Úvod do Napoleonského wargamingu - díl 2.

Jestliže jsem v prvním díle řekl, že budeme řešit pravidla, snad jste nečekali, že dostanete univerzální odpověď? Jestli ne, tak máte pravdu. Jestli ano, tak sorry jako!

Jen pro srandu jsem na největší napoleonské wargamingové fórum na Facebooku vyhodil dotaz, jakou hru doporučují pro začátečníky, aby to bylo 28mm a mělo rozumnou vstupní úroveň znalostí a rozumnou vstupní úroveň počtu modelů. Prvních 15 příspěvků nabídlo 12 různých her! Pravidel na Napoleoniku je jako máku. Ostatně jak jsem řekl, je to nejběžnější wargaming. Ani tady v Praze se nedohodneme na tom co je nejlepší kompromis, takže kde máte začít?


Menší hra, zdroj skupina The Napoleonic Wargamer, Facebook

Napoleonská pravidla naprosto pravidelně předpokládají, že máte:

  1. Armády o 200+ modelů
  2. Máte nastudované zásadní nedostatky jednotlivých maršálů Napoleonovi armády
  3. Jídelnu se stolem tak 5x5 metrů

Pokud chcete začít hrát Napoleoniku, musíte mít jasno, co mají pravidla umět. Jaký je váš herní styl a co od hry očekáváte. Naprosto dalším klíčovým bodem, je i úroveň abstrakce, kterou od hry chcete. Napoleonská pravidla, ač to k tomu svádí, nejsou „jen další warhammer“. Naprostá většina má koncepty, na které při běžném hraní v pražských hernách nenarazíte, a je třeba se na to připravit. Pravidla mají dost často stejné prvky, protože se prostě očekává, že je budou řešit, nehledě na to jak velká jsou.

Velikost hry, je klíčový bod. Od napoleoniky hráči očekávají, že budou velet jednotkám, že základní stavební prvek je způsob velení, resource management a systém vyhodnocování boje postaven na tom, že takticky přejedete protivníka, než, že budete řešit, který poručík dnes zabil co, a jestli  je Stará garda tak bodově drahá oprávněně a že jednotka nedoběhla do chargé o milimetr a tím jste prohrálo hru.

3x Octave Levavasseur (figurka Perry Miniatures), Levavasseur s maršálem Neyem u Waterloo a pak obálka jeho pamětí.

 Závisí jen na typu hry, jestli budete velet armádám (doporučuji 6mm), sborům, nebo batalionům. Obecně nejoblíbenější jsou hry, kde figurky v nějakém poměru reprezentují batalion (prapor) a to často v měřítku 1:20 a menším (tedy 1 model = 20 figurek). Bataliony jsou sloučené do brigád, kterým velí generálové a jim CinC v pozici velitele divize. Jenže jedna standardní brigáda má cca čtyři bataliony. A čím vyšší úroveň velení tím více battalionů. Hry a jejich velitelský a aktivační systém počítají s tím, že na stole máte několik brigád, divizí, či sborů a dají se tak přehrát celé menší bitvy. V takových hrách pak úroveň abstrakce řeší například kde je ta hlavní rozhodovací pravomoc. Jsou hry, které už neřeší velení praporu, předpokládá se, že velitel praporu ví, co dělá, a jakou formaci má prapor zaujmout. Jinde se zase řeší, že ruská mušketa a potenciálně horší pěšák by měl střílet s postihem. A samozřejmě se řeší, zda prapor byl vyzbrojenej z Tuly, nebo z Londýna a tedy zda má ten postih. Všechny tyhle hry jsou placičkovky, čili neodebíráte jednotlivé modely, ale po nějakém systému vyhodnocování rovnou celé jednotky (ne po první střelbě). Počítejte tedy, že tady se nedostanete pod 200 modelů a jenom orientace v pravidlech, bez základních znalostí napoleonských taktik je jak číst encyklopedii hmyzu. Latinsky. Pozpátku.


Voilá, proto máme i menší hry, které tak nějak souznějí s vývojem wargamingu posledních let. Pravda, spousta lidí tvrdí, že jak v tom nemáš aspoň tři bataliony, tak to není Napoleonika, ale já nesouhlasím. Ano, tyto hry nereprezentují klasické napoleonské bitvy. Na druhou stranu, je to hraní v napoleonském období. A co si budeme nalhávat i takhle malé hry plní to, co lidé očekávají – formace, velení! Navíc zkuste si přečíst memoáry vojáků, jako Parquina, nebo Levavasseura a uvidíte, co vše se na pozadí velkých bitev může a mohlo stát. A furt je tu Sharpe a Hornblower, že?

Protože, i když si na malém kousku půdy tisíce lidí vystřelují mozky z hlavy, máme tu nezměrné dálavy Rusy, Napoleonův Vietnam ve Španělsku, průsmyky Krušných hor, Ďáblův most, El Demonio…


Moje doporučení je začít nějakým vám dostupným vstupním bodem. S jednou krabičkou od Perryho či Victrixu, nebo dvou od Warlordu. Je to pořád investice kolem 1000 korun, která se dá za rozumnou dobu naučit. Song of Drums and Shakos je man2man skirmish, který nabízí velice osobní gameplay. Chosen Man se hraje od cca 20-50 vojáků a je to Warhammer Napoleonic Battles. Sharp Practice je velmi doporučovaná hra, která se zaměřuje na systém velení malých jednotek kolem sedmdesáti  vojáků. Kromě toho je psána velmi genericky s přihlédnutí k rozsahu na války od roku 1700 do roku 1865. Rebels and Patriots je spíše o válčení za velkou louží, kde se jízda chovala jinak než na Evropském válčišti, ale má super systém. A Black Powder je hybrid, který splňuje jak potřeby menších armád, tak velení celých sborů. Všechno jsou to jednoduše dostupné komerční systémy.

Napoleonika na stole vypadá krásně, skvěle se hraje, a je to období, které formovalo moderní Evropu, období na kterém jsme se aktivně podíleli. A je to neklasištější wargaming.

Pak je na vás abyste si ujasnili:

·         Měřítko modelů
·         Velikost armád
·         Úroveň abstrakce
·         Úroveň detailu
·         Rychlost hry
·         Aplikaci mechanik velení

A tím jsem asi shrnul jak vybírat Napoleonská pravidla.

Pokračování příště

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky