Úvod do taktiky v Chain of Command


Včerejší hra v Chain of Command (CoC) Big nám ukázala jak přes nějakých 20 odehraných bitev hru stále ještě neumíme a nechápeme. Na následujících řádcích dám potenciálnímu nováčkovi pár rad, aby se vyvaroval stejnému omezenému uvažování o hře, jakého jsme se dopustili my. Zároveň bude sloužit tento příspěvek jako rozdělovník na důležité odkazy a návody.

Vystupte z krabice

Doslovný překlad „Out of the Box“ je samozřejmě pitomost, ale asi nejdůležitějším aspektem hraní a přístupu k CoC je přestat jí brát jako „normální“ hru. CoC není normální hra, je naprosto odlišná od cokolivěk jiného, co jsem kdy hrál nebo četl. Nejdůležitější není, to co je napsané v pravidlech, ale co tam napsané není. Tím se trochu blíží třeba Infinity, kde správné využití mechanik je důležitější než propočzy statistiky výsledků. Je třeba zamyslet se nad tím, co je v pravidlech napsáno, jak mi včera připomněl Richard Clark, klasické wargamingovém postupy zde nevedou k vítězství, ale kolikrát ani nefungují – viz níže.

Méně je více

Ta hra je o pěchotní četě. Pěchotní čety jsou pravidlově napsány tak, aby odpovídali tabulkovým stavům (KSTN, Bayonet Strength…). Žádné spamování STG44. Pěchotní četa je málokdy podporována Kingtigerem. 88mm kanón by na bojišti o šířce 240m byl víceméně jen jako cíl hry, protože sám o sobě by byl více v týlu než na čáře střetu dvou pěších čet. Dělostřelectvo zde nemá prostor, snad kromě pěchotních děl. Naučte se ovládat četu a hrajte s jedním, či dvěma menšími supporty, pak můžete začít něco více. Připomínám, že Force Ratingy a některé Supporty jsou v původních pravidlech špatně spočítány, používejte ty z Errat a FAQ, nebo Tiny Hordes. Supporty bereme z Konsolidovanéhoarzenálu. BIG bych doporučoval hrát pouze jako Multiplayer. Pokud chcete větší hry, zkuste třeba IABSM (I Aint Been Shot Mum), Bolt Action, nebo něco podobného. Připomínám, že s trochou snahy naleznete na Tiny Hordes řadu dalších Platoon Listů, kromě těch které jsou uvedené v oficiálních dodatcích.

Red Beach, Salerno 43

Patrol fáze

Je naprosto klíčovou fází hry, kde můžete získat obrovskou taktickou výhodu. Správně lokovaným tokenem získáte výborné místo na deploy a oponenta můžete vyhnat na kraj stolu. V mém článečku o začátečnických tipech najdete pár dobrých rad, jinak ale můžete mrknout na tyto návody. Patrol fázi nepodceňujte!

Deploj

Nejvtipnější na této hře, je to, že nemusíte deplojovat vůbec. A to je třeba to co, přes co mám největší problém se myšlenkově přenést. Jako nemusíte deplojovat nic na začátku. V Patrol fázi jste odhalili, že tam někde protivník je a teď je třeba ho vykouřit. Útočník tak pomalu postupuje někam k čáře střetu, zatímco obránce je zalezlej v dírách, křoviskách a domech ani nedutá, aby to v pravý okamžik pustil do Shermana na pár kroků z Panzerschrecku. Pak se ozve hlasité: „Feuer!“ a hitlerova pila zredukuje řady sovětské pěchoty. Na to ale sovětský poručík čekal, vydává rozkaz pozorovateli, který na odhalené pozice skopčácké pěchoty zavolá minometnou přehradnou palbu. Pamatujete na film Příliš vzdálený most, když Irské gardy postupují po silnici a Němci čekají na správný okamžik? Přesně tak to funguje. To že nedeplojujete, neznamená, že nehrajete. Hážete velitelské kostky, sbíráte body velení a v ten pravý okamžik použijete ambush, deploy nebo interrupt a pustíte to do nich. Sejmete ty dva skauty a šup, oponent má morálku dole. Nezapomeňte, že v CoC většinou vyhrajete na morálku, ne na anihilaci. Jste utočník? Naložte družstvo průzkumníků do jeepu, dejte si palebný přepad jako support, a hrňte do dopředu. Možná zaberete Jump Off Point dřív, než protivník stačí deplojovat…. Nezapomente na smoke granáty, nikdo skrz ně nevidí…

Britská pěchota, Monte Camino

Nehrajte pravidla, hrajte období

Too Fat Lardies se chlubí právě tímto dovětkem u všech svých her. Nikde jinde to neplatí tak jako u této hry.  Snaha o maximální simulaci miniaturního bojiště, kde se řežou dvě pěší čety, vede k celé řadě mechanických a designových prvků, které je třeba správně uchopit. Tohle není „Fury“, tady na 20 metrů nepostřílíš skopčáky z protiletadlové padesátky. Tady zůstaneš zalezlej v tanku. Mechaniky jsou fakt jednoduchý, ale jejich aplikace a tedy nutnost učení se správných taktik (a ne mechanik) je obrovská. Pro začátek si zkuste najít příručky velitelů družstev a čet a studujte taktiky nasazení. Správně zahraná hitlerova pila v souladu s dobovou tradicí, je tu víc než celkové množství kostek které vypotíš. Á propos, je to minomet a LMG, které definují pěší taktiku a jsou také naprosto dominantní ve hře. Začněte třeba tímhle. Než začnete hrát, základní taktické postupy nastudujte v článcích autora hry.


Závěrem

Na CoC nepotřebujete hory modelů. Nepotřebujete nadávat, že v krabici je jen 10 STG. V mnoha případech vám stačí krabice plasťáků od Warlordu nebo jakákoliv tabulková četa nebo tři družstva,  které prodávají výrobci jako Heer nebo Blacktree Design. Až postupně příjdete na to co vás baví hrát, můžete hru doplnit o drobné supporty, statické kulomety, pěchotní děla, pohyblivost a tanky. Nezpomeňte že hra se odehrává na ploše tak dvou až čtyřech fotbalových hřišť

 
O tomhle COC není
AUTOR: Dalcor

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky