Mýty o modrých hrách
Rebels and Patriots vyjdou v lednu 2019 |
Osprey Wargames Series /tzv.
Modrá série/ započatá v roce 2012 Danem Merseym a jeho Dux Bellorum je
poměrně unikátní úkaz. Silné nakladatelství populárně naučné literatury v té
době už mělo zkušenosti s vydávání wargamingových her ve spolupráci s jinými
subjekty ale tohle je jejich zcela samostatná série s poněkud nestandardním
přístupem. Pojďme se trochu probrat mýty a informacemi, které se mi povedlo
nashromáždit za ty poslední 4 roky, co jsem začal hrát Lion Rampant a začal být
fanouškem série
Jak je to s kvalitou
Kolísavě. Některé jsou výborné,
některé jsou špatné, nebo divné. Vycházejme z předpokladu, že každé zboží
má svého kupce a to co se nelíbí většině, nemusí nutně být špatná hra. A pokud
se hra někomu líbí je to pro něj dobrá hra. Nicméně kvalita má určitelné
měřitelné údaje. Problém s rozsahem, kdy se autor musí vejít do 64 stran
Osprey Formátu asi vede k mohutnému přepisování a ořezávání, a to produkuje
chyby. A samozřejmě to omezená znamená, že třeba to co vy čekáte, že by mělo ve hře být, se do finálního řezu nevešlo. Na tato omezení se nabaluje to, že redakční práce se dle mého názoru omezuje na jazykový
proofreading a tím jakékoliv chyby, které autor udělá v mechanikách nemá
kdo opravit. Je to dáno tím, kdy autor uzavře s Ospreyem smlouvu o díle,
dodá dílo a Osprey ho vydá. Autoři si tak zajišťují betatest a proofreading po
vlastní ose. A není nic horšího, když sami sobě testujete pravidla bez
kritického vhledu zvenčí. Když testujete s autorem, který u toho sedí,
neřešíte RAW ale RAI, protože autor vám řekne, jak to myslel. Napříč hrami se tak opakují chyby kontextové,
chyby v armylistech, chybějících, či nejasných pravidlech. Tady
nastupujete další vliv, závisí na autorovi, jak moc si chce chyby ohlídat a jak
je zkušený. U vypsaných autorů se to totiž tak často nestává. Psaní je jasné,
streamlinované, konzistentní a nejsou tam mechanické chyby (jako třeba
nezapočítané body za skill v armylistech). Andrea Sfiligoi, Dan Mersey, tým
Craig Cartmell a Charles Murton, Craig Woodfield a Mike Hutchnison jsou autoři, kde jsme na problém téměř
nenarazili.
Podpora
Autor nemá podporu ani při
vydávání, natožpak po vydání. Připomínám
Osprey zaplatí vydání pravidel a pak ho
zajímá zisk. Závisí tedy na autorovi jak moc má rád svůj produkt. Například
Mark Latham napsal, že mu za to neplatí, tak proč by support vydával.
Mimochodem i v tom je vidět, které produkty se podařili IHMN, Lion Rampant
jsou nesmírně populární hry v UK a tak na obě vyšly podpory – už pátá
verze Rampantu vyjde v lednu a IHMN má dva další updaty. Ronin má svojí
renesanční verzi En Garde. Jinde jsou dokonce i FAQ a ERRATA nebo Rostery komunity
made vydané Ospreyem. Nicméně jsou i výjimky. Ronin dostal Mytologický dodatek,
kampaně a point systém, OGAM pak nové panteony, atd.
Pak je tu tedy autorská podpora.
Autoři IHMN vydali třetí dodatek už pod hlavičkou Ministry of Gentlemanly
Warfare, ve stejném formátu jako dvě jejich hry postavené na stejném narativním
systému. Čtvrtý systém fantasy Thud and Blunder vyjde asi v dubnu a má to
být rozsahem docela masivní kniha. Andrea Sfiligoi vydává pod hlavičkou Genesha
Games a všem svým hrám se věnuje. Dan Mersey je nesmírně vytížený člověk, ale
společně s Michaelem Leckem vydávají nové doplňky ve WSS a Wargames
Illustrated. Komunita pak připravila celé další verze rampantů od sci-fi, grimdarku
po WW2. Ostatně zavedené britské časopisy se OWG věnují (koneckonců Osprey s Northstarem
si tam platí dost reklam). Například verze pro En garde a Pikeman’s Lament
připravujeme i u nás v klubu. Zmiňovat úspěch Gaslands a support od Mika
asi nemá cenu. Takovým největším komunitním centrem je samozřejmě Lead
Adventure, ale narazíte na hry i v Dakka Dakka a dalších internetových
diskuzních fórech.
Vyhodnocení
Modrá série není pro každého. Výše
uvedené problémy, spolu s často netradičními mechanikami, a zaměření na
casual není pro každého. Některým lidem vadí, že hry nemají vlastní figurky –
nebo že je mají, ale nelíbí se jim. Nebo že nemají „oficiální podporu“,
případně jsou abstraktní a nejsou svázány s prostředím. A když jsou, tak
se jim zase nelíbí prostředí. K těm modelů, Osprejům je fakt jedno s čím
hrajete, a tak se vám nesnaží vnutit pravidla, tak aby dobře prodával nový
model. Což je plus. Jde o pravidla, ne o modely.
Nespornou výhodou je cena,
dostupnost a čas, který potřebují nejen k hraní, ale i k učení mechanik,
protože křivka učení není vůbec strmá ani dlouhá. Často se jedná o intuitivní,
rychle fungující systémy, kde mechaniky mají smysl a nejsou střílené od boku. Na
druhou stranu asi v něm nedostanete hru rozsahu Sagy. Je ale nutně horší?
To je na posouzení každého.
Dalším plusem je, že pravidla
postupně pokrývají úplně všechno. Fantasy, Sci-Fi, Pulp, a historii od antiky
po Španělskou civilní válku.
A konečně, tyhle hry jsou
samozřejmě možnou variantou zaběhlých her jako je Infinity, nebo Malifaux. Pokud
máte rádi fluff, ale ne herní systém, máte kam šáhnout.
Poslední co bych zmínil, velmi
často si lidi dodělávají hry k obrazu svému, díky jednoduché možnosti
štelovat systém, který je abstraktní.
Je třeba říct, že není vůbec problém, aby se hra netrefila do vašeho vkusu
Co bych doporučil?
Moje nejoblíbenější hra co jsem
kdy hrál je Lion Rampant, takže bych rozhodně doporučil jeho deriváty. I když
konzervativní české prostředí odkojené warhammerem nemusí být nadšeno. Gaslands
je naprostá bomba a neskutečná zábava. Osobně mám rád jak Ronin, tak En Garde,
protože jsou to skvěle napsané Man2Man skirmishovky, které se zaměřují na boj
jednotlivce. Fighting Sails je (prý) skvělá hra inspirovaná klasickou
literaturou z napoleonských námořních válek. Sfiligoiovi hry na SOBAH
systému skvěle fungují, ale jsou těžké na uchopení. A konečně IHMN.
Men of Bronze vyjdou v dubnu 2019 |
Modrá série hra po hře
Dux Bellorum – Anglie 3-6. Století.
Měřítko štelovatelné od 6mm až po 28mm. Malá placičková hra, kde malé bataliony
reprezentují armády té doby. Zajímavá command and control mechanika. A já to
jako placičku nehraju. Prostě 3 modely na bejsce jsou 3 hrdiní piktové.
A World Aflame – období mezi
světovými válkami, včetně what if scénářů, skirmish 28mm.
In Her Majesty’s Name – viktoriánské sci-fi, pulp,
horror, M2M Skirmish, 28mm, Dodatky o dalekém východě a divokém západě
Ronin – m2m skirmish z období
válčících států a invaze do Koreje zaměřená na boj modelu proti modelu,
mytologický dodatek ke stažení. Jednoduchá konverze na jakýkoliv daleký východ…
Of Gods and Mortals – large skirmish
mytologická hra, ve které proti sobě stojí bohové různých panteonů se svými
následovníky. Postavené na Songs of Blades of Heroes systému.
A Fistfull of Kung Fu – m2m
skirmish hra inspirována hongkongskými akčními filmy, klasickými policejními
buddy movie opět postavená na SOBAH systému.
On the Seven Seas – m2m dobrodružno-pirátská
hra z klasického období Černého korzára a spol., nicméně více historická
Fighting Sails – Napoleonské lodičky
od jedné lodě po celé flotily 1/1200-1/2400
Black Ops – hra zaměřená na Black
Ops operace nyní a v blízké budoucnosti. Excelentní systém tichých
scénářů, ale úplně příšerný armylist a trochu zaseknutí se nad tím co bude v budoucnosti.
Dobrý základ na zajímavé konverze infinity, Splinter Cell, nebo Ghost Recon.
Nevyužitý potenciál. Nicméně pracujeme na konverzi WW2 kam by zapadla mnohem
lépe.
Honours of War – sedmiletá válka,
placičkovka, 28mm ale pravidla nabízejí i jiná měřítka, regimentovka…
En Garde – verze Roninu pro
renesanční dobrodružství třech mušketýrů, Ezia Auditoreho, anebo prostě
obyčejné historické šermírny. Lehce upravená pravidla zahrnující i velení
Poseidons Warriors – pokud hrajete
Assassins Creed Odyssey a bavilo vás řídit trirému, no tak tady máte šanci si
to hezky odehrát. Námořní bitvy klasického období.
Broken Legions – hra od ex GW Marka Lathama je mechanicky takový
M2M Warhammer Border Patrol z období Říma a s mytologickými prvky. Na
počet modelů prý strašně dlouhý game play
Rogue Stars – další SOBAH M2M
skirmish systém, abstraktní sci-fi odehrávající se přes planetu brouků, Vesmírné
kovboje k Necromundě a až na Hvězdu smrti, Malé týmy specialistů, v ještě kratších
nelineárních kolech. Velmi netradiční sranda.
Chosen Man – Mark Latham
tentokrát vzal Warhammer Fantasy Battles, přidal jednoduché command and control
mechaniky, vyhodil všechny Army Special Rules a velké jednotky, zamíchal a
vypadla z toho roztomilá napoleonská malá regimentovka. Bohužel evidentně
trpící na několikeré přepisování pravidel v sekci armylistu. Ale nic co by
se nedalo zvládnout. Nějak nás to netrápí
Gaslands – templátovými (kde se
pohybujete podle templát jako je Wings of Glory, X-Wing) hrami inspirována řežba,
ne kterou má modely každý komu se doma válí nějaký Matchbox. Post Apo závody,
řezačka maximální. Chcete vědět víc? Pusťte si Death Race.
Kobolds and Cobblestones – velmi netradiční
fantasy Man2Man skirmish ve 28mm, víc nevím, protože jsem to ani nečetl,
pardón.
Outremer – hru kterou testovali
naše maličkosti. Kampaňový grim 28mm skirmish systém z prvních křížových
výprav. Skvěle reprezentuje boje té doby /ano sundat nabušeného knechta nebyla
sranda/, ale chybiček se nevyvaruje. Kampaňový systém je náhodný a moc by mě
zajímalo, jestli odměny stačí. Neměli jsme dost času toto pořádně otestovat.
Rampanty – Lion Rampant, Dragon
Rampant, Pikeman’s Lament, The Man Who Would Be Kings a The Rebels and
Patriots. Hry postavené na enginu Lion Rampant zaměřené na mechaniky kde
Command and Control mechaniky pracují, aby simulovali tehdejší funkčnost
armády. Pro někoho random píčovina. Nicméně ty první tři jsou si navzájem
kompatibilní, ty další dvě mají drobně upravená pravidla. Ale o tom jsem napsal
už hodně
Men of Bronze – large skirmish
zasazený do doby hoplítské volně inspirovaný pravidly Dana Merseyho pro cca
30-50 modelů (jak Dux Bellorum tak Rampanty) vyjde letos.
Vysvětlivky
- Placičkovka – hra, kde je více modelů na jedné bejsce, často velké regimentovka, kde se neodebírají jako ztráty jednotlivé modely
- Large Skirmish – hra, kde jsou modely sice v jednotkách, ale ty nedrží uzavřené formace s jasně definovaným tvarem – předek, zadek, boky. Takové bloby modelů. Většinou se hrají na cca 20-70 modelů (to ale není pravdlem). Skirmisher se český překládá jako harcovník.
- Small Skirmish – také M2M, či Man-To-Man skirmish – modely jsou nasazovány každý sám za seme
- Command and Control – mechaniky které reprezentují nějaký systém velení, či rozkazů. Znamená to, že hra má určitý mezistupeň mezi hráčem a aktivacemi jednotek – buď aktivací důstojníků vydávajících rozkazy v řetezu velení, a nebo jsou aktivace podřízeny speciální mechanice.
- Abstraktní systém – systém, který je naprosto volný, není vázán na prostředí, tabulkové názvy jsou jen tabulkovým názvem a škatulkou do které vložte svoji představu. Těžká pěchota tak je rytíř, samuraj, janičář, nebo jaguáří bojovník.
Komentáře
Okomentovat