Chain of Command - Úsvit v Ardénách
Máme za sebou druhou hru v systému Chain of Command a
tak bych se rád podělil o zážitky. Jen připomenu, že Chain of Command je
historická válečná hra ve které velíte své (posílené) četě na bojištích druhé
světové války. Zároveň je třeba říct, že jsme se k Deksem shodli, že to je
hra, která nám ze všech těch her na válku dává největší pocit simulace reality.
A v tom spočívá „problém“ této hry. Na rozdíl od běžných systémů a klonů
Warhammeru není zásadní problém to pamatovat si jakou abilitu má ta jednotka a
jak zneužít množství pravidel, ale správně využití možností, která hra před vás
v daný okamžik předkládá. No a pak jak moc dobře ovládnete taktiku boje
malých jednotek. Generál X obětuje pravé křídlo, zde neplatí. Tomu pomáhá
matematický model hry, kde zabíjení nepřátelských vojáků jde po jednotlivcích a
ne po hrstech. Tudíž k tomu abyste zničili, nebo zlomili jednotku, která brání
nějakou překážku, musíte opravdu vědět jak na to. Rozhodně to není o tom, spočítat
si výsledek bitvy po hodu na iniciativu.
Scénář, který jsme hráli, byl Delaying Action. Hraje se na
délku 6x4 stolu. Obránce začíná svojí Patrol fázi v úzkému pruhu 6 palců
širokém vysunutém 6 palců od jeho kraje stolu se třemi Patrol Markery. Útočník
začíná se čtyřmi Patrol Markery ze zvoleného bodu na své hraně stolu. Já byl
útočník, dostal jsem 2d6 posil (6), zatímco Deks polovinu plus rozdíl mezi
vojsky. Já měl elitní 1. SS Aufklarungs Abteillung LSSAH (Elite
Panzergrenadier) dávající mi 5 kostek a Agresivitu, na supporty jsem si vybral
Adjutanta, Sd Kfz 250/1 a Palebný přepad. Deks měl pravidelnou americkou
pěchotu podporovanou minomentem. Elitní status mých vojáků mu dal dalších 6
bodů na Support, což vyšlo na M4A1 Sherman.
Přibližně do půli mapy jsme umístili dominantu – kostel se
zvonicí, a směrem k americké zóně pak několik domků. Můj plán byl posunout v patrol fázi jump
off pointy (3 body odkud jsem se mohl deployovat) co nejdále od mé hrany stolu,
tak abych to neměl daleko k nástupním bodům Američanů, kde alespoň jeden
jsem měl obsadit a udržet. Jednu četu jsem pak naložil do halftracku. Vozidla
vždy přijíždí z kraje stolu, pokud je silnice tak po silnici. Palebný
přepad říká, že nepřátelská vojska vstupují na bojiště, jakoby nebyla
organizováni důstojníkem a to v celém prvním kole hry (tedy jednotky se deplojují jen na 4+). Připomínám,
že CoC nemá lineární průběh, kdy fáze a případný konec kola určují velitelské
schopnosti užitých jednotek reflektovaných ve velitelských kostkách. Adjutant
naopak říká, že i když deplojuji NCO (SS Obersharführer Persin), mám
v týlu jeho zástupce, který posílá moje družstva do boje. Kombinace
Adjutanta a Palebného přepadu mi dává obrovskou výhodu – zatímco oponent má
pouze 50% pravděpodobnost nasazení jednotek, mě vše příjde jak mi umožní
aktivační kostky. Skvěle to evokuje nepřipravenost, okamžik překvapení a zmatek
způsobený překvapivým útokem. Tak jak tomu bylo 16. prosince 1944 ráno, kdy
američané téměř nebyly schopni reagovat na nástup vojsk Kampfgruppe Peiper,
Kampfgruppe Hansen a Schnelle Gruppe Knittel, společně s ofenzívou vojsk
pod velením Generála tankových vojsk Hasso von Mantouffela.
No nic vraťme se k četě pod velením SS Obersharführera
Persina (je třeba říct, že ačkoliv spousta historiků identifikuje Persina a
Ochsnera na velmi známých fotkách na křižovatce Kaserbaracke Malmedy-Stavelot
jako člena SS Aufklarungs Abteilung 1 LSSAH, podle jiných historiků nikdo takový
ve stavu 1.LSSAH Panzer Division nebyl). Začátek hry se moc nepovedl, dvě
šestky sice říkají že mám další fázi, ale do hry jsem přivedl jen weapon team
s Panzershrecky a Halftrack, nicméně nic není ztraceno, další fáze je moje
a v ní dostávám na bojiště zbytek jednotek, dvě čety a NCO. Persin se ujme
velení jedné čety, kterou dělí na dva týmy, pod velením SS Unterscharführera
Ochsnera leze kulometné družstvo průzkumníků na zvonici, odkud může dominovat
celému bojišti. Fázi má nyní Deks, tomu se nedaří dostat do hry zaskočenou
pěchotu, nicméně ze zatáčky se řítí osamělá Sherman starší verze s dělem
ráže 76mm. Velitel si všimne kulometčíků na věži, protože rozezněli zvon a
rozhodne se věž zlikvidovat, což se mu ale nedaří. Kamenná stavba ochránila vojáky
před šrapnely.
Persin vpravo a Ochsner vlevo kráčející mezi Sd.Kfz 250/1 Neue 1. LSSAH AA |
Nyní přišla moje největší chyba, aktivoval jsem pěší četu a
hakl, který byl ještě vzadu. A místo tlaku na nástupní body američanů jsem se
zastavil v domech a doufal, že tank udolají moje panzerfausty a
panzershreck team. Bohužel se mi ale povedl jen jeden zásah panzershreckem,
který zasáhl věž Shermanu a omráčil velitele. Sherman nemůže být v dalším
kole aktivován. Nicméně Deks dostal do hry svou pěchotu a nechal jí bránit
v krytu přístupy k jump off pointům. Bohužel díky tomu, že jsem byl
roztažen po celé vesnici, tak jednotky pod mým velením nedosáhly rozhodující
palebné převahy. Navíc jsem se příliš se soustředil na Sherman, kterého se mi
povedlo vyřadit, ovšem až na čtvrtý výstřel. Exploze munice pak těžce zranila
amerického štábního seržanta, který koordinoval palbu Shermanu a čety GI. Ani
SS jednotky v té době už nedostávali výkvět německého mládí, prostě proto,
že už žádné nebylo, takže nezkušenost vojáků a jejich velitele (mě) se
projevila tím, že jsem se zastavil na pozicích, místo abych podle tradice
Panzemayera agresivně vytlačil američany z pozic. Jeikož se bitva
protahovala, rozhodl jsem se použít německou taktiku a Persin zavelel Meine
Herren, Handgranaten. Abychom si vyzkoušeli i boj na blízko. No, je třeba říct,
že zkouška nedopadla a přesně podle historické zkušenosti útočit na jednotku
v krytu, když musíte přeběhnout volnou plochu krytou útočnými puškami BAR,
není fakt moc dobrej nápad. No a pak také se k Američanům přiklonilo
štěstí. Prostě obě čety prohráli boj a bylo po hře. Nebylo třeba už dohrávat,
moje oslabená pěchota už se neměla jak američany z nástupních prostorů
vytlačit. A to Deks do hry nedostal nejen svojí četu, ale ani lehkej minomet.
Jak by řekl mistr Yoda „Ještě mnoho co učit se máš, můj
bývalý učedníku“. Prostě tahle hra není o tupém „naběhnu dopředu a všechno
rozsekám“. Tím že není lineární jak ve fázích hry, tak především
v aktivacích, kdy vás jakoby nutí reagovat na vývoj hry, jsou správná
rozhodnutí a správně zvolená a použitá taktika naprosto klíčový ukazatel.
Relativně minimální úmrtnost modelů musíte vyvážit správným aplikováním taktiky
a speciálních zbraní, které máte k dispozici. Klíčový je výběr support
teamů a Patrol fáze. Obrovská palebná síla pancéřových granátníků společně
s jejich elite statusem svádí k tomu zalehnout a nechat vše vyřešit
MG42. Jenže opak je pravdou, jak by řekl veterán od Sommy. Pohyblivost a
agresivita je to čím se vyhrává bitva a na to jsem zapomněl a prohrál. Obrovská
výhoda kdy jsem mohl a měl přečíslit nepřítele díky výhodě palebného přepadu a
adjutanta jsem promrhal snahou o vyřazení M4 a zastavením postupu mých vojsk.
Je pravda, že se jednalo o druhou hru, některé mechaniky
jsme hráli blbě. Je třeba říct, že pravidla, která se zdají pitomá, zvyšují
určitý pocit realismu. Hra se vyhrává správným rozhodováním a ne na kostkách ač
se to tak z popisu může zdát. Využitý řetězce velení – Chain of Command je
tím nejdůležitějším faktorem pro dosažená vítězství.
Komentáře
Okomentovat