10 otázek - Conquest: The Last Argument of the Kings
V dnešním díle seriálu 10 otázek se pobavíme s Maksem (meksmaks) o hře Conquest od Para Bellum Wargames Ltd.
Mimochodem jedna otázka v našem pravidelném dotazníku se změnila, s odstupem času mi dávala více smslu (Dalcor).Otázka první: Můžeš nám jednoduše, a co nejvýstižněji popsat hru o
které se dnes bavíme?
Regiment Milice sebral všechnu
svou odvahu a zaútočil na monstrózní Zrůdnost. Skupina nordských nájezdníků
byla zničena poté, co trpasličí ohnivá koule zabila třetinu jednotky, zatímco
další nordové se dali na útěk. Těžká pěchota Ocelové legie dorazila do bitvy
příliš pozdě na to, aby zachránila rytíře obklíčené orkskými ženami na
velociraptorech.
Conquest je hra epických bitev a bojů, které
jsou velmi dynamické díky jednoduchým základním pravidlům, střídání aktivace a
mechanice posil. Má teprve dva roky a je super být součástí jejího vývoje. Na
druhou stranu externí financování a nezávislost na Kickstarterech nás
přesvědčují, že jde o hru, která na trhu zůstane roky.
Otázka
druhá: Můžeš nám nastínit, do jakého herního prostředí je hra zasazena,
případně o jaké historické éře se bavíme?
Je to temný fantasy svět, trochu podobný
středověku. Hundred Kingdoms odkazuje na Svatou říši římskou a Nordové na
mytologické vikingy, zatímco „orčí“ (W’adrhŭn) civilizace je někde mezi
aztéckým obsidiánem a ranou dobou železnou. Dweghom (trpaslíci války) mají
magickou techniku a Spires… biomancii – životní magii používanou jako
bioinženýrství.
Nadcházející frakce jsou nemrtvá
zkažená Byzanc, steampunkově mýtičtí Řekové a Weavers – bratranci Spires, ale
založení na přírodě, fae a keltské mytologii. Celkově je plánováno přes 15
frakcí.
Co mám ze všeho nejradši, je
věrohodně napsaný lore a herní pozadí. Interní politika každé strany je dost
složitá, aby dostatečně vysvětlila, proč může docházet k bojům v rámci stejné
frakce (tzv. mirror hry).
Otázka třetí: Za jakou frakci hraješ ve hře, řekni nám něco o svojí armádě?
Ačkoli všech 5 dostupných frakcí se
mi moc líbí, snažím se soustředit na Spires. Jsou to uprchlíci z jiné dimenze,
kteří bydlí v obrovských živých věžích.
Podobně jako tolkienovští elfové jsou nesmrtelní. Ovládají magií života,
ale kvůli těžké situaci zrušili své svaté obřady a využívají ji k biomancii – tvoření
(kreaci) a kontroly nových bytostí. Mají velmi pragmatický pohled na válku –
posílají drony a klony na smrt bez výčitek svědomí, a během boje je vylepšují na
úkor poškození, nebo je léčí. Zatímco sami Spires neriskuji osobní boj,
používají dálkově ovládané bio-exoskelety zvané Avatara.
Nejvíc mě dostal jejich vzhled – modely jsou
unikátní, připomínají biotechnologické horory H. R. Gigera (autora Vetřelce).
Navíc pro frakce neexistuje žádný kánonický vzhled, takže si každý může
namalovat armádu s vlastním příběhem. Moje, na rozdíl od kostěných „ofiko“
Spires, je založená na hmyzím chitinu a těší mě, jak efektivní byl drybrush +
zelený inkoust při jejich rychlém malování.
Otázka
čtvrtá: Kolik potřebuješ modelů na standardní hraní
To záleží! Conquest používá
stejné modely pro dvě verze – regimentová The Last Argument of Kings (TLAOK),
ale také menší First Blood, hraná trochu jako Age of Sigmar. I když je hra
nová, a ne všechny modely ještě dostupné, stále je v armádách velká
variabilita. Pro standardní TLAOK na 2000 bodů mohou být elitní síly
tvořeny 20 - 30 modely, většinou
kavalerie nebo monster. Je ale také možné hrát hordu 100 kopiníků! Standard
skirmish verze (750 b) bude vyžadovat přibližně polovinu těchto počtů.
Otázka pátá: Kdybys měl hru doporučit někomu, kdo jí nezná (což právě děláš), jakým způsobem bys to udělal
Představte si, že hrajete hru
žánru Total War s figurkami – to asi nejbližší dojem :D Hraje se to velmi rychle,
jako skirmish hra, při tom pořád máte pocit epické bitvy.
Jestli nejdřív chcete vyzkoušet
pravidla, můžete to udělat kdykoli – všechno je dostupné zdarma na webovce
para-bellum.com, včetně pravidel každé armády a online Army Buildera.
Otázka šestá: Jaké mechaniky bys
vypíchl jako přednost hry?
Střídavé aktivace – nevěděl jsem,
jak moc je budu milovat, dokud jsem to nevyzkoušel! Hra plyne mega dynamicky a
já se nemusím 20 minut dívat na to, jak soupeř přemýšlí a pohybuje svými modely
(nebo v nejhorším scénáři vyhladí moji armádu nějakým bullshit kombem ve 2.
kole :D). Navíc se pro aktivace používá balíček karet, jehož pořadí si každý
hráč sestaví na začátku kola. Je to jedna z nejvíc strategických částí hry, aby
si naplánovat vlastní aktivace a předvídat volby soupeře.
Rychlost – základní pravidla jsou
velmi jednoduchá, pokud hraju s nováčky, po prvních 30 minutách většinu pochopí
sami. Určitě některá pokročilejší pravidla vynechávám díky modularitě hry. Bez
postav a customizaci můžu hrát i s 5letým děckem, a s jeho tatínkem plnou, strategickou
hru.
Systém posil – v prvním kole je
bojiště prázdné a jednotky přidáváme postupně. Největší šance na začátku mají
určitě lehké jednotky (skirmisheři), od druhého kola můžou přijít střední
jednotky, těžké od třetího (nejpozději vstoupí v pátém kole). Přináší to prvek
překvapení do každé hry, ale také podporuje různé strategie budování armády,
aby byla zajištěna konzistentnost.
Otázka sedmá: Jaké mechaniky bys vypíchl jako negativum hry?
Ne každý má rád modely Conquestu.
Používají větší měřítko (38 mm), což znamená, že i rolník Hundred kingdoms má
velikost Primaris marine :P. Zejména lidské frakce nevypadají kompatibilně s
figurkami z jiných her. Vzhledem k tomu, že Para Bellum je stále mladá firma a
učí se, mohou někomu první modely vypadat docela nudně. Výroba v plastu
vyžaduje hodně znalostí, ale nejnovější krabice jako Centaur Avatara nebo Apex
Predator (T-Rex) vypadají mnohem zajímavěji.
Zatím nejsou všechna pravidla
jednoznačná a vnitřní rovnováha by se mohla zlepšit, protože některé modely
jsou jednoznačně lepší než jiné. To se může v blízké budoucnosti snadno změnit
díky živém pravidlům. Jsem v týmu pro testování hry a mám přímý kontakt s
tvůrci her, abych se jim pokusil pomoci v této věci zlepšit.
Otázka osmá: Jak dlouho trvá jedna běžná hra?
Rychlost hry je jednou z jejích
silných stránek – standardní hra na 2000 bodů netrvá většinou déle než 2 hodiny
– a oba hráči jsou po celou tu dobu stejně angažovaní. Menší hra nebo First
Blood skirmish trvá 1 – 1,5 h.
Otázka devátá: Existuje česká komunita, jak je velká a jak se dá kontaktovat?
V Česku se hra teprve rozjíždí,
my v Brně jsme první větší komunita, pokud vím. V tuto chvíli zde máme 10 hráčů
a neustále rosteme. V poslední době se o něj začalo zajímat stále více lidí,
včetně týmu Deskoherní inkvizice, kteří sídlí v Olomouci a Novém Jičíně, s
kterýma jsme nahráli díl podcastu o Conquest.
Pokud měli byste zájem o Conquest, najdete nás
na:
Instagram: @meksmaks_cz
Discord kanál na Deskoherní inkvizici
Otázka desátá: Pořádají se nějaké eventy, nebo turnaje?
Celosvětově - ano, hra už má
turnaje například v USA, Německu či Polsku. Naše komunita se pořád vyvíjí pro
plnohodnotný turnaj, ale neustále pořádáme malování a demo akce. Nedávno jsme
zahájili slow-growth ligu, abychom podpořili hraní malovaných armád :). 4.
prosince budeme například v Olomouci, a pak třeba v Praze.
Para Bellum skvělé podporuje růst komunit. Jsem první Vanguard v České republice (kupodivu nejsem ani Čech, ale Pšonek :D) a dostávám měsíční poukázky do e-shopu za hraní a předvádění hry - něco, co bych udělal i tak! Společnost nás podpořila dárkovými krabičkami pro nejnovější hráče, kteří také mohou doporučit další krabičky svým přátelům. Vanguardi a prodejci mají také přístup k velmi dobrým sadám pro organizovanou hru – včetně podpory při malovácích akcích, přípravě ligy, kampaní a turnajových cen. Pokud máte zájem o Conquest (což doporučují!), a chtěli byste založit vlastní herní skupinu, přečtěte si více o Vanguard programu nebo se mi ozvěte. Potkáme se u herního stolu!
Komentáře
Okomentovat