Recenze: Freebooter's Fate

Co dělá pirát, když hraje Wargaming? Pije Rum!

Pro nás suchozemské krysy mají vůně mořských dálek, Karibiku a rumu ještě větší přitažlivost než pro ostatní i když boom filmových pirátů už odezněl. Dnes se podíváme na jednu z těch úspěšnějších pirátských her – Freebooter’s Fate skulptera a herního designéra Wernera Klockeho. Nejedná se o žádnou horkou novinku, hra je na světě už nějaký ten pátek a kromě základní příručky obsahuje i několik rozšíření.

Jedná se o skirmish wargamingovou hru ve vlastním fantasy pirátském prostředí odpovídající zlaté době pirátství a éry Tortugy. Hráč ovládá posádku složenou z cca 8 členů pro standardní hru na 500 dublonů. Měřítko hry je cca 30mm a vše se měří v SI jednotkách. Hra se vyhodnocuje kartami a ne kostkami.
Starter Amazonek, pravidla jsou samozřejmě v angličtině

Pravidla nejsou úplně abstraktní, kladou důraz na narativní složku hry, než na správné využívání pravidel, ovšem stále jsou dostatečně komplexní, aby se hráč vyhnul zjednodušování. Každý hráč ovládá posádku skládající se z vůdce, specialistů, žoldnéřů a pucfleků. Každá z frakcí v základní knize má unikátní pravidla pro tvorbu armády a dva různé velitele, čímž je umožněno vytvořit armády s odlišnou stavbou a stylem hraní. Další příručky přidávají nové frakce postavy a schopnosti. Každý model je identifikovaný kartičkou s mechanikami a dovednostmi, které jsou dvojího charakteru. Buď jsou unikátní pro postavu a pak jsou na kartičce, případně jsou určeny klíčovým slovem a pak jsou rozepsány v pravidlech. Všechny modely jsou Wyswyg. Přes velké množství modelů a frakcí se ale daří držet křivku potřebných znalostí pro úspěch ve hře na přijatelné úrovni. Celkové nyní máme následující frakce, lidské a gobliní Piráty, cech nájemních zabijáků z Bratrstva, pravidelnou Armadu, divoké Amazonky z džungle, Kult ovládající voodoo a černou magii, žoldnéře jako samostatnou frakci. Mezi frakce jsou rozesety „pirátské“ modely odkazující na popkulturu – Yoda, James Bond, Harley Quinn, Lara Croft a další.

Carley Wench...Harley Quinn (photo via Cool Mini or Not)

Dva hráči se střídají v aktivaci jednotlivých modelů, každý model má dvě akce spočívající většinou v pohybu a v boji. Případně hráč může odložit aktivaci figurky a tím jí umožnit reagovat na vývoj situace. Pohyb řeší věci i jako přeskočení z budovy na budovu, plavání, či šplh po budovách. Hra se velmi dobře vypořádala s nástupem střelných zbraní, což není úplně zvykem. Arkebuzy jsou sice nesmírně silné, jenže potřebují celé kolo na nabití.

Jak bylo řečeno na začátku, hra se nerozhoduje kostkami, ale kartami. Ty mají bodovou hodnotu od jedné do desíti, lížou se ze společného balíku, čímž je stále hra pod vlivem náhody. Kromě těchto vyhodnocovacích karet, dále potřebujete karty s tělesnými lokacemi. Každá postava má šest vlastností svázaných s lokacemi na těle – hlava je svázaná s útokem, nohy s pohybem, ruce se silou. Pokud jdete do útoku, tak si skrytě vyberete tolik karet lokací, kolik máte útok (většinou 2 karty na útok). Oponent si vybere tolik karet, chránících lokace, jakou má hodnotu obrany. Společně karty odkryjí, a když si obránce nebránil části těla, na které útočil oponent, je zasažen.
Demo Table Salute 2012

Modely nejsou vyřazeny jedním úderem, tedy aspoň většinou. Nicméně je tímto jaksi eliminována náhoda a jak útok, tak obrana postavy má na hru větší než jen statistický vliv. A hlavně je to hrozná zábava. Například zasažená ruka znemožňuje používat v této ruce zbraň. Je tedy důležité si jí hlídat…ale to bude nepřítel předpokládat a zaútočí jinam…nebo ne?

Samotné hraní je docela svižné, zdá se, že jednotlivé armády jsou dobře balancované a prostředí i herní mise nejsou jednotvárné a hlavně je jich hodně. Připomenu misi, kde se Amazonky snaží dostat k opilým námořníkům, aby je mohli….eh….no to co amazonky s muži dělají, zatímco se je zbytek posádky snaží zachránit. Je to jedna z her, která má zajímavé mechaniky, nicméně na příběhu záleží. Za mě obrovský palec nahoru.  Kromě toho velmi dubře funguje sběratelský model figurek, kterých za rok vychází jen pár, cca 15 a všechno jsou unikátní ručně dělané skulpty držící unifikovaný design nastavený Wernerem Klockem (Pathfinder, Reaper, Dark Sword). Zatím tedy nehrozí power creep nebo vyrovnávání mety jak to známe z jiných her na podobném principu.

Demo Table Raging Rivers

+
Detailní pravidla s nízkou křivka náročnosti