Steel and Steed



via Wargames Illustrated
Pamatuji si, že když jsem poprvé jako malý viděl Noc na Karlštejně, největší zážitek jsem měl z krátkého prostřihu na turnaj na začátku filmu. Stejně tak si pamatuji z Ivanhoe (především z knihy a ruské verze) rytíře Vyděděnce. Když jsme pak hráli RPG tak se se mnou pěkně dlouho táhl Paladin (než jsem objevil výhody ambivalentnějšího přesvědčení) a tak když se objevila pravidla „Simulátor turnajového rytíře“ jménem Steel and Steed, reagoval jsem okamžitým nákupem. A mohu říct, že investice cca 500CZK do ebooku se vyplatila.

Steel and Steed je naprosto specifická hra, v tom že to není WARgaming. Není tu válka, není tu ovládání řady jednotek, nebo figurek na stole a boj v terénu. Ne. Tady ovládáte naprostou většinu jednu figurku a rozhodujete za ní. Vlastně ani tu figurku ani nepotřebujete. Ale wargaming děláme většinou proto, abychom sbírali a barvili figurky. A třeba k tomu zkoumali i nějakou tu historii.

Budoucí Ondřej z Dubé, Claymore Casting


Základním stavebním prvkem pro hru je turnaj. Turnaj se může skládat z jedné či více disciplín – klání (jízdní boj s dřevci ve šraňku), sedání (jízdní boj v uzavřeném prostoru), durchritt (pěší boj jeden na jednoho), pěší i jízdní burdování (také bohurt - boj dvou pěších skupin proti sobě) a v neposlední řadě střelba na terč. Turnaje můžete spojit do kampaně, ve které ovlivňujete růst turnajových dovedností svého rytíře, můžete budovat sídlo, najímat další rytíře a svádět krásné panny. 


Vašeho rytíře si postavíte na míru, zvolíte tři základní možnosti – feudála, řádového rytíře a potulného rytíře. Vyberete mu oře, dřevec, zbroj, zbraň, luk a lehce upravíte vlastnosti a dovednosti. Musíte vybírat pozorně, protože část vybavení  a dovedností přidává opravy jen ke klání, jiné pro střelbu, zatímco některé platí obecně. Zatímco matematický model hry stavba rytíře moc neovlivňuje, rozhodně ovlivňuje způsob boje, schopnosti v klání nebo ve střelbě. Ano můžete se soustředit na experta na střelbu (Robin z Locksley), experta v klání (Ulrich von Liechtenstein), anebo špičkového duelanta pro bohurt (nikdo mě nenapadá), anebo někoho kdo obstojně zvládne vše.

Ačkoliv disciplín je několik, ve skutečnosti jsou to tři modifikace pravidel – střelba, klání a boj na blízko. Střelba je jednoduchá a jako jediná nepotřebuje nic – žádný terén, specifické figurky, prostě nic. Máte 4 tabulky reprezentující, kam na terč míříte a podle toho jak je váš rytíř nastatovaný, řešíte úspěch. Zatímco míření na terč dává velkou pravděpodobnost zásahu, míření na střed pravděpodobnost zásahu snižuje.  Řešíte tak míru rizika a taktiku v boji. Střílí se tři šípy, největší součet vyhrává a výherce postupuje pavoukem až do finále.  No, a pokud jste expert, můžete roztříštit vybraný oponentův šíp, čímž on přijde o body a vám je přičtou. Je to všechno nebo nic!

art: Glen Orbik, původně z Advanced Dungeons and Dragons Paladin's Handbook

Klání je zajímavé, šraňk má délku 40 palců, zde řešíte rychlost koně a typ úderu dřevcem. Pokud získáte momentum – tedy váš oř je o koňskou délku za středem šraňku, máte bonus do sražení z koně. Nejdříve ale musíte zasáhnout a to není vůbec jednoduché. Máte pět jízd, je to správně cinematické a napínavé a mě baví nejvíc

Burdování je boj ať už skupin nebo jednotlivce. Je to asi nejblíže klasickému wargamingu s tím, že pravidla jsou napsána tak aby byl boj zajímavý. Hraje se na osm kol a je to ta nejtaktičtější část hry, ve které se snažíte přechytračit, anebo prostě ubýt protivníka a dostat ho na 0 vitality. Právě tady se nejvíce projevuje styl boje svázaný s vybranou zbraní – meč a štít, nebo obouručák nabízejí vyvážené varianty boje, zatímco obouručná sekera jde na hrubou sílu. Co je vtipné, můžete během boje požádat panoše, aby vám přinesl jinou zbraň z vašeho arzenálu.  Právě tady se projeví promyšlený matematický model, kde závisí na každém rozhodnutí a drobnosti. Používá se d10, složíte, kolika kostkami házíte podle typu akce (a proti akcím – Charge vs Counterattack, Sustain vs Sustain), typu zbraně a zbroje. Oba hodíte – většinou 3D10 nebo 2D10 a pokud hodíte nejvyšší číslo vyhrál jste a zasáhl jste, počet úspěchů je pak roven kolik máte vyšších čísel než nejvyšší protivníkovo. Do toho můžete zakomponovat zastrašení, získávání přízně davu – prostě akcí v boji je celkem 12.

Páni z Dubé
Zatímco po herní stránce je hra parádní, narážíme na drobné problémy s tím, jak jsou pravidla napsána. Nemůžu si pomoc, ale dost často si vždy vzpomenu na komentář mojí matky k filmu Prvnímu rytíř  – "Jak si Američané představují středověk." Když pominu trochu zvláštní názvosloví zbraní a zbroje, tak narážíme, že ta hra mi ze všeho nejvíc připomíná film Příběh rytíře. Což je strašné zábavný film, historicky úplně blbý – on to o sobě ale ví a na víc si nehraje. Pravidla taky - až na pár drobností vyžadujících vyjasnění (většinou posloupnost triggerovaných efektů) si ta pravidla taky na nic nehrají - mají obsáhnout nějakých 400 let rytířských turnajů – což díky nedostatku zbytečných cipovin zvládnou

Jsou dostatečně abstraktní, aby se do těch 400 let vešla, mají promyšlený bojový systém napodobující středověká bojová umění  - ještě víc než Ronin/En Garde (tvrdí to mj. bratr a ten má za sebou solidní životopis ohledně historického a sportovního šermu), jsou dostatečně svižná, aby nepřišla repetetivní házená, mají dostatečný rozsah a možnosti aby si každý vytvořil hru na míru. Za mě skvělá party hra, nebo taková hra na vedlejší hraní, když se nesejdete, nebo potřebujete jen zabít čas. Nicméně kampaň může být zajímavá i jako hlavní (ne)Wargamingová hra.

Turnajový terén, Sally 4th




Komentáře

  1. Ahoj, super napsane. Velmi me to zaujalo. Jde sehnat pravidla v cestine? Asi ne ze?

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Nejoblíbenější příspěvky