Warhammer 40,000 - jak jsem znovu začal a znovu skončil (skoro)

Těsně před začátkem 9. edice Warhammer 40,000 v roce 2020 jsem se rozhodl pro návrat do sci-fi wargamingu. Hodně k tomu přispěli chlapci z Wargames Atlantic, kteří začali s prodejem kitu Les Grognards ze série Death Fields, tedy bohatě vybavený kit vhodný na výrobu sci-fi francouzů všeho druhu. A protože jsem strávil posledních pár let budováním a studováním Napoleonovi Grande Armée, rozhodl jsem se ji rozšířit i do daleké budoucnosti, kde je jen VÁLKA.


Imperiální Garda - Armáda pro bohaté

V minulosti jsem vždycky býval fanda Space Marines. Začal jsem s Dark Angels (4. Edice, cca 2005) ale jak jsem se dostával hlouběji a hlouběji do vnitřního kruhu, přešel jsem k Chaosu (5. edice, třeba 2010). Pro skutečnou armádu jsem dříve nemíval pochopení ale výše zmíněné roky studia vojenské organizace počátku 19. století způsobila, že jsem měl přímo chuť postavit si Francouzské vojáky Císaře Napoleona a jejich vojenskou doktrínu aplikovat v prostředí daleké budoucnosti, proti mimozemským příšerám, legiím nesmrtelných robotů a démonům z warpu. Hej, Wargames Atlantic navíc začal vyrábět krabici těžkých zbraní k mé parádní pěchotě! Rozhodl jsem se tedy postavit pěší armádu!

Jsem neskutečně vděčný za stránky Warhammer Community, kde se dá najít Power Levelový list-building tool, nástroj na stavbu listů v Power Levelech. Ze základních pravidel, která jsou volně ke stažení jsem vyrozumněl, že "nejmenší" hratelné formáty pracují s 25-50 Power Levely na stranu. A tady jsem poprvé narazil na problém. Ono totiž 25 Power Levelů je zhruba 8 jednotek. Moje představa, že bych začal hrát s nějakými 50ti vojáky se rozplynula. Od začátku jsem měl jasný plán postavit jako základ své armády tohle:

Company Commander

Command Squad

3x Infantry Squad

Special Weapon Squad

Heavy Weapon Squad

Total: 44 modelů - 18 Power Levelů

       To co jsem očekával, že bude jádro mojí armády, základ na 25PL se ukázalo, že je prostě málo. Bylo jasné, že bez techniky se neobejdu. Pojďme se teď ale podívat na otázku ceny. Tento výpočet vychází z cen Ogřího Doupěte v době vydání tohoto článku.

    Díky Wargames Atlantic jsem schopen tuto armádu postavit ze tří krabic. Jejich pěchota i kombinovaný box velitelů a těžkých zbraní stojí stejně. Pro účely výpočtu budu počítat cenu včetně poštovného 1000 Kč za krabici. Pokud se budeme bavit o holém Infantry Squad boxu, stojí za zmínku taky výpočet ceny za model (Cadian Infantry Squad = 100Kč/voják; Les Grognards = 41Kč/voják). V krabici WA je totiž 24 vojáků oproti deseti Cadijcům.

    Nástupní sestava výše od Wargames Atlantic tedy vychází na 3000Kč. Ale co kdybych dělal hrdiny od Cadijské Brány?

Company Commander + Command Squad = 799,-
3x Cadian Shock Troops = 2997,-
Heavy Weapon Squad = 849,-
Special Weapon Squad = 849,-

        Tady je to trošičku vypečené u Special Weapon Squad. Já jsem dělal ze svých Grognardů snipery se spottery, chtěl jsem tedy převážně klečící nohy. Pro výpočet výše jsem se tedy rozhodl jít levnější cestou a konvertovat tým speciálních zbraní z Heavy Weapon Squad boxu a vojáky vyzbrojím přebytečnými zbraněmi z Shock Troops balení. Druhou variantou by byl další box Shock Troops a cena by se zvýšila ještě o 150 Kč.

        Takže GW cena téhož je 5494,- Kč. Teď musím zmínit, že je to pořád 18 Power Levelů. Tedy, pokud chcete hrát středně velké hry, je to ani ne polovina vaší armády. Jasně, dále se pak už můžeme začít pohybovat v tankách a technice, kde je poměr PENÍZE/POWER o dost lepší než u řadové pěchoty.

        Taky je jasné, že když si vyberete nějakou elitnější armádu, vyjde vás to ještě levněji. Tak například 25PL Primaris Space Marines vyjde na 3197,-Kč (Primaris Captain, 2x Intercessors). A to se nebavíme o různých bundle boxech, včetně Combat Patrol boxu, který vyjde ještě levněji. Ale to je pochopitelné. Prostě jsem si vybral armádu s více modely a mám tak více plastu na stole. Je jasné, že za ten materiál zaplatím víc.


Pravidla jsou zdarma, nebo ne?

Jedna z nejlepších věcí na novém Warhammeru 40,000 jsou Basic Rules volně ke stažení v hromadě jazyků. Včetně češtiny. A to je pecka. Trošku mě mrzí, že GW ustoupil od modelu Age of Sigmar druhé edice, kdy na jejich webu byl u každé jednotky ke stažení statblok. Ale to nevadí protože v každém boxu s modely je přeci karta s herními statistikami. Teoreticky tak můžete rovnou začít hrát se svými figurkami, ne? Máte základní pravidla, máte statbloky svých borců a máte power levely. Všechno co potřebujete k základnímu hernímu prožitku Open Play.

Každý hráč ale ví, že tady to nekončí. Bez Codexu vám chybí speciální pravidla, bez velkých pravidel vám chybí podrobnosti jako ten mocně inzerovaný nový systém terénu (ten je na pěst, mimochodem). Dalším krokem tak je nákup Codexu a velkých pravidel za celkem 2218,- Kč. Hej ale stojí to za to, protože teď konečně mám všechno co potřebuju ne?


Děkuji Mikýřovi

Dám teda dohromady nějakou tu armádu podle Codexu a velkých pravidel. Je to Matched Play. Mám spočítané Command Pointy, Detachmenty, připravené Strategemy a můžu hrát. Přijdu na hru a když si můj oponent všimne mého armylistu, řekne mi: "Ale vždyť ti to nesedí!" A v tu chvíli přichází na scénu Chapter Approved. Já na to řeknu jen: "Počkej takže, to co jsem si koupil v Codexu neplatí?". Neplatí protože nemám poslední úpravu bodových hodnot, která vychází každý půlrok (tady si nejsem jist a rád se nechám poučit) a stojí kolem 800 Kč.

Platí to ještě?

No a pak dostanu nakládačku. Protože na tom teď prostě Astra Militarum není moc dobře a vyvážení hry zcela neodpovídá Codexu z osmé edice. Naštěstí existuje tento dokument, který mi v podstatě říká, které knihy (a mnohé z nich už nelze sehnat protože vyšly v minulé edici) pro mou armádu ještě platí. A které mohu dokoupit.



Co s tím?

Warhammer 40,000 hraju rekreačně. Je to prostředí, se kterým jsem vyrostl, a které mě tvarovalo jako wargamera i jako osobnost. Bitvy v daleké budoucnosti pro mě stále mají obrovské kouzlo. Posledních několik let ale změnilo můj pohled na wargaming obecně. Vyzkoušel jsem nespočet herních systémů, namaloval spousty modelů od řady výrobců. Podílel jsem se i na testování a designu některých nezávislých her. Díky nadhledu, který jsem získal se můžu rozhodnout hrát Warhammer 40,000 jak budu chtít - podle dohody s mým spoluhráčem. V deváté edici jsem odehrál jen jednu hru v plných Matched Play pravidlech a byl to jeden z nejhorších herních zážitků mého života.


Současný Warhammer 40,000 se aktivně brání tomu abych ho chtěl hrát. Kdysi stačilo mít figurky, pravidla a codex. V dnešní době vychází více a více publikací, které obsahují nová pravidla a aktualizace bodových hodnot za účelem generování zisku pro akcionáře. Z tohohle křeččího kolečka vystupuji. Naštěstí se snad blízská na lepší časy. Včera GW oznámil, že nové, aktualizované bodové hodnoty budou od příští sezony volně ke stažení. Třeba se zlepší i něco jiného.



Do té doby mám se svou herní skupinou spoustu možností! Jednou z nich je OldHammer ve smyslu pravidel. Oprášil jsem, doma ležící, pravidla 4. edice a k nim i pár Codexů. Už jsme v tom odehráli pár her a byla to fakt velká zábava. Do konce roku vyjde očekávané Xenos Rampant - sci-fi hra, zhruba o rozměru 25-40 Power Levelů Warhammeru na skvělém enginu Lion Rampant. A pak je tu One Page Rules alternativa Grimdark Future, která má stále více a více zastánců mezi hráči podobného smýšlení. 

Sejdeme se u herního stolu. S Warhammerem nebo bez.


-Jiron





Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky