Boocoo Firemission na první čtení
Mě vždycky zaskočí kam mě zanese můj koníček, respektive, kam
mě zanese to, když si k nějaké hře dělám rešerši. Mám
nějaké oblíbené stroje z dob, kdy jsem ještě dělal plastikové
modely. Třeba OV-10 Bronco a M-551 Sheridan. A kdy je zlatá éra
jejich nasazení? Od Vietnamu po Pouštní bouři. Takže když jsem
zjistil, že můj oblíbený herní designér vydal hru z Vietnamu a
neváhal a těch pár dolarů investovat.
Jako
obvykle se těch pár dolarů významně navýšilo, ale naštěstí
je Boocoo Firemission, jak se hra jmenuje, jak v malém modelovém
měříktu, tak i v malém měřítku rozsahu. Bavíme se o hře
plánovanou především na 6mm (hraju ve 3mm) v rozsahu posílené
roty, jejíhož velitele hráč ztělesňuje. Hráč si může vybrat
z několika armylistů mezi vojsky US, ARVN, AnZac, NVA a VC. Válka
je rozdělena do několika období, tak jak se měnilo bojiště.
Armylisty jsou docela podrobné, svojí rotu skládáte z několika
čet, kdy velitelé čet mají nějaký základní sestavu a k ní
dokupujete další jednotky. Jelikož dělám ACR, našel jsem v
armylistu pár drobných a velmi podrobných detailů, které mohou
být i tím, že aplikovat tabulky na Vietnam opravdu nejde. U
zmiňovaného ACR začínáte velitelem čety (M113 ACAV) a
střeleckým družstvem (M113 ACAV). Dokupujete k výsadku M60 a M79,
přidáváte další M113 a případně M106. Postupně takto můžete
vytvořit až tři čety. K něm můžete dokoupit četu Sheridanů,
Pattonů a nějakou to vrtulníkovou podporu (OH-6, UH-1, AH-1).
Podrobné, historicky věrné.
Tím
jsem tedy přeskočil na konec knihy, ale vraťme se na začátek,
kromě nezbytného úvodu, ve kterém nás autor upozorní, že
některá pravidla nejsou „tradiční“ se dozvíme, že hra je
plánovaná na 6 nebo 15mm, ale dá se jednoduše upravit na menší
měřítka. Předpokládá se, že vozidla, letadla a vrtulníky jsou
1 k 1, pěchota je bejzovaná po družstvech s tím, že fireteamy a
těžké zbraně jsou na samostatných bejskách. Jednoduše řečeno,
na stůl dostanete tolik bejzek jako v nějaké větší
skirmishovce.
![]() |
A Troop 1/11ACR, 3mm, Oddzial Osmy |
Hra
pracuje s kohezí jednotek, každý velitel čety má na začátku
aktivace určitý počet rozkazů, které vydává jednotkám pod
svým velením v bublině 8 palců. Jednotky které v bublině nejsou
mají své vlastní rozkazy. Rozkazy můžu rozdělit nelineárně,
jeden rozkaz po rozkaze, ale například, pokud chci útočit více
jednotkami, jejich palbu můžu provézt najednou. Nicméně střílet
můžete, až když nepřítele najdete a každý kdo viděl
jakýkoliv film z Vietnamu, ví, že to je to jádro pudla. Pokud
tedy nedojde k obléhání a válku nepřevzalo NVA. Zde narážím
na jeden z těch bodů, kdy musíte vystoupit ze své „odchován
GW“ bubliny. Není to klasický systém D6+bonus/malus vs totéž,
nebo pevné číslo. Ale D6 vs cílové číslo určené náročností,
která se snižuje, nebo zvyšuje. Náročnost se pak liší podle
kvality jednotek, stejně jako hod na počet rozkazů. Práce s
terénem, s efektivitou a výsledkem střelby je ve hře důležitý
prvek, kterému je věnováno opravdu hodně prostoru.
Po
základních pravidlech, řešíme pravidla pro pěchotu, minomety,
vrtulníky a vozidla, kde není nic vyloženě překvapivého, je to
dostatečně detailní, ale zároveň to nevybočuje z toho, že
pravidla mají „jen“ 100 stránek. Vzhledem k tomu, jaké si
autor dělá rešerše k pravidlům, mě zaskočilo to, že chybí
152mm brokovnice z hlavňového odpalovače Sheridanu, nebo Centurion
pro AnZacy. Dokázal bych si představit i GunTracky, M151, M132…
ale to už bych takhle mohl tahat další a další králíky z
klobouku. Hlavně sever vyzbrojovaný jak státy RVHP, tak strýčkem
Maem by znamenal poměrně dlouhý seznam zbraní a statistik. A
taková granularity ve výsledku není třeba, nebo se dá jednoduše
vyřešit.
![]() |
M-551A1 Sheridan 3/4ACR |
Tím
se dostávám k té části, která je za mě úplně nejvíc fajn,
protože je to ta příchuť „Namu“. Tím jsou Terénní prvky a
Podpora. Každý „terén“ na bojišti, ať už vesnice, kóta,
les, údolí, průsmyk, prostě jakákoliv oblast může být
definována jako terénní prvek a můžeme do ní na tajno
deplojovat jednu četu. Autor používá obrácené kelímky u
terénního prvku, pod které dáte bejsku velitele čety, ale to za
mě dost rozbíjí imerzi. Asi to budu řešit tokeny. A když takhle
jedete lesem a z lesa na vás vyskočí palebný přepad Vietcongu a
když zavoláte vrtulníky, tak kluci komunistický jsou zastřílený
na jediný palouk, kam můžou choppery přistát… Kromě čety, do
terénního bodu můžete za spojence deplojovat průzkum ať už
LRRP, nebo SAS, nebo kohokoliv z těch mnoha speciálů, kteří
američané nasadili. Ti budou koordinovat a navádět vaši palbu a
jsou virtuálně neviditelní.
Podpora
je whistovými kartami s žolíkem definovaný soubor podpůrných
prvků. Od navedení letky Phantomů co má ŘLP v pohotovosti nad
Thajskem, po pěší četu, kterou máte v záloze. Až zde se také
řeší dělostřelectvo, které je jinak off table. Vietcong a NVA
sice může přivolat palebný přepad jako součást armybuildu, ale
spojenci je mají jako podpora. Nalížete karty, které definují
jaký asset máte. Na začátku nalížete ze svého balíku čtyři
karty. Když aktivujete četu, ta může použít kartu, nebo jí
odhodit a nalízat novou. Poté co podporu přivoláte, doplníte
zase karty na ruce. Spojenci mají jednu možnost navíc a to je
Medavac a Evakuace. Proč je to důležité? Zranění a ztráty,
které spojenci odvezou a komunisti schovají se nepočítají do VP!
A pak taky Leave No Man Behind.
![]() |
Ron Volstad - LRRP, Dragon 1/35, doma je mám někde ve sprue |
Stejně
jako u ostatních autorových her mě baví ta dobovost – play the
period. Jasně, někde bych si dokázal představit více explicitní
znění pravidel a streamlinovaný text. Taky mě baví dostatečná
hloubka pravidel i u her určených pro takhle malá měřítka, na
druhou stranu zase se neřeší cipoviny. Za mě je to příjemná
kombinace granularity a hratelnosti, přesně tak nějak uprostřed.
Jsou dostatečně play the period, mají určitou taktickou hloubku,
ale je to i o šoupání vojáčků s pew pew.
Přesto
mi pár věci chybí, určitě bych jmenoval využití speciálních
jednotek, protože o tom „Nam“ opravdu byl. Osobně bych rád s
horaly a zelenými barety honil Vietkong na hranicích s Kambodžou a
Laosem. Na papíře to prostě vypadá dobře, uvidíme jak to bude
vypadat na stole!
Komentáře
Okomentovat