První zkušenost s Over the Hills
Naše hledání vhodného systému pro
Napoleonské války pokračuje. Od příštího roku se chystáme na kampaň 1812 a
chceme ustálit systémy. Vyzkoušeli jsme už několik her, poslední z nich je
Over the Hills 2nd edition jejímž autorem je Adrian McWalter, vydaný pod
hlavičkou Stand To Games. Fanouškům Black Powder by jméno autora mělo být známé
z dodatků Albion Triumphant a Clash of Eagles. Kromě Over the Hills (dále
OtH) nabízí Stand to Games také man-2-man skirmish Forager z Napoleonských
válek a dále dvě varianty z Amerických revolučních válek (Rise and Fight
Again – Over Bunker Hill) a Americké občanské války (Over Malvern Hill) + sadu
scénářů z Poloostrovní války k OtH. Aktuální ceny jsou 10GBP za pdf.
Over the Hills je hra ve které
ovládáte sbor během Napoleonských válek, je jednoduše škálovatelný nahoru i
dolů tedy na velení brigády, armádního sboru, nebo celých armád. Klíčovou
mechanikou je elán jednotek – fatigue score (dále FS). Je to jediná vlastnost
jednotek, kolem které je postavený základní systém s celou řadou zásuvných,
volitelných pravidel. K těm později.
Každá jednotka je tedy definována
FS. To reprezentuje její fyzické a morální schopnosti. Čím větší číslo tím
lépe. Všechny mechaniky hry totiž fungují velmi konzistentně a to tak, že k FS
přičtete modifikátory a výsledné číslo musíte PODHODIT. Čím méně, tím lépe.
Vtip na tom je, že FS se během hry mění v závislosti s tím, jaké
získáváte ztráty, únavou z náročných pochodů a podobně. FS si můžete i
obnovit ať už díky schopnosti důstojníka motivovat vojáky, anebo záslužnými
činy.
Historický Příklad: Střední garda u Waterloo má FS12, musí vyjít na ten
podělanej kopec -1FS za přesun náročným terénem, dlouhý přesun se změnou
formace -1FS. Střelba děl a 95th Rifles do boků způsobí -3FS, Salva britských
vojáků další -2FS a najednou stojí na vrcholu kopce jednotka která má 5FS. A ta
hituje jen z 30% a jen max 1FS. Zatímco kdyby byla garda čerstvá, naděluje
FS z 90% s větší šancí na více FS z jednoho útoku.
Základem tedy je, že čím více FS
ztrácíte, tím více se ztrácí bojeschopnost a morálka jednotky.
Kromě bojových schopností FS také
můžete použít k určení rozpadu armády. Hra má tři možnosti řešení vyhodnocení
vítězství. Buď přidete o nadpoloviční množství brigád (a brigáda se rozpadne,
když padne nadpoloviční polovička batalionů). Případně spočítáte celkový součet
FS v brigádě a armádě. Zase máte možnost buď pracovat se základními, nebo modifikovaným
ukazatelem FS a jakmile je polovička FS pryč armáda se rozpadne.
Udržovat jednotky v pořádku,
rotovat je v předních liniích a držet je v dosahu vyšších důstojníků je
klíčem k vedení bitvy.
K tomu napomáhá i rychlost s jakou
se jednotky pohybují. Dle druhu vojsk a formace se určuje kolik segmentů pohybu,
může pěchota udělat.
Příklad z naší testovací hry, Bitvy u Katzbachu 1813: Generál Maison držel 5. Husary dlouho
v záloze seskupené v koloně po švadronách. Na začátku kola je
přeformoval do pochodové kolony, čímž si sebral 1 segment, ale pochodová kolona
může udělat až 4 pohybové segmenty (poslední za -1FS), kdežto kolona po
švadronách jen dva. Takže změnil formaci, ujel 24 palců (dva segmenty) a změnil
formaci zpět do kolony po švadronách i se změnou výhledu.
Struktura tahu je IGOUGO, Hráč A
střílí, pochoduje, povzbuzuje, bojuje na blízko a pak Hráč B. Nicméně je tu
reakční systém na vyhlášenou zteč, a v případě kdy jízda nepochodovala v posledním
tahu, může přerušit nepřátelskou činnost, pokud jí něco vleze do dosahu. Střelba
a dělostřelba nepřináší nic speciálního, její vyhodnocení je popsáno výše,
nicméně formace ovlivňují účinnost střelby. Dělostřelba umožnuje střílet kartáč,
nebo kuly a obě mají specifická pravidla. Boj na blízko používá stejnou
mechaniku vyhodnocování, ale chová se trošinku jinak. Obě strany hodí hod na
útok a vyhodnocuje se, kdo vyhrál a to až třikrát za sebou. Moc hezky jsou
vyřešeny rozdíly ve formacích u jízdy, pravidla totiž zohledňují valivý útok kolon
po eskadrách jako modifikátor k FS. Zároveň to taky znamená, že boj na blízko
je krvavá lázeň a může se stát, že celý batalion je rozšmelcovaný.
To jsou v zásadě základní
pravidla, které jsou jednoduchou hrou se spoustou taktických rozhodnutí. Volitelná
pravidla pak hru rozšiřují do hloubky a složitosti. Například plnohodnotná
morálka jednotek řeší nejen rozpad brigády, jak jsem psal výše, ale i jestli se
odhodláte přejít na bodákovou zteč, jestli vydržíte pohled na blištivé bodáky a
celkem 10 dalších hodů na FS. To jen vyzdvihuje hloubku základní mechaniky hry,
ale taky ze hry může udělat házenou. Další volitelná pravidla nabízí pravidla
pro rojničáře. Základní mechanika používá jen vysunuté rojničáře z batalionu
de facto jen jako bonus ke střelbě, zde můžete hrát lehké bataliony v klasickém
francouzském a ruském stylu. Nicméně jsou to asi jediná pravidlo, které se mi
nezdá. Nicméně je postavené na tom, že se používají 4x4cm bejsky se čtyřmi paňáci,
tedy tak jak bejsuje asi naprostá většina lidí. Ani jeden z nás toto
nemáme a zrovna u lehkých batalionů to mě osobně nedává smysl. V zásadě rozložíte
bejsky do řady vedle sebe s rozestupy až na šíři bejsky a ta řada vidí jen
přímo před sebe. A to mi přijde prostě divné. Druhá varianta je rozpustit lehké
bataliony do vysunutých rojničářů a tím je zlepšit. Asi nejzajímavější
volitelné pravidlo je to o vydávání rozkazů v multiplayerových hrách, kde
hráč jako C-I-C vydává rozkazy a řeší se, jaký vliv na něj můžou mít divizní a
brigádní velitelé. Jinak zde Command Mechaniky nejsou.
Poslední volitelné pravidlo jsou
národní charakteristiky. Obecně s nimi mám problém ve většině her, protože
jsou postavené téměř vždy na britsko-francouszkém pohledu. Nicméně tady mi tolik
nevadí. Jsem hodně vysazený na některé překonané historické nesmysly o carově
armádě, ale tady jsou balancovány. Ruská pěchota má Poor shoot, tedy střílí s
-1. Ale zároveň má vyšší FS protože víc vydrží. Ten postih k FS znamená,
že střílí stejně jako Francouzská pěchota ale vydrží větší zranění. Stejně tak
je stvořeno ruské dělostřelectvo – množství hlavní a schopnost nasazení je
kompenzováno střelbou na poloviční FS. Jindru brali mdloby, když viděl FS ruské
šestiliberky 10, když francouzská osmiliberka měla 6.
Kapitolou samou o sobě jsou
armylisty a vzorové armády. Nejen, že je k dispozici point-buy, takže si
můžete stvořit armádu, jakou chcete, nebo dopočítat body, když najdete chybičku
(jako ruští myslivci vyzbrojení mušketou s vývrtem) ale těch listů je pro
24 státních útvarů Napoleonských válek. Těchto 24 listů se dále dělí na 4
varianty podle aktuálního období Revolučních a Napoleonských válek
Celkově se hrou panovala
spokojenost. Některá pravidla by si asi zasloužila lepší a explicitnější
výklad. Některá pravidla – ukazuju na tebe Combate – by chtěla rozsáhlý příklad.
Layout knihy není špatný, ale v pdf na menším display se pak ztrácí, co
jsou pravidla a co příklady. Chybí rejstřík.
Dávám palec nahoru
Autor: Dalcor
Komentáře
Okomentovat