Zamyšlení nad Age of Sigmar
Mám za sebou první dvě hry Age of
Sigmar, což mi sice nedává právo se pouštět do nějakých hlubokých rozborů, ale
můžeme se společně podívat na to, co vlastně tahle hra přináší ani ne tak po
stránce mechanické, ale spíše obecné.
Je třeba říct, že Age of Sigmar
byla u nás dlouho považovaná za nechtěné dítě a v určitém okruhu lidí pořád
ještě je. Proč? Protože pro určitou skupinu lidí není dostatečně kompetetivní,
pro jinou skupinu je málo složitá, pro jinou skupinu je naopak příliš volná.
Nedávno vydaný General’s
Handbook s herními principy pořádně zamíchal, kdy (a spousta lidí zvolá
konečně) přidal body. Tj. existuje vodítko pro stavbu vyvážených armád. Spíše řekněme
armád podle bodové hodnoty tak, jak je běžným standardem ve wargamingu. Tahle
hra nebude nikdy vyvážená. Jedna kacířská poznámka na okraj: Ona ta hra je
pořád stejná. Pokud má člověk mozek a hraje wargamingové hry na principu toho,
že další hru jdou hrát spoluhráči a ne protihráči, tj že si oba jdou zahrát a
oba se chtějí u té hry bavit, pak nepotřebuje pseudobalanci vytvořenou Matched
Play modulem v General’s
Handbooku.
Nicméně bych rád vyvedl lidi
z omylu, že Age of Sigmar je jednoduchá hra. Není to tak úplně pravda. Ano
pravidla mají 4 stránky, vypustila se spousta hovadin, nicméně zároveň jsou
napsána tak vágně, že se okamžitě zneužívají (či využívají?). Respektive se
řídí tím, co není zakázáno, je povoleno. Nedokážu posoudit do jaké míry je
tento fakt tvůrčí záměr autorů, nebo rule lawyerů. Navíc každá jednotka má
tolik „speciálních schopností“, díky tomu je možnost kombit obrovská, což zvyšuje
složitost uchopení hry. Příklad je šampion, hudebník, vlajka, které v oldHammeru
přinášeli vždy stejný bonus, to v AoS. Gaming je tak nakonec
devalvován – alespoň v turnajovém hraní - na vytvoření toho nejlepšího
komba. Co jednotka to unikátní pravidla (i když pro frakce se to jakž takž
vyrovnává).
Bohužel se upozaďuje schopnost
autorů si pohrát s fluffem. Takže například schopnosti Skavenů většinou
fungují na 13 a pro Tzeentche je zajímavé číslo 9. I po zavedení bodů stejně
platí rozdělení na kompetetivní a casual gaming. Prostě když víte, že oponent
má kombo list, tak musíte mít kombolist, nebo končíte. Výhodou je, alespoň se
zatím zdá, že na vše existuje odpověď. Tj. ne každý kombolist funguje proti
všemu a copy paste deathstar se dá zlikvidovat. Ovšem třeba zrovna ne vaším
listem. Stejně jako pro jakýkoliv Warhammer tedy platí kastovní systém
kombař/kompetetivec/casual.
Age of Sigmar není výborná ani
dokonalá hra. Ovšem není to ani špatná hra. Nemá žádné objevné mechaniky a to
co dělá, dělá spousta her lépe. Nicméně těží z tradice, těží ze známosti
značky. Je třeba zapomenout, že jste kdy hráli Oldhammer. Toto je zcela jiná
hra. Pro toho kdo chce je to Beer and Pretzel hra. Pro toho kdo chce je to
narativní hra. Pro toho kdo chce je kompetetivní hra. V tom je to důstojný
pokračovatel tradičního Warhammeru. Nicméně tato její nevyhraněnost, kdy se
snaží o různé herní přístupy, ale neexceluje ani v jednom jí pro specializované
hráče sráží dolů. Naopak j výhodou pro zavedení široké hráčské komunity. Ten kdo chce výbornou Beer and Pretzel, nebo narativní hru, sáhne například po Dragon Rampant. Kdo chce náročnost, či kompetitivnost
uplatní se v IXth Age. A tady nastupuje již zmiňovaná tradice a značka, protože furt je to ten Warhammer.
Pro mě je stále
zajímavější a zábavnější Dragon Rampant, nicméně když zrovna nebudu mít
spoluhráče na tuto hru, rád si jako náhražku vyberu AoS na úkor další
konkurence. Koneckonců, i když jsem obě své AoS hry (proti docela nabušenému
kombolistu prohrál) bylo to zajímavé hraní. Je samozřejmě škoda, že bude trvat
ještě dlouho, než dostaneme allegience a batalion schopnosti ke všem armádám,
což těm, které je mají, dává určitou výhodu. Obojí najdete v těch překrásných
herních příručkách (za další velké peníze), nicméně ty za tu cenu spíše stojí.
Doporučil bych po své zkušenosti
hru svým přátelům? Těm movitým ano. Fanouškům Warhammeru ano. Hráči, který
nesplňuje tyto dvě prerequisity nevím, spíše ne. Výhoda je samozřejmě rostoucí hráčská
základna, zo což se mometálně stará Mephit/Tomovy hry.
Je to Warhammer v moderním
hávu a i když vám nesedí nWH setting, stále můžete hrát v oWH settingu,
protože pravidla fungují i pro starý svět. Hra je otevřenější úplným nováčkům a
nabízí specifický vizuál a design modelů s nejlepší kvalitou plastových
modelů. Aspoň těch nových.
Jaké máme alternativy
v regimentových hrách? Z klasických her samozřejmě IXth Age což je
pokračování klasického Warhammeru bez duševního vlastnictví Games Workshop, Warmachine
Hordes mixující steampunk a fantasy v hyperkompetetivním prostředí a hru
velkých armád v Kings of War. Narativní aspekt je nejsilnější v generickém
Lion Rampant/Dragon Rampant.
Samozřejmě je tu možnost úspory
nákladů alternativními plastovými modely jako jsou modely od Avatars of War
(trpaslíci, chaos), Fireforge Games (lidé), Shieldwolf Miniatures (orcs and
goblins, marauders), Northtstar Military Models Frostgrave Plastics (lidé,
marauders, beastmans) v měřítku okolo 30mm a nebo historické modely Perry
Miniatures, Gripping Beast a Conquest Games ve 28mm.
autor: Dalcor
Komentáře
Okomentovat