Sharp Practice po prvním hraní
Tak mám za sebou první hru ve hře
Sharp Practice, která je mnohými považována za nejlepší skirmish hru na
Napoleonské války. Samozřejmě nejde dělat nějaké ucelené závěry, zvlášť když
celou řadu prvků jsme nehráli asi úplně přesně RAW, ale pojďme si tedy říct můj
osobní subjektivní pohled na hru. Je třeba říct, že SP2 není cíleně psaná na
Napoleonské války, je psaná na období od roku 1700 téměř do začátku dvacátého
století, čímž pokrývá obrovský časový posun ve válečnictví.
SP2 (Sharp Practice) a CoC (Chain of Command) jsou vlajkové lodě Too
Fat Lardies, představují esenci designérského přístupu k wargamingu Richarda
Clarka, důraz je kladený na element velení a na morálku vojska. To je doplněné
o dobové prvky ve smyslu „hrajte období ne pravidla“. Nicméně musíte přistoupit
na to, jak dané období vidí autor hry a to se s tím vaším nemusí slučovat.
Pro hru této velikosti – cca 30
modelů na stranu je řešení formací nadbytečné. Ano boje ve formacích jsou
vojákům té doby, kteří prošli nějakým výcvikem, vštěpovány od prvního dne, ale
při třiceti vojácích, jaký to bude mít vliv na jednotlivé střety? Na druhou
stranu je to něco, co se očekává, že hra bude mít zakomponována a zde jsou
řešeny celkem elegantně, i když tři různé kolony jsou podle mě nadbytečné. Vojáky
deplojujete ve skupinkách vojáků, ale jakmile velitel sloučí dvě a více skupin
stejného druhu vojska v jednotku, může vytvářet formace.
![]() |
Nejstatečnější ze statečných, maršál Michel Ney, vévoda z Elchingenu, kníže moskevský |
Oproti CoC nemají velitele na hru
takový vliv, ano je tu rozdíl jestli aktivujete skupinu, jednotku, nebo
velitele, ale oproti kostkové aktivaci, kde máte možnost slučovat výsledky a
tak se rozhodovat koho aktivovat v CoC, v SP nemáte šanci si vybrat. Jakého
velitele líznete, takového hrajete. A pozor, pokud máte v jednotce dva
velitele, třeba seržanta a poručíka, aktivovat jednotku rozkazem může pouze poručík. Seržant víceméně jen pomáhá s morálkou – aktivovaný seržant může spálit své
rozkazy jen na činnosti, které nejsou akce. I když "poručík a seržant" - velitelé nemají hodnosti, mají abstraktní rank a vy si dosaďte, koho chcete. Já bojoval proti Nejstatečnějšímu ze statečných.Stejně jako CoC, kolo není
lineární, ale je ukončeno kartou Tiffin. Abyste měli šanci něco udělat, máte v
aktivačním balíku kromě karty velitele ještě velitelské karty. Ty po tiffinu, tedy konci kola
můžete použít k aktivování jednotky /ne velitelů/ nebo je odhodit. Všechny
karty se pak znovu zamíchají. Karty ale můžete použít i jinak, buď jako různé
bonusy k iniciativě, nebo jako přerušení nepřátelské činnosti. Například dvě
karty použijete k okamžité aktivaci jednotky, tři karty k okamžité aktivaci jakéhokoliv velitele. Interruptem předskočíte
nepřítele. Nicméně platí, že žádná jednotka nemůže být v kole aktivována dvakrát. Command karty ve hře jsou tedy velmi důležitým balančním prvkem a
také resource managementem.
![]() |
Tetno Sharpe určitě zvládne i Sharp Practic |
Ostatní vlastně nijak zajímavé
není, prostě se střílí a bojuje na bodáky, u TFL se soustředí hlavně na ten
command a morale aspekt a to ostatní je do počtu.
Play period not the rules
Jak jsem řekl na začátku, mám u
SP2 problém s tímto aspektem jejich herního designu, protože budeme-li se bavit
o revolučních a napoleonských válkách, tak to moc nesedí. Na druhou stranu, SP2
je psáno na Peninsular, což byl Napoleonův Vietnam a ne klasické bojiště.
Příklad, lajna má lepší pravděpodobnost uspět v boji na blízko než útočná
kolona, která tak postrádá jakýkoliv mechanický smysl (nebo já žádný nenašel,
kromě toho, snad jen že formace je užší než tři groupy roztažené do linie). Boj
na blízko generuje daleko více mrtvých než střelba, přitom oficiální záznamy
Dominica Jeana barona Larreyho hovoří o tom, že bodáková zranění tvoří jen 10%
celkových zranění, která ošetřoval. A pak ty armylisty, ty jsou fakt tragické.
Ať už chybějícími druhy vojsk (ale OK, to se dá použít) tak i tím, že jsou podřízeny
mechanikám na úkor historie.
Celkově je to dobrá hra, má své
mušky, které jsem zmiňoval. Samozřejmě stejně jako u jiných TFL her je třeba jí
správně uchopit a nastavit hlavu na to, že důležité je i to co v pravidlech
napsané není. V konečném důsledku mě hra jako taková bavila, a rád bych ještě
jednou poděkoval Prague Wargames Clubu a jmenovitě Ondrovi s Pavlem za
zorganizování.
![]() |
Stůl 2, kde se pruský Landwehr brání Staré gardě foto: Prague Wargames Club |
autor: Dalcor
Komentáře
Okomentovat