Mýty o modrých hrách

Rebels and Patriots vyjdou v lednu 2019

Osprey Wargames Series /tzv. Modrá série/ započatá v roce 2012 Danem Merseym a jeho Dux Bellorum je poměrně unikátní úkaz. Silné nakladatelství populárně naučné literatury v té době už mělo zkušenosti s vydávání wargamingových her ve spolupráci s jinými subjekty ale tohle je jejich zcela samostatná série s poněkud nestandardním přístupem. Pojďme se trochu probrat mýty a informacemi, které se mi povedlo nashromáždit za ty poslední 4 roky, co jsem začal hrát Lion Rampant a začal být fanouškem série

Jak je to s kvalitou

Kolísavě. Některé jsou výborné, některé jsou špatné, nebo divné. Vycházejme z předpokladu, že každé zboží má svého kupce a to co se nelíbí většině, nemusí nutně být špatná hra. A pokud se hra někomu líbí je to pro něj dobrá hra. Nicméně kvalita má určitelné měřitelné údaje. Problém s rozsahem, kdy se autor musí vejít do 64 stran Osprey Formátu asi vede k mohutnému přepisování a ořezávání, a to produkuje chyby. A samozřejmě to omezená znamená, že třeba to co vy čekáte, že by mělo ve hře být, se do finálního řezu nevešlo. Na tato omezení se nabaluje to, že redakční práce se dle mého názoru omezuje na jazykový proofreading a tím jakékoliv chyby, které autor udělá v mechanikách nemá kdo opravit. Je to dáno tím, kdy autor uzavře s Ospreyem smlouvu o díle, dodá dílo a Osprey ho vydá. Autoři si tak zajišťují betatest a proofreading po vlastní ose. A není nic horšího, když sami sobě testujete pravidla bez kritického vhledu zvenčí. Když testujete s autorem, který u toho sedí, neřešíte RAW ale RAI, protože autor vám řekne, jak to myslel.  Napříč hrami se tak opakují chyby kontextové, chyby v armylistech, chybějících, či nejasných pravidlech. Tady nastupujete další vliv, závisí na autorovi, jak moc si chce chyby ohlídat a jak je zkušený. U vypsaných autorů se to totiž tak často nestává. Psaní je jasné, streamlinované, konzistentní a nejsou tam mechanické chyby (jako třeba nezapočítané body za skill v armylistech). Andrea Sfiligoi, Dan Mersey, tým Craig Cartmell a Charles Murton, Craig Woodfield a Mike Hutchnison  jsou autoři, kde jsme na problém téměř nenarazili.

Podpora

Autor nemá podporu ani při vydávání, natožpak po vydání.  Připomínám Osprey zaplatí vydání  pravidel a pak ho zajímá zisk. Závisí tedy na autorovi jak moc má rád svůj produkt. Například Mark Latham napsal, že mu za to neplatí, tak proč by support vydával. Mimochodem i v tom je vidět, které produkty se podařili IHMN, Lion Rampant jsou nesmírně populární hry v UK a tak na obě vyšly podpory – už pátá verze Rampantu vyjde v lednu a IHMN má dva další updaty. Ronin má svojí renesanční verzi En Garde. Jinde jsou dokonce i FAQ a ERRATA nebo Rostery komunity made vydané Ospreyem. Nicméně jsou i výjimky. Ronin dostal Mytologický dodatek, kampaně a point systém, OGAM pak nové panteony, atd.
Pak je tu tedy autorská podpora. Autoři IHMN vydali třetí dodatek už pod hlavičkou Ministry of Gentlemanly Warfare, ve stejném formátu jako dvě jejich hry postavené na stejném narativním systému. Čtvrtý systém fantasy Thud and Blunder vyjde asi v dubnu a má to být rozsahem docela masivní kniha. Andrea Sfiligoi vydává pod hlavičkou Genesha Games a všem svým hrám se věnuje. Dan Mersey je nesmírně vytížený člověk, ale společně s Michaelem Leckem vydávají nové doplňky ve WSS a Wargames Illustrated. Komunita pak připravila celé další verze rampantů od sci-fi, grimdarku po WW2. Ostatně zavedené britské časopisy se OWG věnují (koneckonců Osprey s Northstarem si tam platí dost reklam). Například verze pro En garde a Pikeman’s Lament připravujeme i u nás v klubu. Zmiňovat úspěch Gaslands a support od Mika asi nemá cenu. Takovým největším komunitním centrem je samozřejmě Lead Adventure, ale narazíte na hry i v Dakka Dakka a dalších internetových diskuzních fórech.

Vyhodnocení

Modrá série není pro každého. Výše uvedené problémy, spolu s často netradičními mechanikami, a zaměření na casual není pro každého. Některým lidem vadí, že hry nemají vlastní figurky – nebo že je mají, ale nelíbí se jim. Nebo že nemají „oficiální podporu“, případně jsou abstraktní a nejsou svázány s prostředím. A když jsou, tak se jim zase nelíbí prostředí. K těm modelů, Osprejům je fakt jedno s čím hrajete, a tak se vám nesnaží vnutit pravidla, tak aby dobře prodával nový model. Což je plus. Jde o pravidla, ne o modely.
Nespornou výhodou je cena, dostupnost a čas, který potřebují nejen k hraní, ale i k učení mechanik, protože křivka učení není vůbec strmá ani dlouhá. Často se jedná o intuitivní, rychle fungující systémy, kde mechaniky mají smysl a nejsou střílené od boku. Na druhou stranu asi v něm nedostanete hru rozsahu Sagy. Je ale nutně horší? To je na posouzení každého.
Dalším plusem je, že pravidla postupně pokrývají úplně všechno. Fantasy, Sci-Fi, Pulp, a historii od antiky po Španělskou civilní válku.
A konečně, tyhle hry jsou samozřejmě možnou variantou zaběhlých her jako je Infinity, nebo Malifaux. Pokud máte rádi fluff, ale ne herní systém, máte kam šáhnout.
Poslední co bych zmínil, velmi často si lidi dodělávají hry k obrazu svému, díky jednoduché možnosti štelovat systém, který je abstraktní.
Je třeba říct, že není vůbec problém, aby se hra netrefila do vašeho vkusu

Co bych doporučil?

Moje nejoblíbenější hra co jsem kdy hrál je Lion Rampant, takže bych rozhodně doporučil jeho deriváty. I když konzervativní české prostředí odkojené warhammerem nemusí být nadšeno. Gaslands je naprostá bomba a neskutečná zábava. Osobně mám rád jak Ronin, tak En Garde, protože jsou to skvěle napsané Man2Man skirmishovky, které se zaměřují na boj jednotlivce. Fighting Sails je (prý) skvělá hra inspirovaná klasickou literaturou z napoleonských námořních válek. Sfiligoiovi hry na SOBAH systému skvěle fungují, ale jsou těžké na uchopení. A konečně IHMN.

Men of Bronze vyjdou v dubnu 2019

Modrá série hra po hře

Dux Bellorum – Anglie 3-6. Století. Měřítko štelovatelné od 6mm až po 28mm. Malá placičková hra, kde malé bataliony reprezentují armády té doby. Zajímavá command and control mechanika. A já to jako placičku nehraju. Prostě 3 modely na bejsce jsou 3 hrdiní piktové.

A World Aflame – období mezi světovými válkami, včetně what if scénářů, skirmish 28mm.
In Her Majesty’s Name – viktoriánské sci-fi, pulp, horror, M2M Skirmish, 28mm, Dodatky o dalekém východě a divokém západě

Ronin – m2m skirmish z období válčících států a invaze do Koreje zaměřená na boj modelu proti modelu, mytologický dodatek ke stažení. Jednoduchá konverze na jakýkoliv daleký východ…

Of Gods and Mortals – large skirmish mytologická hra, ve které proti sobě stojí bohové různých panteonů se svými následovníky. Postavené na Songs of Blades of Heroes systému.

A Fistfull of Kung Fu – m2m skirmish hra inspirována hongkongskými akčními filmy, klasickými policejními buddy movie opět postavená na SOBAH systému.

On the Seven Seas – m2m dobrodružno-pirátská hra z klasického období Černého korzára a spol., nicméně více historická

Fighting Sails – Napoleonské lodičky od jedné lodě po celé flotily 1/1200-1/2400

Black Ops – hra zaměřená na Black Ops operace nyní a v blízké budoucnosti. Excelentní systém tichých scénářů, ale úplně příšerný armylist a trochu zaseknutí se nad tím co bude v budoucnosti. Dobrý základ na zajímavé konverze infinity, Splinter Cell, nebo Ghost Recon. Nevyužitý potenciál. Nicméně pracujeme na konverzi WW2 kam by zapadla mnohem lépe.

Honours of War – sedmiletá válka, placičkovka, 28mm ale pravidla nabízejí i jiná měřítka, regimentovka…

En Garde – verze Roninu pro renesanční dobrodružství třech mušketýrů, Ezia Auditoreho, anebo prostě obyčejné historické šermírny. Lehce upravená pravidla zahrnující i velení

Poseidons Warriors – pokud hrajete Assassins Creed Odyssey a bavilo vás řídit trirému, no tak tady máte šanci si to hezky odehrát. Námořní bitvy klasického období.

Broken Legions  – hra od ex GW Marka Lathama je mechanicky takový M2M Warhammer Border Patrol z období Říma a s mytologickými prvky. Na počet modelů prý strašně dlouhý game play

Rogue Stars – další SOBAH M2M skirmish systém, abstraktní sci-fi odehrávající se přes planetu brouků, Vesmírné kovboje k Necromundě a až na Hvězdu smrti, Malé týmy specialistů, v ještě kratších nelineárních kolech. Velmi netradiční sranda.

Chosen Man – Mark Latham tentokrát vzal Warhammer Fantasy Battles, přidal jednoduché command and control mechaniky, vyhodil všechny Army Special Rules a velké jednotky, zamíchal a vypadla z toho roztomilá napoleonská malá regimentovka. Bohužel evidentně trpící na několikeré přepisování pravidel v sekci armylistu. Ale nic co by se nedalo zvládnout. Nějak nás to netrápí

Gaslands – templátovými (kde se pohybujete podle templát jako je Wings of Glory, X-Wing) hrami inspirována řežba, ne kterou má modely každý komu se doma válí nějaký Matchbox. Post Apo závody, řezačka maximální. Chcete vědět víc? Pusťte si Death Race.

Kobolds and Cobblestones – velmi netradiční fantasy Man2Man skirmish ve 28mm, víc nevím, protože jsem to ani nečetl, pardón.

Outremer – hru kterou testovali naše maličkosti. Kampaňový grim 28mm skirmish systém z prvních křížových výprav. Skvěle reprezentuje boje té doby /ano sundat nabušeného knechta nebyla sranda/, ale chybiček se nevyvaruje. Kampaňový systém je náhodný a moc by mě zajímalo, jestli odměny stačí. Neměli jsme dost času toto pořádně otestovat.

Rampanty – Lion Rampant, Dragon Rampant, Pikeman’s Lament, The Man Who Would Be Kings a The Rebels and Patriots. Hry postavené na enginu Lion Rampant zaměřené na mechaniky kde Command and Control mechaniky pracují, aby simulovali tehdejší funkčnost armády. Pro někoho random píčovina. Nicméně ty první tři jsou si navzájem kompatibilní, ty další dvě mají drobně upravená pravidla. Ale o tom jsem napsal už hodně

Men of Bronze – large skirmish zasazený do doby hoplítské volně inspirovaný pravidly Dana Merseyho pro cca 30-50 modelů (jak Dux Bellorum tak Rampanty) vyjde letos.

Vysvětlivky

  • Placičkovka – hra, kde je více modelů na jedné bejsce, často velké regimentovka, kde se neodebírají jako ztráty jednotlivé modely
  • Large Skirmish – hra, kde jsou modely sice v jednotkách, ale ty nedrží uzavřené formace s jasně definovaným tvarem – předek, zadek, boky. Takové bloby modelů. Většinou se hrají na cca 20-70 modelů (to ale není pravdlem). Skirmisher se český překládá jako harcovník.
  • Small Skirmish – také M2M, či Man-To-Man skirmish – modely jsou nasazovány každý sám za seme
  • Command and Control – mechaniky které reprezentují nějaký systém velení, či rozkazů. Znamená to, že hra má určitý mezistupeň mezi hráčem a aktivacemi jednotek – buď aktivací důstojníků vydávajících rozkazy v řetezu velení, a nebo jsou aktivace podřízeny speciální mechanice.
  • Abstraktní systém – systém, který je naprosto volný, není vázán na prostředí, tabulkové názvy jsou jen tabulkovým názvem a škatulkou do které vložte svoji představu. Těžká pěchota tak je rytíř, samuraj, janičář, nebo jaguáří bojovník.





Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky