Interview - Andrea Sfiligoi CZ


Dnes přinášíme našim čtenářům něco speciálního. Je pro nás velkou ctí vám poskytnout exkluzivní rozhovor s jedním z nejvýznamnějších herních designérů na poli wargamingu muže proti muži a malých jednotek, vítěze ceny Origin za historický wargaming a nominovaného v řadě jiných kategorií. Autor, jehož nejznámějším dílem je Song of Blades and Heroes, pan Andrea Sfiligoi

Bubny a čáky přinesli cenu Origin pro Ganesha Games

V prvé řadě vás vítám na našem blogu. První otázka: jaká je vaše hráčská minulost?
Mé začátky byli docela zábavné, řekl bych. Vždycky jsem měl rád fantasy. Můj strýc patřil ke Svědkům Jehovovým a dal mi jeden z jejich magazínů. Bylo v něm popsáno Dungeons and Dragons jako „hra plná myšlenek Satana“ a tak jsem si řekl: „tu hru MUSÍM mít“. Byly to ještě doby před internetem a nakupovat takové věci nebylo snadné. Naštěstí mě moje matka vzala na komixový Con (tuším, že v roce 1982) kde jsem si koupil časopis Marvel’s EPIC. V něm byla stránka s reklamou na hry TSR a tak jsem si mohl objednat katalog TSR UK, zaplatit za červenou krabici D&D a zaplatil ji pomocí mezinárodních odpovědek (IRC kupon, něco jako cenina, kterou se platí za kolky v cizích měnách… neptejte se, byly to složité časy!) a tak to všechno začalo.

Kdy a proč jste se rozhodl psát hry?
Bylo to právě když jsem čekal na tu červenou krabici DnD. Vytvořil jsem deskovou hru (o pirátech) a vypustil ji na své přátele. Bylo mi 12. Ne, nebyla to dobrá hra. Byla to Gmed hra hraná na obří desce, kterou jsem namaloval vodovkami na celý skicák.


Jaká je vaše obecná filozofie při psaní her?
Obecně píšu hry, které 1) bych chtěl hrát a 2) hry, které si myslím vyplňují nějakou mezeru, aby se dobře prodávali. Až tak je to prosté.

Naše ženy se ptají, jestli do tvůrčího procesu zahrnujete i rodinu.
Pokud nepočítáte mojí kočku, nemám žádnou rodinu. Každopádně zapojuji své přátele, kteří musí přežít moje pozdní, noční telefonáty („Právě mám skvělý nápad na hru, to si musíš poslechnout…“) a mnoho hodit playtestů.

V České Republice je jen velmi málo lidí, kteří znají vaši produkci. Jak je to ale na vašem domácím trhu v Itálii? Najdeme vaše hry v knihkupectvích a obchodech s hrami?
Zvou mě na Cony, zejména Lucca Games. Vždycky mi dají jeden volný stůl, kde můžu demonstrovat svoje hry. Prostor v regálech nemám téměř zaplněný, protože jsem se rozhodl pro přímou distribuci. Mám vlastně víc prostoru v obchodech ve Spojených Státech než v Evropě.

Na tomto blogu je několik recenzí vašich her vydaných Osprey Games (Rogue Stars, Of Gods and Mortals, A Fistful of Kung Fu). Jaká byla vaše spolupráce s Ospreyem?
Velmi dobrá. Měl jsem naprostou tvůrčí svobodu. Jediným problémem bylo vejít se do stanoveného počtu stran.

Můžeme očekávat nějakou další spolupráci mezi vámi a Osprey Games?
V tuto chvíli nic, ale když mi zavolají tak pro ně znovu něco napíšu. Vlastně, mám scénář v nadcházející knize, ale nesmím o tom mluvit. Jsem jen jedním z mnoha autorů toho produktu.

Také jste spolupracoval s dalším držitelem Origin, Danielem Merseym. Byla to jen jednorázová spolupráce nebo si vzájemně vypomáháte?
Byla to jednorázová spolupráce ale znám ho a bavím se s Danielem už od ranných dob Ganesha Games, co jsme spolu psali Song of Arthur and Merlin. Doufám, že pro mě napíše ještě něco.
Ano...houbičky.

Co vás inspiruje k inovativním nápadům jako například měřící tyčky na pohyb, hry jako Fighting Fungi (skirmishovka o bojujících houbách) nebo nedávný Battlesworn, kde se vše vyhodnocuje tajnou dražbou?
Často kradu nápady z ostatních druhů her a zkouším, jestli by bylo možné to „vidět jinak“.

V dnešní době jsou kina plná komixových filmů jako jsou Avengers, Justice League a další… ovlivňuje to nějak prodeje vaší superhrdinské hry – Power Legion?
Ne, myslím, že to prodeje neovlivňuje. Není to bestseller hlavně, protože nemáme licenci slavných Marvel nebo DC hrdinů. Nestěžuju si – funguje to dobře a prodává se to slušně vzhledem k možnostem, ale kdyby byl na obálce Spiderman, šlo by to na dračku.

Pojďme se pobavit o vašem současném projektu na Kickstarteru – Star Eagles. Co nám o téhle hře můžete říct?
Inu, otcem myšlenky na Star Eagles je ze sta procent můj obchodní partner Damon Richardson, který řídí výrobu modelů a Kickstarter kampaně, takže byste se měli zeptat jeho. Hrál jsem to, když mě navštívil a můžu říct, že ta hra je skvělá. Jednoduchá a taktická zároveň. Bohužel máme trochu zpoždění proti plánu, protože se pokazilo takřka všechno, co mohlo… brzo už hru dokončíme a dodáme.
Autor svou knihu i ilustroval
Takže se můžeme těšit na konkurenci X-Wing Miniature Game?
Haha, kéž by. Ganesha Games je velmi malá společnost. Pokud nám fandové pomůžou, dokážeme spoustu pozitivních věcí…


Snažím se si představit, jak se hraje Four Against Darkness. Můžete mi vysvětlit, o co jde?
Four Against Darkness je vlastně zjednodušené sólové RPG ve kterém ovládáte čtyři dobrodruhy. Systém vám udělá náhodný dungeon nebo můžete hrát předpřipravená dobrodružství (každé dobrodružství je trochu jiné, některá používají mapu, jiná sérii náhodných událostí nebo napůl náhodný děj). Four Against Darnkess se rychle stává naší nejprodávanější hrou všech dob (v tuto chvíli ho vyhazuje Amazon na prvním místě když hledáte Solo RPG), a tak můžete očekávat řadu doplňujících knih (aktuálně je jich 9 a další 4-5 se chystají).

Jsou příšery a scénáře řízeny kartami jako v Sellswords and Spellsingers?
Ne, všechno funguje na náhodných tabulkách a interakce s příšerami je docela abstraktní. Můžete se na ně rovnou vrhnout nebo počkat co budou dělat (hází se na reakční tabulku, každá příšera má vlastní malou tabulku kde d6 určuje, co může dělat).

Kterou hru z vašeho portfolia byste doporučil našim čtenářům a proč?
Moje olíbená hra je nejspíš A Fistful of Kung Fu vydaná Osrpeyem, je to jako souhrn všeho co mám rád ve hrách. Ale právě teď bych také doporučil kteroukoli ze solo/kooperativních her jako Four Against Darkness nebo jeho bratránka Sellswords and Spellsingers. Nebo nadcházející solo/kooperativní karetní hru o honu na čarodějnice Hexxenhammer Rise of the Witchfolk, která je volně inspirovaná Německým folklórem. V létě by se měla objevit na Kickstarteru…možná trochu později, kdo ví.

Jedna ze Sfiligoiových her vydaných Osprey Games

Poslední otázka, kterou klademe všem: Proč by měli hráči hrát právě vaši hru?
Mé hry jsou jednoduché, levné a zábavné. Nesnaží se předstírat nějakou „hloubku“ protože nemám rád těžké hry. Dnes mají hráči příliš mnoho rozptýlení a příliš mnoho her stojí za zkoušku. Proto by hry měli soustředit veškerou zábavu do co nejkratší doby a být hratelné na co nejmenším prostoru.

Moc děkuji za rozhovor a těšíme se na vaše další hry.

A s vámi, milí čtenáři...se uvidíme u hracího stolu.

-Jiron

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky