Recenze: Freebooter's Fate
Co dělá pirát, když
hraje Wargaming? Pije Rum!
Pro nás suchozemské krysy mají vůně mořských dálek, Karibiku
a rumu ještě větší přitažlivost než pro ostatní i když boom filmových pirátů už
odezněl. Dnes se podíváme na jednu z těch úspěšnějších pirátských her –
Freebooter’s Fate
skulptera a herního designéra Wernera Klockeho. Nejedná se o žádnou horkou
novinku, hra je na světě už nějaký ten pátek a kromě základní příručky obsahuje
i několik rozšíření.
Jedná se o skirmish wargamingovou hru ve vlastním fantasy
pirátském prostředí odpovídající zlaté době pirátství a éry Tortugy. Hráč
ovládá posádku složenou z cca 8 členů pro standardní hru na 500 dublonů.
Měřítko hry je cca 30mm a vše se měří v SI jednotkách. Hra se vyhodnocuje
kartami a ne kostkami.
Starter Amazonek, pravidla jsou samozřejmě v angličtině |
Pravidla nejsou úplně abstraktní, kladou důraz na narativní
složku hry, než na správné využívání pravidel, ovšem stále jsou dostatečně
komplexní, aby se hráč vyhnul zjednodušování. Každý hráč ovládá posádku skládající
se z vůdce, specialistů, žoldnéřů a pucfleků. Každá z frakcí v základní knize má
unikátní pravidla pro tvorbu armády a dva různé velitele, čímž je umožněno
vytvořit armády s odlišnou stavbou a stylem hraní. Další příručky
přidávají nové frakce postavy a schopnosti. Každý model je identifikovaný
kartičkou s mechanikami a dovednostmi, které jsou dvojího charakteru. Buď
jsou unikátní pro postavu a pak jsou na kartičce, případně jsou určeny klíčovým
slovem a pak jsou rozepsány v pravidlech. Všechny modely jsou Wyswyg. Přes
velké množství modelů a frakcí se ale daří držet křivku potřebných znalostí pro
úspěch ve hře na přijatelné úrovni. Celkové nyní máme následující frakce,
lidské a gobliní Piráty, cech nájemních zabijáků z Bratrstva, pravidelnou
Armadu, divoké Amazonky z džungle, Kult ovládající voodoo a černou magii,
žoldnéře jako samostatnou frakci. Mezi frakce jsou rozesety „pirátské“ modely
odkazující na popkulturu – Yoda, James Bond, Harley Quinn, Lara Croft a další.
Carley Wench...Harley Quinn (photo via Cool Mini or Not) |
Dva hráči se střídají v aktivaci jednotlivých modelů,
každý model má dvě akce spočívající většinou v pohybu a v boji. Případně
hráč může odložit aktivaci figurky a tím jí umožnit reagovat na vývoj situace. Pohyb
řeší věci i jako přeskočení z budovy na budovu, plavání, či šplh po
budovách. Hra se velmi dobře vypořádala s nástupem střelných zbraní, což
není úplně zvykem. Arkebuzy jsou sice nesmírně silné, jenže potřebují celé kolo
na nabití.
Jak bylo řečeno na začátku, hra se nerozhoduje kostkami, ale
kartami. Ty mají bodovou hodnotu od jedné do desíti, lížou se ze společného
balíku, čímž je stále hra pod vlivem náhody. Kromě těchto vyhodnocovacích
karet, dále potřebujete karty s tělesnými lokacemi. Každá postava má šest
vlastností svázaných s lokacemi na těle – hlava je svázaná s útokem,
nohy s pohybem, ruce se silou. Pokud jdete do útoku, tak si skrytě
vyberete tolik karet lokací, kolik máte útok (většinou 2 karty na útok).
Oponent si vybere tolik karet, chránících lokace, jakou má hodnotu obrany.
Společně karty odkryjí, a když si obránce nebránil části těla, na které útočil
oponent, je zasažen.
Demo Table Salute 2012 |
Modely nejsou vyřazeny jedním úderem, tedy aspoň většinou.
Nicméně je tímto jaksi eliminována náhoda a jak útok, tak obrana postavy má na
hru větší než jen statistický vliv. A hlavně je to hrozná zábava. Například
zasažená ruka znemožňuje používat v této ruce zbraň. Je tedy důležité si
jí hlídat…ale to bude nepřítel předpokládat a zaútočí jinam…nebo ne?
Samotné hraní je docela svižné, zdá se, že jednotlivé armády
jsou dobře balancované a prostředí i herní mise nejsou jednotvárné a hlavně je
jich hodně. Připomenu misi, kde se Amazonky snaží dostat k opilým
námořníkům, aby je mohli….eh….no to co amazonky s muži dělají, zatímco se
je zbytek posádky snaží zachránit. Je to jedna z her, která má zajímavé
mechaniky, nicméně na příběhu záleží. Za mě obrovský palec nahoru. Kromě toho velmi dubře funguje sběratelský
model figurek, kterých za rok vychází jen pár, cca 15 a všechno jsou unikátní
ručně dělané skulpty držící unifikovaný design nastavený Wernerem Klockem
(Pathfinder, Reaper, Dark Sword). Zatím tedy nehrozí power creep nebo
vyrovnávání mety jak to známe z jiných her na podobném principu.
Demo Table Raging Rivers |
+
Detailní pravidla s nízkou křivka náročnosti
Modely
Narativní přístup k pravidlům
Systém vyhodnocování konfliktů a akcí pomocí karet
-
Pořizovací cena (viz budoucí Začínáme s…)
Celá frakce Brotherhood v roce 2014. Foto: Battle Brush Studios |
Komentáře
Okomentovat