Ne úplně vážný blog o wargamingu - Not entirely serious blog about wargaming

Oblíbené příspěvky

pátek 13. března 2015

Ronin - Recenze



Ronin – Skirmish Wargames in the Age of the Samurai
Autor: Craig Woodfield
Oficiální anotace: Ronin je hra plná potyček zasazená do doby svářících samurajů, putujících šermířů a nebojácných válečnických mnichů. Snaží se obsáhnout ducha díla režiséra Akiry Kurosawy jako Sedm Samurajů, nebo Yojimbo. Hráči se rozhodují mezi několika frakcemi, ze kterých vytváří jednotky bojující o nadvládu, nebo přežití v Nipponu 16.století, ať už jsou to oddaní samurajové feudálního pána, nebo zoufalí bandité. Můžou najímat žoldnéře jako roniny bez pána, mistry bojových umění, nebo tajemné ninji, aby propůjčili své dovednosti vůdci, který si může dovolit jejich cenu. Bodový systém zahrnuje širokou skálu vybavení a dovedností umožňující přizpůsobení jednotlivých modelů, zatímo scénáře a kampaně umožnují jejich růst na základě získaných zkušeností. Rychlá pravidla požadují po hráči, aby uprostřed boje reagoval odpovídající taktikou na jednotlivé seky a údery boje na blízko, jen tak se ponoří do období války.  (zdroj Osprey Publishing web)

Ronin je skirmish hra zasazená do Japonska (a přilehlého okolí) 16. století v době éry Válčících států, kde se spolu střetávají malé jednotky zvané Buntai v rychlých potyčkách. Podle frakce a podle bodů se začíná od 4 modelů, po třeba 15 modelů. Hra je balancovaná na 200 bodů, kdy jednotlivé buntai mají okolo 10 modelů. Zatímco sedlák stojí kolem 5 bodů, voják cca 15 bodů, pak výkvět japonské válečnické kasty může stát kolem 40 bodů. Mimochodem 7 samurajů s plným vybavením je právě 200 bodů. Hra není zamýšlená pro 47 samurajů ;-). Zatím mám odehráno málo her, abych pečlivěji referoval o samotném hraní hry, proto to berte, jako seznámení se systémem v případě kdy uvažujete o nákupu.

Každá Buntai, má svůj unikátní způsob konstrukce listu a specifické nájemné modely. Bushi je profesionální armáda, nejlépe vybavená, nejlépe vycvičená s omezeným počtem modelů, mezi které se může schovat Ninja. Zatímco Bandits mají levné modely počínaje sedláky a spoléhají se na množství, ke kterým se může přidat Ronin. Jednotlivých frakcí je 7; Bushi (samuraiové), Ikki-Ikki (povstalci, kombinující všechny japonské frakce ze hry), Sohei (buddhistické temply), Koryu (školy bojového umění), Bandité, korejci a číňané dynastie Ming. Nájemné modely obsahují putující mistry meče, roniny, nebo ninji.

Na téhle hře jsou nejzajímavější nejen nízké náklady na pořízení modelů a hry ale především bojový systém. Každý model má svojí úroveň od nejnižší 1 do nejvyšší 5. Jejich úroveň je rovna počtu žetonů, které má ve své bojové tůni…OK to asi není ten správný překlad…tak řekněme v bojovém banku. Hráči skrytě rozloží svůj bank na útoky a na obranu, kdy 1 žeton je jeden útok, jedno vylepšení iniciativy, obrany nebo útoku. A tady právě přichází správná taktika, přizpůsobení banku možnostem a schopnostem svého a oponentova modelu, stejně tak snaha o přechytračení protivníka. K tomu je třeba i zkalkulovat atributy, o které některé modely s vyšší úrovni můžeme posílit.
K ověření se používá hod 1k6 na prioritu, iniciativu a obranu a 2k6 na útok a morálku. Počet kostek můžeme modulovat v závislosti na tom, jak použijeme body ze svého banku. Na začátku kola se určí, kdo bude určovat pořadí vyhodnocování bojů a který model půjde první. Pokračuje se ověřením morálky, střelby a pak boj. Samozřejmě je vytvořený systém zranění, neboť se hraje s menším počtem modelů, takže ne každé zranění je smrtelné.

Atributy můžou být bojová umění se specifickou zbraní, umožňující přehodit kostky v útoky. Kromě samotných bojových umění jsou atributy fyzické dovednosti, jako síla, nebo odolnost, nebo taktické prvky jako Yojimbo. Yojimbo je osobní strážce, který nahradí určený model, tak aby se vyhnul zranění. Chceme, aby bojovník s No-Dachi řezal oponentovi samuraie stylem jedna rána, jedna mrtvola, ale musí doufat, že přečká rychlé výpady samuraiovi naginaty. Nebo si zvýšíme iniciativu a budeme doufat v první útok? A nebo mu dáme defensivní atributy, ale budeme zabíjet na dvě rány?
Čím méně modelů, tím rychlejší hra, která by měla podle velmi zajímavých scénářů trvat kolem 20 minut. 

Hra pamatuje na spoustu malých detailů. Zajímavá je třeba možnost kdy vojevůdce a samurai může spáchat sepukku, aby získal victory pointy a tak dotáhl bitvu k remíze.

Po prvních pár bitvách musím říct, že jsem spokojen, modely jsem nakoupil ze hry Kensei a rozhodně nejsou poslední. WIP armády klanu WASP, i moje osobní budu postovat.

Hai!

autor: Dalcor

 

Žádné komentáře:

Okomentovat