O Outremeru s betatestery
D: Když jsem na Book Depository našel, že se chystá
Outremer, tak jsem cíleně začal sledovat Lead Adventure forum, kde jsem našel,
že autor hledá betatestery. Tak jsem ho kontaktoval, poslal profil našeho klubu
a Jamie nás vybral
J: Myslím, že nějak přes internet.
Jaké to bylo testovat
hru pro významného herního vydavatele?
D: Pro mě ai největší plus bylo to, že jsme mohli
nakouknout pod pokličku tvorby vlastně indie hry vydávanou velkým vydavatelem.
Jináč to bylo hlavně o tom si zahrát super hru s předstihem a koneckonců betatestu
se účastnil například i Michael „Dalauppror“ Leck, autor Pikeman’s Lament.
J: Bylo to poučné. Viděli jsme, jak probíhal tvůrčí proces
u malé skirmishovky, viděli jsme, jakým způsobem se pravidla ladí a vyvíjejí.
Rozhodně skvělá zkušenost. Chtěli jsme být důkladní a tak jsme skutečně
věnovali testování každou volnou chvíli a vynechali i naše běžné hraní jiných
her. Betatesting byl krátký a tak bylo třeba plně využívat času. Za to krátké
období jsme přečetli osm verzí pravidel, tablet jsem měl u sebe pořád, kdyby se
objevila nová verze, ať si ji můžu rovnou stáhnout a přečíst.
V čem ten
betatesting vůbec spočíval
D: Tady bych asi odpověděl ve dvou rovinách. Samozřejmě
bylo důležité odehrát i hru. Bohužel na betatesting jsme měli cca měsíc, což
při tom, že všichni kteří se toho účastnili jsme pracující tak jsme tomu
nemohli věnovat, kolik jsme chtěli, například nás mrzí, že jsme si plně nevyzkoušeli
kampaňový systém. Pro mě byl hrozně důležitý proofreading, aby bylo pravidlům
správně rozumět, měla pouze jeden výklad a byla dostatečně explicitní. Koneckonců
Jamie chtěl, aby byla pravidla srozumitelná i pro nerodilé mluvčí. No a pak
jsme hráli hry a úmyslně se snažili pravidla rozbít. To se nám povedlo se
střelbou, kde si poté autor dělal vlastní testy.
Ta druhá rovina pak spočívala v komunikaci
s autorem a ostatními betatestery, mimo Jamieho herní klub. Tady musím
říct, že jsem spokojený nebyl, že bych si to dokázal představit jinak, ale co
se dá dělat. Na betatest byl jen omezený čas.
Pro mě nejdůležitější bylo, aby si hráč nekoupil pravidla
a neměl potřebu jich polovinu houserulovat a dodělávat si. I když to samozřejmě
k hrám patří.
J: V hraní jednotlivých scénářů s různými herními
přístupy, zapisování poznámek, nacházení nejasností a děr a konečně taky v
návrzích na řešení.
Měli vaše poznatky a
vaše testování nějaký dopad na výsledný produkt?
D: Mělo, v mnoha směrech, pokaždé jsme dali nějaký
návrh, tak ho Jamie zvážil a případně zařadil. Já bych si dokázal představit
řadu dalších úprav, ale koneckonců je to autorova hra a ne betatesterova, na to
se nesmí zapomínat.
J: To si pište. Testovali jsme intenzivně a máme i
nějakou povědomost o dobových reáliích. Věřím, že jsme navrhli některé prvky,
které se autorovi zalíbili a nakonec se je rozhodl zařadit je do konečného
produktu.
Jaká byla spolupráce s
autorem?
D: Největší problém byl s časem, protože jsme
všichni zaměstnaní, Anglie je vzdálená, ale ta diskuze byla přínosná, kreativní
a vtipná. Nevím, jak to mají jiní autoři, ale tohle mi přišlo jak diskuze nad
pivem o hrách.
J: Vynikající. Komunikoval pravidelně a často vydával
upravené verze pravidel s úpravami, na které jsme upozornili my i ostatní
betatesteři. Na případné otázky odpovídal v rámci svých možností co nejdříve.
Co se vám na Outremer:
Faith and Blood nejvíc líbí?
D: Námět, mechaniky, kampaňový systém. Hlavně ty
mechaniky jádra systému, to jak se hra chová a co nám přináší. Jestli jsem po
první hře CoC odcházel jako „kurňa takhle si ve hře představuju válku“, tak
tady sem si říkal: „kurňa, takhle si představuju středověkej boj“. Je vidět, že
autor se sám věnuje šermu a snažil se prostě specifiku týhle řežby dostat
pravidel. Podle mě se to povedlo.
J: Je toho hodně. Od samotného soubojového systému, přes
karetní aktivaci až po způsob jak syrovým způsobem hra vykresluje tohle
krvelačné období. Pokud bych ale měl vybrat jedinou věc, která se mi líbí
nejvíc, byl by to Vynucený hod Víry. Jde o mechaniku, která zohledňuje fakt, že
někteří bojovníci zasévali strach do srdcí svých nepřátel. Mechanika funguje
tak, že když vyhlásíte Charge na nějaký nepřátelský model, musíte si hodit na
ověření Víry (něco jako morálka v jiných hrách). Tímto hodem je třeba přehodit
Osobnost (Presence – vyjadřuje dopad jaký má bojovník na bojišti) cíle. Pokud
nepřekonáte, váš bojovník nemá koule na to, aby se pustil do souboje s tímhle
ranařem. Vidlák z horní dolní si tak musí hodně zamýšlet, jestli se vrhne na
rytíře oděného od hlavy až k patě v železe.
Co se vám na Outremer:
Faith and Blood nejvíc nelíbí?
D: Asi stále že je to pekelně grity. Také třeba
levelování se děje náhodně a ne vědomě, což může vést k tomu, že máte
model s mečem a on si hodí skill se sekerou. Budete dělat konverzi modelu?
Věřím, že v tomto se bude nejvíce houserulovat. Nicméně autor se chce
vyhnout powergamerství.
J: To je hodně těžká otázka protože mě nenapadá nic, co
by mi vyloženě vadilo. Jedinou chybou na kráse je nahazování náhodných skillů.
Je škoda když si naplánujete, že vůdcem vaší družiny bude váš oblíbený model
bijce se sekerou a při nahazování zvláštních schopností se dozvíte, že je
odborník na boj palcátem.
Jak vám vyhovuje karetní
aktivace?
D: Jedná se o jednoduchou mechaniku, způsobující nelinearitu
hry, což je pro mě vždy velké plus.
V kampaňové části je
spousta tabulek, není hra příliš nepřehledná?
D: Vzhledem k tomu že jsme neviděli finální verzi,
tak jsem příjemně překvapen. Ta hra má to co se v RPG nazývá Class and
Level. Dostáváte úrovně povolání a ty přinášejí nové dovednosti. A to jinak než
tabulkou neukážeš. Původní verze z betaverzí byla mnohem nepřehlednější.
Nicméně já bych býval volil třeba tabulky ve stylu (A)DnD
J: Ty tabulky slouží k vývoji postav a přímo do bitev
nijak nezasahují. Díky nim se z vašeho sedláka může stát drsný bojovník,
střelec, řemeslník nebo obchodník. Tolik různých možností vývoje postavy také
přináší širokou škálu zvláštních schopností, které se k vybranému povolání
hodí. Urozený rytíř nebude kupčit se zbraněmi nebo jídlem ale může se stát
skvělým vojevůdcem. Kněz se nestane vynikajícím jezdcem, ale může se naučit
lépe posilovat víru svých bližních.
Kolik modelů je asi tak
potřeba ke hře?
D: Vaše družina je neomezená velikostí, ale na bojišti
můžete vždy nasadit maximálně 13 modelů. Zbytek jsou kováři, obchodníci, nebo
zranění, nebo záloha. Nicméně budete se pohybovat někde mezi pěti, až deseti
modely.
J: Autor uvádí 3-13. Ta spodní hranice je poněkud
extrémní ale dosažitelná.
V době celé řady
skirmishovel, budete hrát Outremer a proč?
D: No protože má opravdu skvělé mechaniky. Protože máme
rádi křížové výpravy a protože se nám trefila do vkusu. Pořizovací náklady jsou
malé, a lze postupně expandovat do her jako je Lion Rampant, Deus Vult, nebo
SAGA.
J: Ano, určitě budu hrát Outremer. Je to historická hra v
období, které je mi blízké a její mechaniky a principy se mi velice líbí. Navíc
není potřeba žádných bláznivých žetonů a značek. Potřebujete sadu kostek na
DnD, pár historických miniatur, metr a balíček hracích karet.
Kterou ze tří frakcí v
Outremer: Faith and Blood budete hrát?
D: Všechny :-D Špitálníky miluju, taky mám rád Kingdom of
Heaven, takže mě čeká také družina Baliana z Ibelinu. Ale jako první budu
dělat Nizárské Ismaility. Což je docela složité protože většina modelů jsou buď
syřani, kurdové, nebo turci.
J: Určitě budu hrát Křižáky. Jsou to běžní šlechtici ze
západu, kteří se rozhodli se vypravit do svaté země. Na Saracény bych musel
udělat větší průzkum období a Rytířské Řády jsou na mě až moc extrémní a mají
příliš úzké možnosti vývoje postav.
Máte už sestavenou
družinu? Co nám o ní můžete říct?
D: Nizárští Ismailové z hradu Alamut, vedení
Hasanem-i-Sabbáh, nebo na Masjafu Rašídem ad-Din Sinánem? Furt nic? Stařec
z hory? Nic? Asasíni. Tak do toho jdu. Nejlepší je, že si Hasasína můžu
najmout jako žoldnéře. Mojí Družinu
povede mladý důstojník se svým zástupce (Arif a Sub-Arif), přípojí se
k němu jeden Student víry a jeho doprovod. Podle toho jak se vejdu do
peněz, tak připojím jedno profesionálního vojáka. Arif je samozřejmě zasvěcený
třetího stupně tajemstvích.
J: Hra umožňuje si koupit do začátku už vycvičené
bojovníky s množstvím zkušeností. Ti mají často už i zvýšené statistiky. Mám
rád, když vyprávím příběhy postav od jejich samotného začátku. Proto jsou v
čele mé družiny dva mladí panoši, kteří opožděně následují své pány do Svaté
Země s hrstkou sloužících. I u těch jsem začal s lehce vyzbrojenými sedláky.
Spirituální podporu zajišťuje protřelý a dobrosrdečný otec Oldric.
Kdybyste měli doporučit
Outremer hráčům co byste o něm řekli?
D: Hra, která přináší ten správný historický feeling,
kampaňové hraní za nízké náklady.
J: Že je to nejlepší historická man-to-man hra na trhu s
dokonale propracovaným kampaňovým systémem.
Masyaf |
Komentáře
Okomentovat