Black Ops na první pohled

Když jsem v dubnu tohoto roku postoval příspěvek Proč (ne)hraju Infinity, už jsem byl v očekávání nových pravidel Osprey Wargames pro utajené operace. Z původního reklamního textu si člověk mohl myslet, že vyjdou pravidlo pro Shadowrun-Wargame, což tedy nakonec není pravda, nicméně jsem si říkal, že tyhle pravidla můžou nahradit Infinity – jako pravidlový set v mém wargamingovém životě. Koneckonců mám modely, mám fluff a herní prostředí se mi líbí. Přidání trochu toho shadowrunovského korporátního boje by nebylo na škodu. Koneckonců bráchova myšlenka „WARGAMING without WAR in it!“ se mi líbí – ne každá hra hned musí být o válce.  Nuže Black Ops mám v ruce, směle se podívejme o čem je.

Kniha

Kniha je v klasickém Osprey Wargames rozsahu a velikosti. Modrý sešitek dodržující standardní nastavení knih od nakladatelství Osprey jako takového. Na obálce a v knize jsou ilustrace Dimitrije Buřňáka přímo pro Black Ops a dále Johana Egerkranse ilustrující klasické Osprey sešity, takže můžeme vidět obrázky k Black Hawk Down, Operace Neptun, či USAF STS, pro odpovídající Osprey produkty. Celkově má kniha 64 stran, z toho je 23 stránek pravidel, dále Mise, Armylisty a point-buy builder a nějaký ten úvodník. Autorem hry je Guy Bowers, dlouholetý šéfredaktor časopisu Wargames, Soldiers and Strategy. Layout je přehledný, standardní pro Osprey Publishing, snad s výjimkou armylistů. Pravidla jsou psaná jasně a srozumitelně, nicméně pár otázek po objasnění volá. Samozřejmě ty vyvstanou při samotném hraní.

4th Rapid Deploy Brigade, Lorgar, Afghanistan

Pravidla

Během předvádění na stánku WSS na letošním Salute vešla ve známost, že hra má karetní aktivaci. Musím říct, že tedy i mě to velmi zaskočilo, protože si říkám, že taktická hra, ve které je randomizovaná aktivace – to mi nejde moc dohromady. Ovšem výsledek mě příjemně překvapil – a to přestože jsem se osobně stále s random-aktivací nesmířil. Autor ovšem tvrdí, že v opačném případě (tedy IGOUGO apod.) je hra příliš předvídatelná. Já si dokážu představit aktivaci třeba ze Skirmish Sangin, kde mají vojáci taktéž víc aktivací během kola. Nicméně zde je aktivace následovná, jsou čtyři druhy vojáků a v některých případech nebojující. Ke hře potřebujete balíček whistových (pokerových karet) a 2 žolíky navíc – tj. asi nejlepší je si vzít půl kanastového (žolíkového balíku).  Každý hráč má svojí barvu (červená – káry a srdce, a černá – piky a kříže) a dále potřebujete žolíky. Každý hráč má tedy 4 figury (kluk, královna, král, eso). Ve hře jsou čtyři druhy operativců přiřazení ke kartám. Karty se zamíchají – pokud vojáky daného typu nemáte, karty se do aktivačního balíku nepřidají. Naopak se k nim přidají dvojky reprezentující případné civilisty a žolík přidávající extra aktivaci veliteli.  Pak je tu varianta držet modely v rezervách, v takovém případě se neaktivují podle líznuté karty, ale na základě nějaké události. Jako když nepřátelský model vleze do výhledu, případně pokud se aktivuje přátelský model do 6 palců. Tedy jde udělat skupinové čištění místnosti, kdy držíme trojici modelů v rezervě čekajíc až se velitel aktivuje. V takovém případě se aktivují všichni najednou. A protože během jedné aktivace můžeme střílet v pohybu…
Všechny akce se vyhodnocují hodem 1D6, kdy musíte přehodit cílové číslo, které je modifikováno. Například při střelbě je cílové číslo dovednost „Střelba“ + postih za vzdálenost, nebo bonus za zaměřovač. Pokud dojde k zásahu, cílový model provede záchranný hod, ve kterém se hodnota snižuje podle krytu ve kterém je a balistické ochrany. Stejným způsobem funguje veškeré vyhodnocování ve hře. V konceptu pravidel je taktéž nutnost nejdříve vyhlášení akce a až poté měření (třeba střelby). Já osobně tento přístup nemám rád a v době různých taktických hledí, laserových značkovačů a dálkoměrů mi to přijde jako zbytečnost. Zkušený hráč tak získá výhodu nad začátečníkem. V knize jsou taktéž jednoduchá pravidla pro vozidla, která můžeme najít v asymetrických válkách.
Obecně se mi nechce nějak pravidla pitvat a rozepisovat se o nich dopodrobna. Protože pokrývají, co mají, jsou jednoduchá a intuitivní, a tak poslední co zmíním, jsou stealth mise a armybuild

4th Rapid Deploy Brigade in Training... Still missing models for this guys

Mise

Klasické mise jsou ne-nepodobné jakýmkoliv jiným hrám, takže přeskočme k tomu největšímu lákadlu. A to jsou Stealth mise. Zrovna útok na torpédoborec, byla stealth mise hraná na SALUTE, pokud se nepletu. Ve stealth misi se hráči rozdělí role útočníka a obránce. Obránce má modely v rezervě, které nemůže použít, dokud druhá část jeho modelů – stráže, nespustí poplach. Zajímavé je, že obránce stráže neovládá, ale mají naskriptovaný random pohyb, zatímco útočník se snaží co nejtišeji splnit cíle mise. Stráže pak mají šance, buď model náhodou zahlédnout případně je může přivolat zvyšující se úroveň hluku. Poté přichází opět pod kontrolu hráče. Nechci spoilovat pravidla, ale tohle je super a moc se na tyto mise těším. Osobně bych se misím v pravidlech věnoval více. Například chybí třeba předdefinovaný pohyb - klasická obchůzka, střídání stráží, K9 týmy (ostatně K9 byl nasazen i v operaci Neptune), drony apod., což už nyní bývá běžný standard. Nicméně tady vidím obrovský potenciál pro hráčskou i vývojářskou podporu. A taky samozřejmě rozsah pravidel nemůže zabrat jen generátor misí.
Armybuilder
Hra je designovaná pro černé operace současnosti, ať už KNI, špionské hrátky, mafiánské praktiky, či mise zvláštních jednotek. Tomu odpovídají frakce, spíše určité archetypy – od různých bojůvek, fanatiků, po Bourny, drogové kartely či Navy Seals. Současná technologie je doplněná o hrstku techno hraček nejbližší budoucnosti, a tady bude hráč PC her jako Rainbow Six, Hitman, Ghost Recon Future Soldier, či Phantoms jako doma. Kromě frakcí, je k dispozici point-buy, tak aby si každý mohl nedesignovat svůj team. Bohužel zapomeňme na techno hrátky jako v Shadowrunu nebo boje v budoucnosti jako v Mass Effectu. Hacking se řeší, že když je potřeba hodí si hacker specialista kostkou na 3+ zda uspěl a bionika, či jiná techno magie k dispozici není vůbec.
Nicméně „štelovatelnost“ a možnosti hry jsou obrovské. Já sám už mám rozpracovaný převod Infinity do těchto pravidel, takže není problém ani přidat rozsáhlejší pravidla na hacking, či zmiňovanou bioniku (například přidáním Hacking Ability či Biotics Ability mezi bojové dovednosti a na to napojit skily a akce).

USAF STS

Závěr a odkazy

Při čtení pravidel si člověk dokáže představit, že v tomto hraje zásah SAS v Princeznině bráně, NAVY SEALS zabíjející Usámu Bin Ladina, Mission Impossible, nebo mise ze zmiňovaných PC Her, knih a filmů. Ta hra, i při samotném čtení má obrovský cool effekt a hlavně máš pocit, že pravidla nebudou bránit samotnému prožitku. To je třeba můj negativní pocit z Infinity, kdy pro samotná pravidla se zapomíná, že to je hra a sci-fi a stávají se z toho šachy. Stejně jako u Skirmish Sangin funguje představivost a více se soustředím na samotnou hru, než na aplikaci pravidel. Nicméně to je pocit ze čtení pravidel, vraťme se k herním pocitům až po odehrání několika her. Opět je pro mě klíčovým faktorem že hra není vázaná na modely, bejzky či měřítko. Díky tomu můžu moje Infinity a HF modely použít tak jak mám rád na více her. Dovoluji si připojit odkazy na modely vhodné na hru, samozřejmě pomíjím klasické značky jako MERCS, WH40K, INFINITY apod.