Úvod do taktiky v Chain of Command
Včerejší hra v Chain of Command
(CoC) Big nám ukázala jak přes nějakých 20 odehraných bitev hru stále ještě
neumíme a nechápeme. Na následujících řádcích dám potenciálnímu nováčkovi pár
rad, aby se vyvaroval stejnému omezenému uvažování o hře, jakého jsme se
dopustili my. Zároveň bude sloužit tento příspěvek jako rozdělovník na důležité
odkazy a návody.
Vystupte z krabice
Doslovný překlad „Out of the Box“
je samozřejmě pitomost, ale asi nejdůležitějším aspektem hraní a přístupu k CoC
je přestat jí brát jako „normální“ hru. CoC není normální hra, je naprosto
odlišná od cokolivěk jiného, co jsem kdy hrál nebo četl. Nejdůležitější není,
to co je napsané v pravidlech, ale co tam napsané není. Tím se trochu
blíží třeba Infinity, kde správné využití mechanik je důležitější než propočzy
statistiky výsledků. Je třeba zamyslet se nad tím, co je v pravidlech napsáno,
jak mi včera připomněl Richard Clark, klasické wargamingovém postupy zde
nevedou k vítězství, ale kolikrát ani nefungují – viz níže.
Méně je více
Ta hra je o pěchotní četě.
Pěchotní čety jsou pravidlově napsány tak, aby odpovídali tabulkovým stavům
(KSTN, Bayonet Strength…). Žádné spamování STG44. Pěchotní četa je málokdy
podporována Kingtigerem. 88mm kanón by na bojišti o šířce 240m byl víceméně jen
jako cíl hry, protože sám o sobě by byl více v týlu než na čáře střetu
dvou pěších čet. Dělostřelectvo zde nemá prostor, snad kromě pěchotních děl.
Naučte se ovládat četu a hrajte s jedním, či dvěma menšími supporty, pak
můžete začít něco více. Připomínám, že Force Ratingy a některé Supporty jsou v původních
pravidlech špatně spočítány, používejte ty z Errat a FAQ, nebo Tiny Hordes. Supporty bereme z Konsolidovanéhoarzenálu. BIG bych doporučoval
hrát pouze jako Multiplayer. Pokud chcete větší hry, zkuste třeba IABSM (I Ain’t Been Shot Mum), Bolt Action,
nebo něco podobného. Připomínám, že s trochou snahy naleznete na Tiny Hordes řadu dalších Platoon Listů, kromě těch které jsou uvedené v oficiálních dodatcích.
Red Beach, Salerno 43 |
Patrol fáze
Je naprosto klíčovou fází hry,
kde můžete získat obrovskou taktickou výhodu. Správně lokovaným tokenem získáte
výborné místo na deploy a oponenta můžete vyhnat na kraj stolu. V mém článečku
o začátečnických tipech najdete pár dobrých rad, jinak ale můžete mrknout na
tyto návody.
Patrol fázi nepodceňujte!
Deploj
Nejvtipnější na této hře, je to,
že nemusíte deplojovat vůbec. A to je třeba to co, přes co mám největší problém
se myšlenkově přenést. Jako nemusíte deplojovat nic na začátku. V Patrol fázi
jste odhalili, že tam někde protivník je a teď je třeba ho vykouřit. Útočník
tak pomalu postupuje někam k čáře střetu, zatímco obránce je zalezlej v dírách,
křoviskách a domech ani nedutá, aby to v pravý okamžik pustil do Shermana
na pár kroků z Panzerschrecku. Pak se ozve hlasité: „Feuer!“ a hitlerova
pila zredukuje řady sovětské pěchoty. Na to ale sovětský poručík čekal, vydává
rozkaz pozorovateli, který na odhalené pozice skopčácké pěchoty zavolá
minometnou přehradnou palbu. Pamatujete na film Příliš vzdálený most, když
Irské gardy postupují po silnici a Němci čekají na správný okamžik? Přesně tak
to funguje. To že nedeplojujete, neznamená, že nehrajete. Hážete velitelské
kostky, sbíráte body velení a v ten pravý okamžik použijete ambush, deploy
nebo interrupt a pustíte to do nich. Sejmete ty dva skauty a šup, oponent má
morálku dole. Nezapomeňte, že v CoC většinou vyhrajete na morálku, ne na
anihilaci. Jste utočník? Naložte družstvo průzkumníků do jeepu, dejte si
palebný přepad jako support, a hrňte do dopředu. Možná zaberete Jump Off Point
dřív, než protivník stačí deplojovat…. Nezapomente na smoke granáty, nikdo skrz
ně nevidí…
Britská pěchota, Monte Camino |
Nehrajte pravidla, hrajte období
Too Fat Lardies se chlubí právě
tímto dovětkem u všech svých her. Nikde jinde to neplatí tak jako u této hry. Snaha o maximální simulaci miniaturního
bojiště, kde se řežou dvě pěší čety, vede k celé řadě mechanických a
designových prvků, které je třeba správně uchopit. Tohle není „Fury“, tady na
20 metrů nepostřílíš skopčáky z protiletadlové padesátky. Tady zůstaneš
zalezlej v tanku. Mechaniky jsou fakt jednoduchý, ale jejich aplikace a
tedy nutnost učení se správných taktik (a ne mechanik) je obrovská. Pro začátek
si zkuste najít příručky velitelů družstev a čet a studujte taktiky nasazení.
Správně zahraná hitlerova pila v souladu s dobovou tradicí, je tu víc
než celkové množství kostek které vypotíš. Á propos, je to minomet a LMG, které
definují pěší taktiku a jsou také naprosto dominantní ve hře. Začněte třeba
tímhle. Než začnete hrát, základní taktické postupy nastudujte v článcích autora hry.
Závěrem
Na CoC nepotřebujete hory modelů.
Nepotřebujete nadávat, že v krabici je jen 10 STG. V mnoha případech
vám stačí krabice plasťáků od Warlordu nebo jakákoliv tabulková četa nebo tři
družstva, které prodávají výrobci jako
Heer nebo Blacktree Design. Až postupně příjdete na to co vás baví hrát, můžete
hru doplnit o drobné supporty, statické kulomety, pěchotní děla, pohyblivost a
tanky. Nezpomeňte že hra se odehrává na ploše tak dvou až čtyřech fotbalových
hřišť
Komentáře
Okomentovat