Ne úplně vážný blog o wargamingu - Not entirely serious blog about wargaming

Oblíbené příspěvky

pondělí 2. ledna 2017

Rogue Stars - Recenze

              Dlouho očekávaný přírůstek do série Osprey Wargames je konečně vydán. Uznávaný autor, známý hlavně díky Song of Blades and Heroes, Andrea Sfiligoi, se opět postavil do role tvůrce, jenž píše pro Osprey hru, která cílí mimo jejich běžné publikum.


              Rogue Stars nese v podtitulu větičku „Skirmish wargaming in science fiction underworld“. Hráči se chopí ovládání skupiny o 4-6 postavách. Postavy nemají žádné statistiky a jsou tvořeny pouze seznamem vlastností, výzbroje a výstroje. Tyto prvky většinou modifikují hod d20. Hlavní je, aby výsledek vždy překročil cílové číslo. Iniciativa je plovoucí a vynalézavě využívá reakcí. Nelze tedy říct, že jde o střídavou aktivaci, ale není to ani klasická kolová záležitost. Andrea opět projevil dokonalý cit pro žánr a nabídl nám takřka neomezené možnosti hráčských postav. Ale o tom později. Nejprve se podíváme na systém.
              Ten si bere to nejlepší z oblíbeného Song of Blades and Heroes ale zároveň přináší vlastní pohled na věc. Hra běží za použití dvacetistěnných kostek (já vím, „bůůůůůůů“). Zároveň však pracuje s takovým počtem modifikátorů, že lze výsledky docela výrazně upravovat. Má tak určitý element nevypočitatelnosti (protože přestřelky jsou zřídka přehledné) ale zároveň má hráč vliv na to co se na stole děje. Jako v SoBH se hráč rozhoduje, zda model aktivuje jednou až třemi kostkami, přičemž selhání dává možnost nepříteli reagovat. Úspěch dává postavě možnost provést jednu akci. Tři úspěchy tak znamenají, že může postava provést až tři akce. Protože postavy jsou skutečně individuální, jsou akce dost podrobné, spíše připomínající hry na hrdiny. Samostatnou akcí tak je tasení zbraně. Sebrání předmětu ze země, výměna zásobníku a podobně. Na rozdíl od ostatních her tohoto autora v Modré sérii (Of Gods and Mortals; A Fistful of Kung Fu) však dva špatné výsledky v aktivaci neznamenají automaticky předání iniciativy soupeři.

Figurky ke hře sice opět udělal Northstar, nicméně volba modelů je zcela na vás.

              Rogue Stars obecně využívá velmi vynalézavě plovoucí iniciativy. Jedna z možných reakcí na selhání hodu na aktivaci je „Převzít Iniciativu“. Úspěch v takovém případě znamená, že aktivní hráč končí své aktivace a reaktivní hráč jede dál. Hra používá systém stressu. Čím více akcí postava dělá, tím více má na sobě stress markerů. A čím více má na sobě stress markerů, tím větší je šance, že dojde k převzetí iniciativy. Kromě rizika soupeřových reakcí vám ale nic nebrání aktivovat stále dokola jednu postavu. Jeden hráč je na tahu až do chvíle, než soupeř úspěšně převezme iniciativu. Aktivace v Rogue Stars představují přibližně vteřinu reálného času. Navíc spousta podrobností v systému vyvolává pocity, jako když sledujete přestřelku v akčním filmu. „Skočil za betonový kvádr, aby unikl těžké palbě, pak vytáhl z pouzdra laserovou pistoli a zkontroloval stav energie“ tak je vaše aktivace. Vzhledem k malému počtu modelů je dobře, že taková omáčka ve hře je.
                Skupiny v Rogue Stars mají přesně danou velikost. Můžete mít mezi 4-6 modely. Tahle restrikce v podstatě znamená, že postavíte partu unikátních charakterů namísto hordy vidláků. Tvorba skupiny je opět velice volná. Ve hře nejsou žádné „frakce“, jsou jen velmi obecné „Motivy“. Hráč si vybírá motiv, podle kterého chce stavět svůj tým. To mohou být Lovci Odměn, Piráti, Horníci, Hvězdná Policie, Obchodníci, Kyborgové a další tradiční sci-fi archetypy. Podle toho jaký motiv si zvolíte, máte přístup k základním vlastnostem a zbraním. Takže Žoldáci mají přístup prakticky ke všem možným zbraním a výcviku, Kultisti mohou dosáhnout jen na civilně dostupné zbraně ale řád Psioniků má přístup například ke všem zbraním pro boj z blízka (včetně Silových Mečů tvořených paprskem čisté světelné energie). Každá skupina si pak také vybere Taktickou disciplínu, která odráží způsob boje této skupiny a její sehranost.

Pokud hrajete Frostgrave, přijde vhod i konverzní set na sci-fi

                 Tradičně zábavný je také systém konstrukce misí. Tři hody kostkou určují, o co ve hře půjde, kde se to bude odehrávat a jaká bude komplikace. Hráči jsou vyzváni, aby všechny komponenty poskládali do smysluplné zápletky. Například v naší první testovací hře připravil velitel jedné skupiny past na tu druhou v doupěti masožravé šelmy. Nepříjemným překvapením pro něj a jeho roboty však bylo, že tato šelma má vrozený obranný mechanismus, který ovlivňuje elektronická zařízení.
                 Jednu stránku knihy také zabírá kampaňový systém. Ačkoli se jedná o velmi jednoduchou záležitost, která v podstatě funguje na dokupování nových vlastností a výzbroje, přijde mi o hodně promyšlenější než například Frostgrave. Oproti němu však v Rogue Stars není kampaň tím hlavním stavebním kamenem. Zkušenosti rostou pomalu a nové vybavení je drahé. Ranění, které neodnesete z bojiště, jsou ztraceni i s jejich výzbrojí.

Nebo můžete použít své oblíbené modely jako já

                 Co říci závěrem? Andrea Sfiligoi je zkušený tvůrce her a na jeho nejnovějším systému je to vidět. Rogue Stars je špičkově promyšlený systém, ve kterém vše funguje tak jak má a jak to dává smysl. Poslední dobou vzniká spousta her, které mají dobré nápady, ale nedrží moc dobře pohromadě. Tento kus však takovou neuspořádaností netrpí. Systém je funkční, intuitivní (ač se to na první pohled nezdá) a rychlý. Jako vždy selhává redakční práce, ačkoli v tomto případě opravdu jen minimálně. S děravostí jiných her tohoto vydavatele (Frostgrave a Black Ops, dívám se na vás!) se to ani nedá srovnat. Největším Nedostatkem – ano, s velkým N – je však úplná absence Quick Reference Sheetu v knize. Pro hru, která má několik tabulek v každé kapitole je referenční tabulka naprostou nutností a myslím, že každý by rád obětoval některou z celostránkových ilustrací. QRS však jistě brzy bude ke stažení. Do té doby si všichni můžeme osvěžit práci v Excelu. Konec konců, je třeba projít jen nějakých 64 stran. Nashle u herního stolu.

Jiron

Výhody:
+ promyšlený systém aktivací
+ zábavná tvorba charakterů
+ rychlý spád
+ kampaňový systém

Nevýhody:
-nespolehlivá d20
-stohování markerů
-chybí QRS

Žádné komentáře:

Okomentovat