První dojmy z Thud & Blunder
Man2Man fantasy skirmishe, přes neskutečnou oblíbenost fantasy žánru nikdy nezaujímají přední příčky oblíbenosti a hranosti mezi wargamingem. Obstarožní Mordheim, Frostgrave, Ghost Archipelago, Otherworld, Relicblade, Ragnarok, Song of Blades of Heroes, Rangers of Deep. Jen pár z nich prorazilo z utajovaných, zapadlých indie wargamingových klubů na světlo komerčního zájmu. O pokusech stvořit malou skirmišovku z velkých her úmyslně nemluvím, protože to prostě z hlediska mechanik nefunguje. Osobně si myslím, že m2m skirmish mají prostě velkou konkurenci ve stolních RPG a v deskovkách. které čím dál tím více tíhnou k bojůvkám s figurkami na mapách dungeonů.
Dubnová novinka Thud and Blunder je nezávislá hra od Ministry of Gentlemanly Warfare. Oznámená beta verze je přibližně rok stará a od té doby prochází velmi poctivým testováním a to přestože systém známe. Autoři Craig Cartmell and Charles Murton se proslavili výbornou hrou In Her Majesty’s Name (Victorian Sci-Fi/Pulp/Horror), a pak hrami z prostředí Japonska (Daisho) a věku vikingů (Blood Eagle), které mají taktéž své vlastní fantasy/mytologicko/anime prvky.
Ale Thud and Blunder je klasická fantasy, pokrývající sword and sorcery, i tolkienovský přístup. Sdílí jádro systému s předchozími hrami, které je intuitivní, nápadité, rychlé a lehce modifikovatelné.
![]() |
Pathfinder RPG, Wayne Reynolds pro Paizo Inc |
Aktivační systém je na střídačku po fázích, vyhodnocuje se pomocí d10 a nabízí poměrně zajímavé taktické možnosti, ať už slučování modelů do minijednotek, nebo variabilitu v boji na blízko. Samotné hraní je ale prostředkem pro vyprávění příběhů, ať už hrajete s Umpire, Dungeon masterem, 1vs1 nebo jakýkoliv multiplayer, způsob tvoření scénářů je to, co tuto hru dělá opravdu skvělou.
![]() |
Warhammer Fantasy Battles, source Games Workshop |
Hráč má dvě možnosti, buď klasický pick up-and-play. Přijdu, vyberu, hraju a všechno zvládnu do hodiny a půl. K tomu slouží opravdu poctivý generátor příběhů, pardon scénářů a seznam asi 20 různých předpřipravených frakcí.
Druhou variantou je sandbox plný nepřeberných možností příběhového hraní, k tomu slouží bestiář, point-buy systém, kampaňový systém a opět generátor scénářů. Hráč si může vytvořit vlastní settingy, frakce a jeho možnosti jsou neomezené. Při troše snahy lze slučovat hru i s ostatními dřívějšími systémy /to ale chce trochu zkušenosti/.
![]() |
Confrontation Paul Bonner pro Rackham |
Tato hra není o složitých taktických rejích a rules-heavy mechanikách, ale o příjemném odpoledním odreagování se u hrdinských příběhů. Pokud už nemáte čas na RPG, pokud hledáte nenáročnou fantasy hru, pokud máte rádi fantasy, rozhodně doporučuji vyzkoušet Thud and Blunder. Vždyť o víkendu místo jednoho dungu stihnete odehrát celou kampaň.
Navíc, pokud vám třeba nevyhovuje Frostgrave, nebo Ghost Archipelago, nikde není řečeno, že nemůžete scénáře z těchto her (a jejich settingy) převézt do Thud and Blunder.
Michael Whelan, obálka pro knihu Tadda Williamse: Věž Zeleného anděla |
Obrovským plusem je layout knihy a způsob jakým jsou pravidla napsána a prezentována. Ten vede k tomu nejsrozumitelnějšímu a nejjednoznačnějšímu produktu co jsem zatím měl v rukou co se pravidel týče.
Samozřejmě jsou tu i nevýhody, špatné uchopení pointbuy může vést k min-maxování a powergamingu, a hra jako ostatně většina m2m skirmishů s dominantní stránkou v boji na blízku svádí k velké bitce na středu (ale to eliminují scénáře).
![]() |
Morrigan, Dragon Age, zdroj Internet |
Já bych i jinak uchopil systém tvoření postav ve warbandách pomocí spojování templát jako v případě DnD – kdy postavu tvoříte z Rasy, Povolání a Dovedností (například templáta Paladin a templáta Elf vytvoří – překvapivě – elf Paladina), čímž by se lépe držela konsistence. Zatímco tady je každá warbanda víceméně sama za sebe, ovšem plná klasických archetypů. Že by Evil Warlord měl v armádě jako postradatelná vojska něco jiného než gobliny se moc nepředpokládá.
Tohle je přesně hra pro mě. Jednoduchá, rychlá, zábavná. Vřele doporučuji.
![]() |
Halfling Cavalry, Dungeons and Dragons, Wayne Reynolds pro Wizards of the Coast Inc. |
Dalibor
P.S. obrázky ukazují různé herní settingy vhodné pro Thud and Blunder
Komentáře
Okomentovat