Black Ops na první pohled
Když jsem v dubnu tohoto
roku postoval příspěvek Proč (ne)hraju Infinity,
už jsem byl v očekávání nových pravidel Osprey Wargames pro utajené
operace. Z původního reklamního textu si člověk mohl myslet, že vyjdou
pravidlo pro Shadowrun-Wargame, což tedy nakonec není pravda, nicméně jsem si
říkal, že tyhle pravidla můžou nahradit Infinity – jako pravidlový set
v mém wargamingovém životě. Koneckonců mám modely, mám fluff a herní
prostředí se mi líbí. Přidání trochu toho shadowrunovského korporátního boje by
nebylo na škodu. Koneckonců bráchova myšlenka „WARGAMING without WAR in it!“ se
mi líbí – ne každá hra hned musí být o válce.
Nuže Black Ops mám v ruce, směle se podívejme o čem je.
Kniha
Kniha je v klasickém Osprey
Wargames rozsahu a velikosti. Modrý sešitek dodržující standardní nastavení
knih od nakladatelství Osprey jako takového. Na obálce a v knize jsou
ilustrace Dimitrije Buřňáka přímo pro Black Ops a dále Johana Egerkranse
ilustrující klasické Osprey sešity, takže můžeme vidět obrázky k Black
Hawk Down, Operace Neptun, či USAF STS, pro odpovídající Osprey produkty. Celkově
má kniha 64 stran, z toho je 23 stránek pravidel, dále Mise, Armylisty a
point-buy builder a nějaký ten úvodník. Autorem hry je Guy Bowers, dlouholetý
šéfredaktor časopisu Wargames, Soldiers and Strategy. Layout je přehledný,
standardní pro Osprey Publishing, snad s výjimkou armylistů. Pravidla jsou
psaná jasně a srozumitelně, nicméně pár otázek po objasnění volá. Samozřejmě ty
vyvstanou při samotném hraní.
4th Rapid Deploy Brigade, Lorgar, Afghanistan |
Pravidla
Během předvádění na stánku WSS na
letošním Salute vešla ve známost, že hra má karetní aktivaci. Musím říct, že
tedy i mě to velmi zaskočilo, protože si říkám, že taktická hra, ve které je
randomizovaná aktivace – to mi nejde moc dohromady. Ovšem výsledek mě příjemně
překvapil – a to přestože jsem se osobně stále s random-aktivací nesmířil.
Autor ovšem tvrdí, že v opačném případě (tedy IGOUGO apod.) je hra příliš
předvídatelná. Já si dokážu představit aktivaci třeba ze Skirmish Sangin, kde
mají vojáci taktéž víc aktivací během kola. Nicméně zde je aktivace následovná,
jsou čtyři druhy vojáků a v některých případech nebojující. Ke hře
potřebujete balíček whistových (pokerových karet) a 2 žolíky navíc – tj. asi
nejlepší je si vzít půl kanastového (žolíkového balíku). Každý hráč má svojí barvu (červená – káry a
srdce, a černá – piky a kříže) a dále potřebujete žolíky. Každý hráč má tedy 4
figury (kluk, královna, král, eso). Ve hře jsou čtyři druhy operativců
přiřazení ke kartám. Karty se zamíchají – pokud vojáky daného typu nemáte, karty
se do aktivačního balíku nepřidají. Naopak se k nim přidají dvojky
reprezentující případné civilisty a žolík přidávající extra aktivaci
veliteli. Pak je tu varianta držet
modely v rezervách, v takovém případě se neaktivují podle líznuté
karty, ale na základě nějaké události. Jako když nepřátelský model vleze do výhledu,
případně pokud se aktivuje přátelský model do 6 palců. Tedy jde udělat
skupinové čištění místnosti, kdy držíme trojici modelů v rezervě čekajíc
až se velitel aktivuje. V takovém případě se aktivují všichni najednou. A
protože během jedné aktivace můžeme střílet v pohybu…
Všechny akce se vyhodnocují hodem
1D6, kdy musíte přehodit cílové číslo, které je modifikováno. Například při
střelbě je cílové číslo dovednost „Střelba“ + postih za vzdálenost, nebo bonus
za zaměřovač. Pokud dojde k zásahu, cílový model provede záchranný hod, ve
kterém se hodnota snižuje podle krytu ve kterém je a balistické ochrany.
Stejným způsobem funguje veškeré vyhodnocování ve hře. V konceptu pravidel
je taktéž nutnost nejdříve vyhlášení akce a až poté měření (třeba střelby). Já
osobně tento přístup nemám rád a v době různých taktických hledí,
laserových značkovačů a dálkoměrů mi to přijde jako zbytečnost. Zkušený hráč
tak získá výhodu nad začátečníkem. V knize jsou taktéž jednoduchá pravidla
pro vozidla, která můžeme najít v asymetrických válkách.
Obecně se mi nechce nějak
pravidla pitvat a rozepisovat se o nich dopodrobna. Protože pokrývají, co mají,
jsou jednoduchá a intuitivní, a tak poslední co zmíním, jsou stealth mise a
armybuild
4th Rapid Deploy Brigade in Training... Still missing models for this guys |
Mise
Klasické mise jsou ne-nepodobné
jakýmkoliv jiným hrám, takže přeskočme k tomu největšímu lákadlu. A to
jsou Stealth mise. Zrovna útok na torpédoborec, byla stealth mise hraná na
SALUTE, pokud se nepletu. Ve stealth misi se hráči rozdělí role útočníka a
obránce. Obránce má modely v rezervě, které nemůže použít, dokud druhá
část jeho modelů – stráže, nespustí poplach. Zajímavé je, že obránce stráže
neovládá, ale mají naskriptovaný random pohyb, zatímco útočník se snaží co
nejtišeji splnit cíle mise. Stráže pak mají šance, buď model náhodou zahlédnout
případně je může přivolat zvyšující se úroveň hluku. Poté přichází opět pod
kontrolu hráče. Nechci spoilovat pravidla, ale tohle je super a moc se na tyto
mise těším. Osobně bych se misím v pravidlech věnoval více. Například
chybí třeba předdefinovaný pohyb - klasická obchůzka, střídání stráží, K9 týmy
(ostatně K9 byl nasazen i v operaci Neptune), drony apod., což už nyní
bývá běžný standard. Nicméně tady vidím obrovský potenciál pro hráčskou i
vývojářskou podporu. A taky samozřejmě rozsah pravidel nemůže zabrat jen
generátor misí.
Armybuilder
Hra je designovaná pro černé
operace současnosti, ať už KNI, špionské hrátky, mafiánské praktiky, či mise
zvláštních jednotek. Tomu odpovídají frakce, spíše určité archetypy – od
různých bojůvek, fanatiků, po Bourny, drogové kartely či Navy Seals. Současná
technologie je doplněná o hrstku techno hraček nejbližší budoucnosti, a tady
bude hráč PC her jako Rainbow Six, Hitman, Ghost Recon Future Soldier, či
Phantoms jako doma. Kromě frakcí, je k dispozici point-buy, tak aby si
každý mohl nedesignovat svůj team. Bohužel zapomeňme na techno hrátky jako v
Shadowrunu nebo boje v budoucnosti jako v Mass Effectu. Hacking se
řeší, že když je potřeba hodí si hacker specialista kostkou na 3+ zda uspěl a bionika,
či jiná techno magie k dispozici není vůbec.
Nicméně „štelovatelnost“ a
možnosti hry jsou obrovské. Já sám už mám rozpracovaný převod Infinity do těchto
pravidel, takže není problém ani přidat rozsáhlejší pravidla na hacking, či
zmiňovanou bioniku (například přidáním Hacking Ability či Biotics Ability mezi
bojové dovednosti a na to napojit skily a akce).
USAF STS |
Závěr a odkazy
Při čtení pravidel si člověk
dokáže představit, že v tomto hraje zásah SAS v Princeznině bráně,
NAVY SEALS zabíjející Usámu Bin Ladina, Mission Impossible, nebo mise ze
zmiňovaných PC Her, knih a filmů. Ta hra, i při samotném čtení má obrovský cool
effekt a hlavně máš pocit, že pravidla nebudou bránit samotnému prožitku. To je
třeba můj negativní pocit z Infinity, kdy pro samotná pravidla se
zapomíná, že to je hra a sci-fi a stávají se z toho šachy. Stejně jako u
Skirmish Sangin funguje představivost a více se soustředím na samotnou hru, než
na aplikaci pravidel. Nicméně to je pocit ze čtení pravidel, vraťme se
k herním pocitům až po odehrání několika her. Opět je pro mě klíčovým
faktorem že hra není vázaná na modely, bejzky či měřítko. Díky tomu můžu moje
Infinity a HF modely použít tak jak mám rád na více her. Dovoluji si připojit
odkazy na modely vhodné na hru, samozřejmě pomíjím klasické značky jako MERCS,
WH40K, INFINITY apod.
Predstav si, ze tuto tvou recenzi, si prelozili a ulozili na Facebookove stranky vydavatele hry. Samozrejme s funkcnim odkazem sem na original. To je hezke. Ostatne, tak jsem tvou recenzi dohledal :-)
OdpovědětVymazatJá měl anglickou verzi připravenou, ale nikdy jsem jí nevydal... Je to na Facebooku Ospreye, nebo Black Ops?
OdpovědětVymazatDíky Dalibor