Zaujatý pohled na X-Wing 2.5

Opět tady máme článek od vzácného hosta. Tentokrát jím je Martin Kdoul - veterán mnoha vesmírných bitev a pořadatel mnoha skvělých turnajů ve hře X-Wing Miniatures Game. Byl jsem na několika Martinových turnajích a v dobách první edice a začátku druhé jsme se párkrát střetli i na větších eventech jako třeba Českých Nationals v Brně. Martin byl tak laskav, že nám shrnul nejzásadnější změny mezi edicemi 2.0 a 2.5.

 V roce 2022 spadl X-Wing, stejně jako Armada a Legion pod Atomic Mass Games. A společně s tím přišla i nová pravidla. Sice nám nedávno AMG oznámilo konec vývoje X-Wingu a Armády, ale nemusí to nutně znamenat konec hry a organizovaného hraní. Zde jsou hlavní změny, subjektivně seřazené podle pozitivních, či negativních ohlasů hráčů.


•       ROAD – Random Order After Dials (náhodné pořadí aktivací po tom, co navolíte manévry). Ano, je to přesně tak. Každé kolo po tom, co navolíte manévry budete házet na to, kdo bude mít iniciativu. Nejvíce milovaná a zároveň nenáviděná věc. Ti co u X-Wingu zůstali, nebo se k němu vrátili tuhle změnu vítají. Pro jiné se tím hra stala až moc náhodnou a málo kompetetivní. Ale odpadají tím “netlist bid wars“. Už prostě nefunguje najít na netu eso list co vyhrává, ubrat jeden bod vzít ho na turnaj a vyhrát. Zároveň musíte být připravený na obě varianty. Že můžete letět první i druhý.

•       20 bodů a “loadout“ – Opět se změnilo bodování. Tentokrát z 200 na 20 bodů. Nyní ovšem má každý pilot i nějaký ten “rozpočet“ na vybavení. Má to být jakýsi balanc, aby se netvořili až moc silné lodě. V praxi to vypadá tek, že se teď hraje cca na 280 bodů verze 2.0. Elitní piloti jsou teď  nadupaní k prasknutí. Protože když můžete na Lukáše Nebechodskýho dát vybavení za 24 bodů, tak vás už tolik nepálí dát mu Protonová torpéda za 12. Je to asi druhá věc co nejvíc rozděluje lidi. Někomu to vyhovuje, někdo to nenávidí. Za mě je 20 bodů málo. Těžko se škálují piloti a musí se to dohánět loadoutem. Krom toho to vede k tomu, že generici jsou nepoužitelní.

•       Žádný bid – O tom, že je bid špatně, se dlouze diskutovalo už za 2.0. Jak jsem psal výše, pořadí hráčů se určuje náhodně. Jak na přípravu hry, tak každé kolo. Pokud nevyužijete všech 20 bodů, každý nevyužitý bod, jde na začátku soupeři.


•       Scénaře  - Hra už není jen “dogfight“. Do hry vstupují scénáře, které nutí k interakci mezi hráči. Hra nabízí 4 scénáře. Na turnajích se náhodně losuje před každým kolem, který scénář se bude hrát. Scénář se může hrát maximálně 2x za turnaj, pak se vyřadí. Někdo kritizuje, že už to není jednoduchý dogfight.  Rozhodně se už nesetkáte s tím, že vám soupeř napůlí loď a pak už bude jen zbaběle zdrhat.  Krom toho, je tam jeden scénář nejvíc podobný dogfightu - Chance Engagement. Pokud máte alespoň jednu loď do určité vzdálenosti od satelitu, který je uprostřed, máte na konci kola bod. A další, pokud tam loď nemá soupeř.  Scénáře jsou různého druhu a při stavbě letky s nimi musíte počítat.

•       Bodování a omezený počet kol – časový limit na jedno kolo zůstává stejný – 75 minut. Maximální počet kol je omezený na 12 (ale toho se asi nikdy nedočkáte) a vítězí ten, kdo první dosáhne 20 bodů. Body za zničení, nebo napůlení lodě se dostávají hned, jak se tak stane. Scénáře jsou různě “rychlé“, pokud si u některých nedáte pozor, hra může skončit po 4 – 5 kolech.

•       Kolize lodí – Pokud nabouráte do soupeře, můžete za stres udělat soustředící akci. Pokud narazíte do své lodě, hodíte si na poškození a veškeré akce propadají. Hra je tak náročnější na manévrování a odpadá taktické narážení do vlastních lodí.


•       Střelba v 0 – Blokování soupeře už není tak moc výhodné. Útočník si při střelbě ve vzdálenosti 0 nepřidá kostku navíc a dokonce nemůže kostky jakkoliv přidávat a modifikovat. Obránce ano, dokonce i ty kostky útočníka. Je to tedy jen velmi “slabý“ útok, ale i tak může zabolet.

•       Vesmírný smetí – Další příklad toho, že je teď hra náročnější na manévrování. Špatně odhadnout manévr více bolí. Z veškerého základního vesmírného smetí nejde střílet. Pokud na něm zůstanete, přeskakujete krok “provádění akcí“. Bordel ve vesmíru je taky tak trochu víc “tématický“.

Asteroid - automaticky dostanete poškození a k tomu si hodíte na další (pokud hodíte krit, je to jen běžné poškození).

Trosky – okamžitě dostanete žeton stresu a hodíte si na poškození.

Mračno plynu – přijdete o všechny žetony zaměření, a zároveň se zbavíte všech žetonu zaměření, co máte na sobě. Pak dostanete žeton přetížení (strainu) a hodíte si jestli a kolik dostanete žetonu ionizace.



Děkujeme Martinovi za pěkné shrnutí a budu se těšit na další eventy. Jak bylo řečeno, AMG už X-Wing nadále vyvíjet nebude, nicméně komunita je stále živá. Uvidíme se u herního stolu.

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky