Co je Frostgrave


Včerejším dnes se rozjel Nickstarter na fantasy skirmish hru Frostgrave od nakladatelství Osprey Publishing. Autorem je Joseph A. McCullough. Kromě příručky pro Middle Earth Role-Play napsal pro Osprey Publishing knihu o zombie a o drakobijcích. Jeho povídky jsou publikovány ve sbornících a pokud pojedete do Irska, můžete si koupit jeho kapesního průvodce. Wargamingovou hru zatím nenapsal, nicméně Jospeh v designu uplatnil své dlouholeté hráčské zkušenosti.


Modely


Osprey dlouhodobě spolupracuje s firmou North Star Military Figures. A právě North Star, který již vytváří sety kovových modelů pro ostatní hry ze série OWG spouští tento systém předobjednávek nazvaný Nickstarter. Nákupem modelů si otevíráte nové a bonusové modely. Je důležité říct, že žádné modely k hraní Frostgrave nejsou předepsány. North Star dělá modely založené na hru Frostgrave, ale ty nejsou povinné a nikdo vám nebude nařizovat kolik procent původního modelu s díly North Star musíte hrát. Ačkoliv se jedná o fantasy, nejsou v pravidlech ani v modelech zastoupeny žádné nelidské rasy, nicméně to nikomu nebrání hrát elfí, nebo drowí družinu, že?
Plastové modely na zimu vybavených pěšáků budou hotové až v červenci,zatím jsou k dispozici pouze modely pro přípravu formy, které jsou výrazně větší. Set bude obsahovat 4 rámečky kde bude 5 základních těl, 10 hlav, 25 kombiancí rukou/zbraní, 2 štíty a říslušenství pro plundrování. Velikost díky stejnému skulpterovi odpovídá modelům od Fireforge Games, formy vyrábí Renedra (stejně jako Gripping Beasts, či Perryovce).

Co je Frostgrave


Frostgrave je fantasy skirmish hra odehrávající se v ruinách starého města Felstad, které bylo hlavním městem magické říše. Jenže došlo k tragédii a Felstad je teď v zajetí sněhu a ledu. Jeho knihovny, alchemistické laboratoře a tajemná aura je cílem mnoha čarodějů, kteří nehledě na nebezpečenství plundrují trosky města. Hlavním představitelem hry je tedy čaroděj a k němu další volitelné postavy.  Trosky města obsahují poklady, které je třeba posbírat, monstra, které je nutno zabít a pak samozřejmě je možné že dorazí jiný vybírač hrobek, kterého je třeba vystrnadit… Ano, ve městě budou neutrální monstra. Předpokládám, že budou mít jakýsi skript, podle kterého se budou chovat a budou vázány na jednotlivé cíle hry. Tedy budou strážit poklad. Více se o hře můžete dozvědět z knihy Tales of the Frozen City, která bude obsahovat deset povídek.


D20


Asi nejdůležitějším bodem pro výběr hry je systém vyhodnocování boje. Na tom stojí a padá celý wargaming – nevhodný systém dokáže zničit sebelepší hru. Autor hovoří o tom, že by hra měla odkazovat na klasická RPG, jako Dungeon and Dragons. Systém musí, podle nich, být rychlý a zábavný. Ano je třeba zdůraznit, že Osprey dělá hry jako zábavu, ne jako kompetitivní soutěž v poměřování…ega. Hra je designovaná pro zábavu a ne pro turnajové kompetitivní hraní. A tak autor vybral k vyhodnocení dvacetistěnou kostku. Ano kompetitivním hráčům se obrací oči v sloup. Rozložení hustoty pravděpodobnosti (Gaussova křivka) je u d20 nestabilní. Jenže hra má být rychlá a zábavná. Zatímco u taktických her je d20 tragická (hello Infinity), ve Frostgrave zní jako dobrý nápad. Vyhodnocuje se jedním hodem jak útok tak i poškození. Hráči si hodí d20, přičtou útok. Větší číslo vyhrává. Od vítězného čísla se odečte zbroj a výsledek je udělené zranění. Čili není to jeden hit, jeden mrtvý model, ale modely mají životy.
Příklad (není postaven na atributech hry, pouze ilustrativní): Ralph má útok +5 a zbroj 10. Karl má útok +3 a zbroj 6. Ralph hodí na útok 12, což dělá jeho útočné číslo 17 (12+5). Karl sice švácnul mečem o něco silněji za 13, nicméně jeho dovednost se zbraní je horší a tak je výsledek 16 (13+3). Ralph vyhrál, od jeho hodu 17 se odečte zbroj Karla (17-6) a Karlovi je uděleno 11 bodů zranění. Jelikož měl na začátku boje 13 životů, stále ještě žije a může si ještě jednou zabojovat…
Kromě základních atributů jednotlivých archetypů mají na boj také vliv zbraně které nosí, například kdyby Ralph měl obouruční zbraň, tak si přidá +2 do zranění.

Mistr a učedník


Vůdcem družiny je jak jsem řekl čaroděj. Existuje 10 různých čarodějných škol a k tomu tedy 10 různých figurek čarodějů a učedníků. Čaroděj umí seslat všechna kouzla, některé mu ale jdou lépe. Phil Smith z Osprey Publishing předváděl Sigilistu. Ten samozřejmě nejlépe zvládá sigily, nicméně následně jsou školy rozdělené do třech skupin. Některé umí lépe, některé hůře.
  • Aligned:Thaumaturge, Illusionist, Enchanter
  • Neutral: Necromancer, Elementalist, Witch, Chronomancer, Soothsayer
  • Opposed: Summoner
Každé kouzlo má svoji náročnost (ta se modifikuje z jaké školy je oproti typu čaroděje). Čím náročnější kouzlo, tím náročnější jeho seslání. Bohužel k sesílání kouzel jsem zatím nenašel nic přesnějšího, předpokládám, že budete tedy muset přehodit náročnost kouzla opět na d20
Mistr a učedník, pokud se rozhodne učedníka najmout, jsou propojeni. Čím více toho umí čaroděj, tím více toho umí učedník. Nadpis této podkapitoly ve mně evokuje si zkusit Star Wars Frostgrave, pravidlo dvou dává hře zcela nový rozsah ;-). Mistr a učedník musí být ze stejné magické školy.


Picture by Wargame News and Terrain

Pohůnci


Jak jsem řekl, družinu MUSÍ vést čaroděj, který nemá zbroj ani žádné bojové schopnosti kromě kouzel. Ten si pak za pět set zlatých mincí najme družinu složenou z různých archetypů. Autor určitě doporučuje si najmout učedníka, protože to je jediný další magií vládnoucí tvor a zbývá 300 bodů na najmutí družiny. Ta nosí poklady, vybírá hrobky a zabíjí monstra a nepřátele. Takže je možné si vzít 30 zvířátek, nicméně nikdo nepřinese poklad. Cena dražších specialistů pak neznamená, že jsou o tolik výrazně lepší, cena se s dovednostmi zvyšuje exponenciálně. O konstrukci družiny napsal samotný autor výborný článek na svém Blogu. Mimochodem družina z Icewind Dale vedená třeba Cadderly Bonaducem a jeho učedníkem stojí přesně 490 bodů. Ovšem je to jen 6 modelů + čaroděj + učedník. Doporučuje se alespoň 8 týpků: Drizzt the Tracker 80Gc, Catti the Archer 50Gc, Wulfgar the Infantryman 50Gc, Regis the Thief 20Gc, Guenhwyvar the Hound 10Gc, Bruenor the Man At Arms 80Gc.

Společenstvo Síně. Zleva doprava Catti, Wulfgar, Regis, Bruenor, Drizzt. Guen asi loví toho týpka vzadu. Art by Todd Lockwood for Wizards of the Coast.


Hraní


Hra se zdá být koncipovaná spíše jako kampaňová, v knize by mělo být deset scénářů, kniha obsahující kampaň je chystaná na listopad. Mistr i učedník probíháním dungeonů sbírají zkušenosti a loot a ten rozdělují mezi schopnosti, dovednosti a henchmeny. Zapojení nových postav je (prý) bezproblémové a tak hra spíše vypadá jako velmi jednoduché RPG s velmi jednoduchým bojovým systémem. Pokd hrajete gamistická (rulez-heavy) RPG jako třeba Pathfinder tak tohle je návrat ke kořenům RPG žánru, kdy se opět smazává rozdíl mezi hack’n’slashhran9m RPG a wargamingovou hrou.
Nicméně z toho co jsem zatím četl budou určitě zajímavá I samostatné scénáře a dokonce se zdá, že by nemělo být problem si zahrát PVE, místo PVP (Player-vs-Environment oproti Player-vs-Player).
EDIT: (Právě bylo potvrzeno autorem a playtestery, že hra sice není zamýšlená jako PVE a na sóli mise, nicméně scénáře lze lehce upravit a předělat na hraní "proti zdi").



Co říct závěrem? Právě jsem zaplatil na Nicstarteru Level 1, ale ten můžu kdykoliv upravit na lepší úroveň;-). Zároveň přemýšlím nad tím co všechno v pavidlech půjde udělat. Fakt se docela těším

Nickstarter - Level 5 Ultimate Choice s bonusovou figurkou Liche

Zdroje informací

Blog Phila Smithe, Redaktora Osprey Wargames
Fórum Lead Adventures
Wargames Soldiers and Strategy, Issue 78
Wargame News And Terrain Blog - doporučuji k nahlédnutí, spoustu fotek ze Salute a pod.

Also I have to thanks to Joseph and Phil for their extraordinary support through Lead Adventures forum.

autor: Dalcor


Komentáře

Okomentovat

Nejoblíbenější příspěvky