AAR - testovací hra Over the Hills


Toto úterý jsme v Prague Wargames Clubu ukazovali Over the Hills našemu nejčastějšímu spoluhráči Filipovi. Pro demo jsme se nechali volně inspirovat jarní kampaní 1813, nicméně jsme nepřehrávali žádný historický scénář, ale prostě si jen tak zabojovali.

Všechny fotky naleznete zde.


Pokud si dobře pamatuji, byla Rusko-Rakousko uherská strana tvořena:

První pěší brigáda tvořící levé křídlo
2 bataliony Ruské těžké pěchoty
1 batalion Ruských granátníků
1 batalion Ruských myslivců

Druhá pěší brigáda tvořící pravé křídlo
1 batalion Rakouských granátníků
1 batalion Rakouských myslivců
1 batalion Chorvatských hraničářů
1 baterie Rakouských šestiliberek

Záloha – Ruská jízda
1 jednotka dragounů
1 jednotka Petrohradské milice (ovšem jako huláni)
1 jízdní půlbaterie šestiliberek

Francouzské vojsko tvořili:
První pěší brigáda - Pravé křídlo
1 batalion opěšalých dragounů
1 půl bataliony polských voltižérů
1 půl batalion saské řadové pěchoty
1 baterie šestiliberek

Druhá pěší brigáda - Levé křídlo
4 bataliony řadové pěchoty

Jízdní brigáda
1 jednotka dragounů
1 jednotka švališérů kopiníků
1 jednotka husarů



Dle pravidel jsme se dohodli, že úvodní vzdálenost mezi jednotkami bude 24 palců (na stole 6x8), což nám umožní deploy do hloubky. Nehráli jsme pravidla na umístění terénů a umístili více terénů, než pravidla chtějí. Zároveň jsme ponechali 24´dosah velitelské bubliny CIC, což opět umožňuje hrát do hloubky a netahat vojska po všech koutech stolu.

V průzkumné fázi (vojska s lepším průzkumem si mohou zkrátit vzdálenost od středu deploye) vyhrála 6. Alliance, zároveň jsme první deplojovali (brigádu na střídačky, viz popis armády vyše). Pro obrovskou pohyblivost jízdy (až 48 palců za kolo!), jsme se rozhodli umístit jízdu na střed, zatímco Francouzi umístili jízdu jako podporu svého levého křídla.

V prvním kole se ruská pěchota vydala v útočných kolonách schovaných za myslivce v harcovnickém řetězu proti slabšímu francouzskému levému křídlu, s tím, že budeme moci prorazit a obklíčit francouzské pravé křídlo. Zatímco ti-jiní-psi, Rakušané, zadrží nápor jízdy a francouzských pěšáků díky lepší střelbě puškami (dostřel 18 místo 12) s drážkovanou hlavní vybavených myslivců a hraničářů. K tomu tedy jedna poznámka. Listy jsou opravdu podrobné, přesto plně modulovatelné, protože hra nabízí plný bodový rozpad. Hra nabízí si za každých 50 bodů v Pick Up Game vzít jeden „upgrade“ jako je Elite, Rifle Armed Skirmishers, nebo Good Shot pro jednotky a tím je zdražit nebo zlevnit. To jsme ale nehráli.

Bitva začala první salvou rakouských děla, ta začala pálit do francouzských kolon seřazených v colonne d'attaque. Rozhodli jsme se pro jednoduchost neaplikovat pravidlo „penetrace“, které řeší odskok klasických kulí.



Rusové poté vyrazili kupředu, včele myslivci, jeden batalion jsme vysunuli proti Polákům, zatímco druhý batalion postupoval přímo proti baterii, zálohu tvořili granátníci v útočné koloně.

Nyní i Napoleonova armáda zahájila boj palbou z děl (hra je IGUUGO s reakčním systémem a kolo má strukturu: střelba, povzbuzení, pohyb, boj na blízko) Francouzi soustředili svůj nápor proti hraničářům. Zatímco jízda si hledala správné pozice.

V druhém kole nepodporovaný prapor Ruské pěchoty napadl polské voltižéry, kteří na útočící Rusy vypálili salvu, ani mohutné URÁ na posledních deseti krocích nepomohlo. Po tragických hodech a díky tomu, že pšonci, ač půlbatalion, měli dostatek podpory, se ruský batalion se rozpadl. Na druhém křídle, kam jsme přesunuli i jízdu se Rakušané rozestavili do řady myslivců a hraničářů, zatímco granátníci tvořili zálohu v intervalu mezi bataliony. Rusové vypřáhli dělo, aby zblízka kosilo Francouze.

Poláci ustoupili a umožnili jízdě, husarům, zaútočit na druhý batalion ruské pěchoty, ten v reakci zformoval nouzový čtverec, který husary odrazil, stejně tak kopiníci zaútočili na myslivce, kteří také zformovali čtverec, i když to bylo mnohem těžší, se přeformovat z řady. Naštěstí útočící pěchotu viděli včas. Zde se jízda raději zastavila, než se pouštět do marného boje.



Dělostřelectvo pokračovalo v palbě, ruští myslivci se přeformovali do kolony po rotách, na bodáky rozprášili saský půlbatalion, ale do boku jim místo toho vpadli opěšalí dragouni, schovaní ve vsi.

Děla a nápor dragounů myslivci nezvládli a batalion se rozpadl. Mezitím napadli dva francouzské bataliony jeden řádně pocuchaný dělostřelbou a střelbou hraničářů právě hrdinné Chorvaty. Vzájemný střet však skončil neúspěchem orlů. Stejně dopadli i dragouni, do kterých se opřeli sibiřští granátníci.

Při přepočtu bodů jsme zjistili, že obě francouzské brigády a ruská pěší brigáda utrpěla nadpoloviční množství ztrát. Zatímco obě francouzské brigády se začali odpoutávat od nepřítele (podhoďte 3 na d10!), Sibiřští granátnici stoicky stály. Tím jsme hru ukončili.

V rámci testu jsme něco nezahráli správně, ale hlavně je třeba se naučit správně manévrovat a pracovat s opotřebením. Unavené a rozstřílené bataliony nahradit v přední linii, zatímco ty si odpočinou (a tak se obnoví jejich bojeschopnost). Musíme se naučit pracovat s reakčním systémem a samozřejmě manévrovat!

Komentáře

Nejoblíbenější příspěvky