Přichází Xenos Rampant

Hledáte lehkou sci-fi wargamingovou hru? Máte doma modely z nějaké starší hry a nevíte co s nimi? Vadí vám neustálé listování v pravidlech? Neustálé pátrání po aktualizacích? Chcete za večer odehrát více her? Chcete hrát ve vašem oblíbeném prostředí, ale buď k němu neexistují pravidla, nebo vás jejich mechaniky nebaví? Pokud na některou otázku odpovíte ano, pak vyzkoušejte Xenos Rampant, novinku od nakladatelství Osprey Publishing. Xenos tu odkazuje na řecké slovo xenos – cizí a slovo Rampant na sérii her vycházející z úspěšného historického systému Lion Rampant, pojmenované podle erbovního znamení lva ve skoku. 


Xenos Rampant, tedy vetřelec ve skoku, je large skirmish hra, která původně vznikla jako fanouškovský doplněk Dragon Rampantu, fantasy verze zmiňovaného Lion Rampantu. Richard Cowen, autor tohoto doplňku oslovil renomovaného autora původního systému Dana Merseyho. Z fanouškovského doplňku, mimochodem na internetu stále dohledatelného, se stala vázaná plnohodnotná komplexní generická hra umožňující boje v minimálně pěti prostředích jako je divná válka, městské fantasy, invaze emzáků, post apo a bitvy mezi hvězdami.  

Všechny zmiňované hry fungují na unikátním aktivačním systému vydávání rozkazů, kde jednotka provede deklarovanou akci, jen pokud úspěšně složíte ověření hodnoty na 2k6. Pokud je ověření neúspěšné a jednotku neaktivujete, končí vaše kolo. Zní to sice divně, ovšem rozložení pravděpodobnosti hodů vede k vyrovnanému hernímu zážitku, rychle se měnící, přelévající se akci a nepředvídatelnosti. Právě proto spousta lidí nemá tento aktivační systém, a tedy Rampanty rádo. Ovšem tento aktivační systém velmi příjemně přenáší na stůl proměny bojiště, problémy velení a určitou mlhu války (čím se nemyslí, že máte hodit přes půl stolu hadr). 

Alfa Legie proti Grognardům. Nemůžeme se dočkat až vyzkoušíme v Xenos Rampant

V historických verzích rytíři neradi pochodovali, zatímco rádi útočili. Naopak lehký kopiníci nemají problém pochodovat, na zteč se jim ale nechce. Původní Rampant byl psán pro boj dvou šlechtických družin ve 13. století, zatímco dobově poslední verze „Rampantu“, The Men Who Would be Kings, byl psán na koloniální války. Systém velení se tak v časových zónách jednotlivých Rampantů (10-19 století podle hry) výrazně mění a s tím i pravděpodobnost ukončení kola, a to se přenáší i do Xenos Rampant, kde autor zakomponoval volné akce, po kterých nekončí kolo. Třeba průzkumníci budou mít zdarma pohyb, zatímco kulometčíci budou mít zdarma střelbu. 

Hra je určená pro převážně pěchotní bojůvky o 30-50 modelech, s jedním tankem, nebo IFV. Lehčích vozidel, ale můžete mít více. Armylist je generický, tedy všichni mají stejné možnosti. Kromě základních jednotek je ve hře celá řada speciálních pravidel a různých vylepšení, aby šlo armádu ušít na míru modelům, které chcete hrát. Samozřejmě jednotlivé druhy jednotek jsou určitou abstraktní škatulkou a je na fantazii hráče co jednotlivé mechaniky představují. V jednoduchosti je krása, Rampanty se dají jen těžko zlomit do nějakých deathstarů, neexistují meta listy a power gaming je značně redukován. U těchto her definovaných s nadsázkou jako typ „Pivo a preclík“ se ovšem počítá s tím, že hráči nebudou… prostě, že jsou to dva hráči, kteří si spolu jdou hrát s vojáčky a ne, že si budou poměřovat třeba ego.

Samozřejmě chceme vyzkoušet armády inspirované klasickým RPG Starfinder

Jako normální moderní hry, které nejsou definovány odměnami pro manažery firmy je hra agnostická vůči bejskám, figurkám, měřítku. Což tedy neznamená, že si vezmete 6mm modely proti 28mm (i když to jde). Ale můžete zkusit Warhammer démony na čtvercových bejskách proti klonové armádě ze Star Wars na kulatých bejskách. Vše je postavené na hráčské shodě. Před hrou si prostě řeknete, co a jak chcete hrát a Xenos Rampant vám k tomu dá nástroje. Můžete mít také různě řešené multibejsky, jen musíte zajistit, jak budete odebírat ztráty. Jednotky by měli být buď 5, nebo 10 modelů, podle toho, jakého typu budou, což je krok směrem k velikosti jednotek nejhranějšího sci-fi systému na světě.

Hra bude obsahovat taktéž kampaňový systém, kde váš vůdce bude získávat drobné modifikace, ovšem žádný herohammer se nekoná. Hrdinové mají stejné statistiky jako jednotka stejného typu, jen místo pěti modelů, má pět zranění. Tedy jednotka je definována životy (Strength Pointy), jestli ty životy rozdělíte mezi pět, tři nebo dva modely je jedno. Klíčové je, že počet kostek na útok definuje druh jednotky a její morálka. A ne počet modelů. Hrdina tak bude házet stejný počet kostek jako jednotka. Čili rozdíl je vlastně jen vizuální, ovšem dává to určitý efekt nabušenosti hrdinů, nebo terminátorů. Například pokud budete chtít hrát HALO, nasadíte pět SPARTANů místo pěti jednotek.

Vzpomene si někdo na AT-43 od Rackhamu. Na Xenos Rampant FB stránce se objevuje

Na stůl můžete dostat hrdiny z Mass Effectu, zahrát si Infinity po jednotkách, Star Wars Legion bez haldy tokenů a decklistingu a samozřejmě Warhammer 40.000. Na stůl dostanete všechny ty modely z mrtvých her. Nebo si můžete vymyslet vlastní svět, případně využít některých knižních světů. V době 3D printů, jsou možnosti neomezené. 

Výhodou Rampantů je hratelnost a rychlost. Žádné dlouhé čekání, žádné cavyky, minimální listování v pravidlech. Jedna kniha, spousta voleb a možností. Xenos Rampant vychází 24.11.

autor: Dalcor

Komentáře

Okomentovat

Nejoblíbenější příspěvky