebrat. Požaduji nelineární aktivace, nelineární strukturu hry a nevadí mi tolik náhoda, ale všeho moc škodí. Mechaniky musí mít funkční matematický model, intuitivní ovládání a než strmá křivka učení se pravidel, mě zajímá, jak se hra chová a srovná s mým chápáním historie.

A ten nejlepší?

Daniel Mersey

autor: Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky