První dojmy z Thud & Blunder

Man2Man fantasy skirmishe, přes neskutečnou oblíbenost fantasy žánru nikdy nezaujímají přední příčky oblíbenosti a hranosti mezi wargamingem. Obstarožní Mordheim, Frostgrave, Ghost Archipelago, Otherworld, Relicblade, Ragnarok, Song of Blades of Heroes, Rangers of Deep. Jen pár z nich prorazilo z utajovaných, zapadlých indie wargamingových klubů na světlo komerčního zájmu. O pokusech stvořit malou skirmišovku z velkých her úmyslně nemluvím, protože to prostě z hlediska mechanik nefunguje. Osobně si myslím, že m2m skirmish mají prostě velkou konkurenci ve stolních RPG a v deskovkách. které čím dál tím více tíhnou k bojůvkám s figurkami na mapách dungeonů.

Dubnová novinka Thud and Blunder je nezávislá hra od Ministry of Gentlemanly Warfare. Oznámená beta verze je přibližně rok stará a od té doby prochází velmi poctivým testováním a to přestože systém známe. Autoři Craig Cartmell and Charles Murton se proslavili výbornou hrou In Her Majesty’s Name (Victorian Sci-Fi/Pulp/Horror), a pak hrami z prostředí Japonska (Daisho) a věku vikingů (Blood Eagle), které mají taktéž své vlastní fantasy/mytologicko/anime prvky.

Ale Thud and Blunder je klasická fantasy, pokrývající sword and sorcery, i tolkienovský přístup. Sdílí jádro systému s předchozími hrami, které je intuitivní, nápadité, rychlé a lehce modifikovatelné.

Pathfinder RPG, Wayne Reynolds pro Paizo Inc

Aktivační systém je na střídačku po fázích, vyhodnocuje se pomocí d10 a nabízí poměrně zajímavé taktické možnosti, ať už slučování modelů do minijednotek, nebo variabilitu v boji na blízko. Samotné hraní je ale prostředkem pro vyprávění příběhů, ať už hrajete s Umpire, Dungeon masterem, 1vs1 nebo jakýkoliv multiplayer, způsob tvoření scénářů je to, co tuto hru dělá opravdu skvělou.

Warhammer Fantasy Battles, source Games Workshop

Hráč má dvě možnosti, buď klasický pick up-and-play. Přijdu, vyberu, hraju a všechno zvládnu do hodiny a půl. K tomu slouží opravdu poctivý generátor příběhů, pardon scénářů a seznam asi 20 různých předpřipravených frakcí.

Druhou variantou je sandbox plný nepřeberných možností příběhového hraní, k tomu slouží bestiář, point-buy systém, kampaňový systém a opět generátor scénářů. Hráč si může vytvořit vlastní settingy, frakce a jeho možnosti jsou neomezené. Při troše snahy lze slučovat hru i s ostatními dřívějšími systémy /to ale chce trochu zkušenosti/.

Confrontation Paul Bonner pro Rackham
Tato hra není o složitých taktických rejích a rules-heavy mechanikách, ale o příjemném odpoledním odreagování se u hrdinských příběhů. Pokud už nemáte čas na RPG, pokud hledáte nenáročnou fantasy hru, pokud máte rádi fantasy, rozhodně doporučuji vyzkoušet Thud and Blunder. Vždyť o víkendu místo jednoho dungu stihnete odehrát celou kampaň. 

Navíc, pokud vám třeba nevyhovuje Frostgrave, nebo Ghost Archipelago, nikde není řečeno, že nemůžete scénáře z těchto her (a jejich settingy) převézt do Thud and Blunder.

Michael Whelan, obálka pro knihu Tadda Williamse: Věž Zeleného anděla

Obrovským plusem je layout knihy a způsob jakým jsou pravidla napsána a prezentována. Ten vede k tomu nejsrozumitelnějšímu a nejjednoznačnějšímu produktu co jsem zatím měl v rukou co se pravidel týče.

Samozřejmě jsou tu i nevýhody, špatné uchopení pointbuy může vést k min-maxování a powergamingu, a hra jako ostatně většina m2m skirmishů s dominantní stránkou v boji na blízku svádí k velké bitce na středu (ale to eliminují scénáře).
Morrigan, Dragon Age, zdroj Internet

Já bych i jinak uchopil systém tvoření postav ve warbandách pomocí spojování templát jako v případě DnD – kdy postavu tvoříte z Rasy, Povolání a Dovedností (například templáta Paladin a templáta Elf vytvoří – překvapivě – elf Paladina), čímž by se lépe držela konsistence. Zatímco tady je každá warbanda víceméně sama za sebe, ovšem plná klasických archetypů. Že by Evil Warlord měl v armádě jako postradatelná vojska něco jiného než gobliny se moc nepředpokládá.

Tohle je přesně hra pro mě. Jednoduchá, rychlá, zábavná. Vřele doporučuji.

Halfling Cavalry, Dungeons and Dragons, Wayne Reynolds pro Wizards of the Coast Inc.

Dalibor

P.S. obrázky ukazují různé herní settingy vhodné pro Thud and Blunder

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky