Interview - Andrea Sfiligoi CZ
Dnes přinášíme našim čtenářům
něco speciálního. Je pro nás velkou ctí vám poskytnout
exkluzivní rozhovor s jedním z nejvýznamnějších
herních designérů na poli wargamingu muže proti muži a malých
jednotek, vítěze ceny Origin za historický wargaming a
nominovaného v řadě jiných kategorií. Autor, jehož
nejznámějším dílem je Song of Blades and Heroes, pan Andrea
Sfiligoi
Bubny a čáky přinesli cenu Origin pro Ganesha Games |
V prvé řadě vás vítám na
našem blogu. První otázka: jaká je vaše hráčská minulost?
Mé začátky byli docela zábavné,
řekl bych. Vždycky jsem měl rád fantasy. Můj strýc patřil ke
Svědkům Jehovovým a dal mi jeden z jejich magazínů. Bylo
v něm popsáno Dungeons and Dragons jako „hra plná myšlenek
Satana“ a tak jsem si řekl: „tu hru MUSÍM mít“. Byly to
ještě doby před internetem a nakupovat takové věci nebylo
snadné. Naštěstí mě moje matka vzala na komixový Con (tuším,
že v roce 1982) kde jsem si koupil časopis Marvel’s EPIC.
V něm byla stránka s reklamou na hry TSR a tak jsem si
mohl objednat katalog TSR UK, zaplatit za červenou krabici D&D a
zaplatil ji pomocí mezinárodních odpovědek (IRC kupon, něco jako
cenina, kterou se platí za kolky v cizích měnách… neptejte
se, byly to složité časy!) a tak to všechno začalo.
Kdy a proč jste se rozhodl psát hry?
Bylo to právě když jsem čekal na tu červenou krabici DnD. Vytvořil jsem deskovou hru (o pirátech) a vypustil ji na své přátele. Bylo mi 12. Ne, nebyla to dobrá hra. Byla to Gmed hra hraná na obří desce, kterou jsem namaloval vodovkami na celý skicák.
Jaká je vaše obecná filozofie při
psaní her?
Obecně píšu hry, které 1) bych
chtěl hrát a 2) hry, které si myslím vyplňují nějakou mezeru,
aby se dobře prodávali. Až tak je to prosté.
Naše ženy se ptají, jestli do
tvůrčího procesu zahrnujete i rodinu.
Pokud nepočítáte mojí kočku, nemám
žádnou rodinu. Každopádně zapojuji své přátele, kteří musí
přežít moje pozdní, noční telefonáty („Právě mám skvělý
nápad na hru, to si musíš poslechnout…“) a mnoho hodit
playtestů.
V České Republice je jen
velmi málo lidí, kteří znají vaši produkci. Jak je to ale na
vašem domácím trhu v Itálii? Najdeme vaše hry
v knihkupectvích a obchodech s hrami?
Zvou mě na Cony, zejména Lucca Games.
Vždycky mi dají jeden volný stůl, kde můžu demonstrovat svoje
hry. Prostor v regálech nemám téměř zaplněný, protože jsem
se rozhodl pro přímou distribuci. Mám vlastně víc prostoru
v obchodech ve Spojených Státech než v Evropě.
Na tomto blogu je několik recenzí
vašich her vydaných Osprey Games (Rogue Stars, Of Gods and Mortals,
A Fistful of Kung Fu). Jaká byla vaše spolupráce s Ospreyem?
Velmi dobrá. Měl jsem naprostou
tvůrčí svobodu. Jediným problémem bylo vejít se do stanoveného
počtu stran.
Můžeme očekávat nějakou další
spolupráci mezi vámi a Osprey Games?
V tuto chvíli nic, ale když mi
zavolají tak pro ně znovu něco napíšu. Vlastně, mám scénář
v nadcházející knize, ale nesmím o tom mluvit. Jsem jen
jedním z mnoha autorů toho produktu.
Také jste spolupracoval s dalším
držitelem Origin, Danielem Merseym. Byla to jen jednorázová
spolupráce nebo si vzájemně vypomáháte?
Byla to jednorázová spolupráce ale
znám ho a bavím se s Danielem už od ranných dob Ganesha
Games, co jsme spolu psali Song of Arthur and Merlin. Doufám, že
pro mě napíše ještě něco.
Ano...houbičky. |
Co vás inspiruje k inovativním
nápadům jako například měřící tyčky na pohyb, hry jako
Fighting Fungi (skirmishovka o bojujících houbách) nebo nedávný
Battlesworn, kde se vše vyhodnocuje tajnou dražbou?
Často kradu nápady z ostatních
druhů her a zkouším, jestli by bylo možné to „vidět jinak“.
V dnešní době jsou kina plná
komixových filmů jako jsou Avengers, Justice League a další…
ovlivňuje to nějak prodeje vaší superhrdinské hry – Power
Legion?
Ne, myslím, že to prodeje
neovlivňuje. Není to bestseller hlavně, protože nemáme licenci
slavných Marvel nebo DC hrdinů. Nestěžuju si – funguje to dobře
a prodává se to slušně vzhledem k možnostem, ale kdyby byl
na obálce Spiderman, šlo by to na dračku.
Pojďme se pobavit o vašem
současném projektu na Kickstarteru – Star Eagles. Co nám o téhle
hře můžete říct?
Inu, otcem myšlenky na Star Eagles je
ze sta procent můj obchodní partner Damon Richardson, který řídí
výrobu modelů a Kickstarter kampaně, takže byste se měli zeptat
jeho. Hrál jsem to, když mě navštívil a můžu říct, že ta
hra je skvělá. Jednoduchá a taktická zároveň. Bohužel máme
trochu zpoždění proti plánu, protože se pokazilo takřka
všechno, co mohlo… brzo už hru dokončíme a dodáme.
Haha, kéž by. Ganesha Games je velmi
malá společnost. Pokud nám fandové pomůžou, dokážeme spoustu
pozitivních věcí…
Four Against Darkness je vlastně
zjednodušené sólové RPG ve kterém ovládáte čtyři dobrodruhy.
Systém vám udělá náhodný dungeon nebo můžete hrát
předpřipravená dobrodružství (každé dobrodružství je trochu
jiné, některá používají mapu, jiná sérii náhodných událostí
nebo napůl náhodný děj). Four Against Darnkess se rychle stává
naší nejprodávanější hrou všech dob (v tuto chvíli ho vyhazuje
Amazon na prvním místě když hledáte Solo RPG), a tak můžete
očekávat řadu doplňujících knih (aktuálně je jich 9 a další
4-5 se chystají).
Jsou příšery a scénáře řízeny
kartami jako v Sellswords and Spellsingers?
Ne, všechno funguje na náhodných
tabulkách a interakce s příšerami je docela abstraktní.
Můžete se na ně rovnou vrhnout nebo počkat co budou dělat (hází
se na reakční tabulku, každá příšera má vlastní malou
tabulku kde d6 určuje, co může dělat).
Kterou hru z vašeho portfolia
byste doporučil našim čtenářům a proč?
Moje olíbená hra je nejspíš A
Fistful of Kung Fu vydaná Osrpeyem, je to jako souhrn všeho co mám
rád ve hrách. Ale právě teď bych také doporučil kteroukoli ze
solo/kooperativních her jako Four Against Darkness nebo jeho
bratránka Sellswords and Spellsingers. Nebo nadcházející
solo/kooperativní karetní hru o honu na čarodějnice Hexxenhammer
Rise of the Witchfolk, která je volně inspirovaná Německým
folklórem. V létě by se měla objevit na Kickstarteru…možná
trochu později, kdo ví.
Jedna ze Sfiligoiových her vydaných Osprey Games |
Poslední otázka, kterou klademe
všem: Proč by měli hráči hrát právě vaši hru?
Mé hry jsou jednoduché, levné a
zábavné. Nesnaží se předstírat nějakou „hloubku“ protože
nemám rád těžké hry. Dnes mají hráči příliš mnoho
rozptýlení a příliš mnoho her stojí za zkoušku. Proto by hry
měli soustředit veškerou zábavu do co nejkratší doby a být
hratelné na co nejmenším prostoru.
Moc děkuji za rozhovor a těšíme se na vaše další hry.
A s vámi, milí čtenáři...se uvidíme u hracího stolu.
-Jiron
Komentáře
Okomentovat