Napoleonské hry a body armád
Je běžným standardem wargamingových her že mají takové procesy, aby došlo k vyváženému hraní her. Tedy, aby podobné mechaniky fungovaly jako měřítko relativní síly modelu, nebo jednotky. V tomto krátkém zamyšlení se podíváme na tento fenomén z hlediska Napoleonského, nebo potažmo historického wargamingu.
Na bodování armády existuje celé spektrum názorů. Ty nejextrémnější jsou logicky: „Body k ničemu nejsou třeba, používejte OrBaty.“ na straně jedné. „Bez bodů nelze hrát“ na straně druhé.
Ani jeden není špatný. Musíme samozřejmě vzít v potaz typologii hráčů, typ hry, pravidla hry a to jestli si hráči jsou schopni dát přes hubu za špatný scénář.
Body jsou k ničemu
Tento názor a jemu podobné vychází z principu, že historické hry = simulacionistické hry a tedy měly by simulovat nějakou realitu. Když jdete hrát, není důležité zda, je hra vyrovnaná, ale zda je (pseudo)realistická. I Wargaming je stejně jako RPG hra o nějakých překážkách a cílech. Ve hře, kde body nejsou potřeba je cílem si (především) zahrát. Pokud vím, že jsem v nevýhodě, a musím to vědět, aby hra měla smysl, pak mám stejné cíle, jako velitel ve stejné reálné situaci. Samozřejmě, pokud hrajeme historické scénáře, s historicky věrnými armádami, nemůže být cílem hry klasická vybíjená, ale realistické, splnitelné úkoly.
Hraní bez bodů a s realistickými scénáři je samozřejmě zcela specifické, protože vyžaduje od hráčů porozumění pro tento proces.
Náročná příprava hry, velikost armád, typologie hráče, realistické zhodnocení scénáře a teoreticky Umpire (rozhodčí, Game Master) jsou podmínkou pro takovou hru.
Také je potřeba určit jak moc historicky přesní chceme být, počínaje reálnou silou batalionů, definování bojeschopnosti batalionu, schopností velitele, pozemním měřítkem, realistickým dostřelem, časovou osou, atd.
Je hrozně jednoduché bez bodů vytvořit scénář, který je pro jednu stranu zcela nehratelný.
Druhá varianta hry bez hraní je okamžitá hra s modely co mám doma. Ta nevyžaduje nic navíc. Prostě hrajte s čím, co máte. Samozřejmě pokud jste hráli 40K a najednou vám přijde zajímavý historický wargaming, koupíte Black Powder, o Napoleonice víte to co já před dvěma lety (tedy prd), pak takhle postavená hra nejspíše nebude fungovat. Ale může.
Bez bodů nelze hrát
Body potřebujeme k tomu, abychom dokázali poměřit relativní sílu jednotek. A to pro potřebu realistických, tak i kompetitivních her. Bez bodového vyhodnocení se nám špatně staví scénáře, protože potřebujeme vědět jak moc je dělo silnější než pěší batalion. Body rozhodně nezamezují hraní historických scénářů, ani nesvádí k poměřování ega – to dělá hráčská typologie.
Nejde položit rovnítko mezi Historický scénář = hra bez bodů. A nejde ani položit rovnítko mezi body = vyrovnaná hra. Ostatně ani nejdominantnější hra na trhu, přes body rozhodně není balancovaná mezi jednotkami, natož pak armádami. Navíc naprostá většina Napoleonských her body používá jako hodně relativní popis jednotek pro rychlé hry (Pick-Up Games) a ne jako balancovanou turnajovou mechaniku. Sice určite funguje jakýsi matematický model /který by měl bát zárukou balancované hry – viz One Page Rules/, ale v okamžiku kdy do hry zasahují neměřitelná, nebo složitě kalkulovaná dodatečná měřítka a pravidla, jsou body opravdu jen velmi volným vodítkem relativní síly.
Je hrozně jednoduché zneužít body k power gamingu.
Zvlášť v okamžiku, kdy o období nevíte zhola nic. Upozorňuji, že britská armáda měla jen 2 (slovy DVA) regimenty Pušek, ne celé divize :-D.
Závěr
Bohužel je v Napoleonských skupinách poměrně běžné koukat na hráče s body skrz prsty. A ještě hůř, když řeknou, že chtějí hrát Black Powder….s body. Nicméně, nenechte se odradit. Použijte styl, který se vám líbí a tak hrajte vaše hry. Přizpůsobte styl stavby scénářů a her tomu co máte k dispozici a co vám vyhovuje. Zkuste se držet poučky „Hrajte období, ne pravidla“.
Dalcor
Komentáře
Okomentovat