Deset otázek – General D'Armee
V dnešním díle seriálu 10 otázek se pobavíme s Andreas Kleinwenzel o hře Generál D'Armee (GDA).
Otázka první: Můžeš nám jednoduše, a co nejvýstižněji popsat hru o které se dnes bavíme?
Figurková hra pro období Napoleonských válek. Pravidla patří mezi komplexnější, ale stále poměrně přístupné, takže na jednu stranu hra simuluje spoustu detailů napoleonské doby, ale menší bitva se dá za večer odehrát i s méně zkušenými hráči.
Otázka druhá: Můžeš nám nastínit, do jakého herního prostředí je hra zasazena, případně o jaké historické éře se bavíme?
Napoleonské války, tedy období cca 1790-1815. V klubu jsme vytvořili variantu (house rules) pro období 1720-1790, pokrývající Sedmiletou Válku a Válku o Rakouské Dědictví.
Otázka třetí: Za jakou frakci hraješ ve hře, řekni nám něco o svojí armádě?
V drtivé většině případů (pokud je to historicky možné) hraji za Prusko/Německo, takže pro GDA mám v 28mm menší pruskou armádu (pluk slezského landwehru, včetně hulánů, braniborské dragouny, slezskou řadovou pěchotu a nějaká děla). Na sedmiletou válku mám pruskou armádu o síle 10 praporů pěchoty a 5 pluků jízdy + menší rakousko-říšskou armádu jako protivníka, ale to vše v 15mm.
![]() |
Andreasův Landwehr |
Otázka čtvrtá: Proč hraješ právě tuhle hru a jak si se k ní dostal
Když jsem přišel do klubu Prague Wargamers Club, tak se tu hrál převážně General de Brigade, což jsou pěkná, ale dnes už trochu zastaralá a na mne zbytečně komplikovaná pravidla. Když Dan Brown (autor GDB) vydal General d`Armee, hned jsme si jej pořídili a osobně tato pravidla považuji za vylepšení (zjednodušení, odstranění nefunkčních mechanik a přidání několika zajímavých nových prvků) původního GDB.
Od napoleonských pravidel chci, aby v nich člověk ovládal prapory (bataliony) pěchoty (se svými ikonickými formacemi linie/kolona/čtverec) a pluky jízdy, aby měla nějaký “command friction”, který omezí hráčovu nerealistickou možnost vidět celé bojiště “z helikoptéry” (což GDA splňuje skvěle) a má pro mne velmi příjemná pravidla na vyhodnocení bitev. Zejména mechanika útoku na zteč, která u pěchoty (stejně jako v realitě) málokdy skončí bojem na bodák, ale spíš jeden z praporů ztratí nervy a buď na zteč nedoběhne nebo před ztečujícím protivníkem uteče bez vlastního boje.
Otázka pátá: Kdybys měl hru doporučit někomu, kdo jí nezná (což právě děláš), jakým způsobem bys to udělal
Nejlepší je dát vědět nám v klubu a my hru rádi předvedeme:)
Otázka šestá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako přednost hry?
Realistické (podle mých chytrých knih - Duffy, Sommerfield, Hofschroer) ztvárnění zteče a boje muže proti muži - žádná jiná pravidla na napoleonské války nemají podobný princip implementován.
Líbí se mi také jednoduché vyřešení “command friction” - každá brigáda se aktivuje každé kolo na hod kostkou na 3 a více, přičemž tento hod může vrchní velitel “vylepšit” (poslat tam svého ADC, který zajistí přehoz v případě neúspěchu). Při neúspěšném hodu (1 nebo 2, takže 33,3% šance) brigáda hráče “neposlouchá” a ten s ní nemůže postupovat směrem k nepříteli (ustupovat lze). Zároveň je nutné takové ADC vyslat pěší brigádě, která by chtěla útočit ztečí. Hráč tedy musí počítat s tím, že část jeho armády tedy poslouchat nebude a vypořádat se s tím, což navozuje pocit napoleonských válek, kdy byla komunikace omezená a vrchní velitel neměl zdaleka takový přehled jako má hráč. Předchozí verze General de Brigade to řešila daleko složitějším způsobem, který vypadal hezky na papíře, ale při hře moc nefungoval.
Otázka sedmá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako negativum hry?
Pro úplné začátečníky to může být až moc složité. Zároveň se ne každý shodne na tom, jak autor vidí historii (historici jsou jako výživoví poradci - co platilo před pěti lety, je dnes dávno vyvráceno a co platí dnes bude vyvráceno za 5 let:) nebo jako právníci - 2 historici a 3 výklady jak to tehdy bylo). Mně osobně vadí trochu nedotažená střelba, kdy ji autor zjednodušil až příliš a museli jsme některé mechaniky upravit svými house-rules.
Otázka osmá: Jak dlouho trvá jedna běžná hra?
Malá bitva o třech malých brigádách (3-4 jednotky na brigádu) na každé straně je odehraná za 3-4 hodiny. Větší bitva, která už vypadá jako napoleonské manévry, je na půl dne (od oběda do pozdního večera).
Otázka devátá: Existuje česká komunita, jak je velká a jak se dá kontaktovat?
Ano existuje . Prague Wargamers Club.
Otázka desátá: Pořádají se nějaké eventy, nebo turnaje?
Ne, tohle není turnajová hra a ani tak nebyla nikdy zamýšlená.
(pozn. red. Nicméně se pořádají klubové eventy, kde hrajeme historické scénáře, kromě výše uvedené skupiny se pak pohybujeme ve facebookové skupině Historický Wargaming - CZ/SK.
Foto: Andreas Kleinwenzel, momentky z GDA v Prague Wargames Club
Komentáře
Okomentovat