Ne úplně vážný blog o wargamingu - Not entirely serious blog about wargaming

Oblíbené příspěvky

čtvrtek 16. dubna 2015

První hra Lion Rampant

Lion Rampant - Království české
Tenhle report by mohl začínat novinovým titulkem: "Osprey zabil dva České krále! Jan Lucemburský a Přemysl Otakar II. umřeli na dodržování pravidel hry Lion Rampant od Daniela Merseyho publikovaného u Osprey Publishing..." Protože to jak se hra tváří, jak bojiště vypadalo, náramně odkazovalo na smrt obou českých králů.

Na CSE 2015 Spring jsme konečně odehráli svoji první hru Lions Rampant, zároveň jsme i hru prezentovali účastníkům tohoto setkání. Zatímco pravidla jsme pořídili celkem s radostí, historické figurky stále nemáme, takže jsme použili naše staré Warhammerovské. Moje Lizzardmens byli složeni s Temple Guardy (Foot Man-At-Arms), Saurus Warriors (Foot Serjeants), Cold One Riders (Mounted Man-At-Arms), a ze čtyřech jednotek Skinků (Bidowers). Celkem 42 modelů, 7 jednotek, generál byl v Cold One Riders. Jiron proti mně použil Orcs and Gobling, taky 42 modelů rozdělených do Black Orcs (Foot Man-At-Arms), Forest Goblin Spider Riders (Mounted Serjeants), Forst Goblin Wolf Riders (Mounted Yeoman), 2xNight Goblins Spearmans (Foot Yeomans) a Night Goblin Archers (Archers). Generál byl Black Orc a měl celkem 6 jednotek. 

Jan Lucemburský, Kresčak, Osprey: Crecy 1346

Jako misi jsme vybrali Bloodbath, kde buď musíte vymlátit oponenta, nebo hra končí v okamžiku, kdy hráč hodí na d6 více, než má jednotek na stole (počítá se od 5 jednotek) a pak se sečtou pomocné body slávy.

Orčí generál Vrozkrokkop se chvástal, že mému Veteránovi usekne hlavu (3 cíle), zatímco ten se chlubil, že zničí více jednotek (2 cíle). Vybrali jsme si každý jen jeden „boast“ až ze třech možných. Zároveň jsme vybrali i generálské dovednosti -  můj generál si hodil nevýhodu Zranitelný (vulnerable) – tedy je větší pravděpodobnost že dostane (ne)šťastný zásah v jednotce. Jironův Black Orc zase nezvedal morálku spolubojovníkům (Insipid – nevýrazný). A šlo se do boje.

Jiron vyhrál hod na to kdo je Útočník a kdo obránce. Rozhodl se, že vytáhne s Black Orky, ti si ale stále ještě řešili animositu s okolostojícímo gobliny a svému vojvodovi ukázali dlouhý nos. Tím skončilo Jironovo kolo. Jenže moje kolo začalo stejně rychle, jako začalo, neboť moji cold oni jsou úplně stupidní a nepohli se vpřed. Iniciativu tedy opět převzali Orci, tentokrát armáda vykročila v před v podobě předvoje – pavoučích jezdců. Jenže zbytek neměl rád pavouky a tak se rozhodli nesplnit rozkaz kupředu. Moje jízda tentokrát uposlechla, stejně jako jedni skinkové. Když se pohnula i Černá garda, znamenalo to, že dojde na střet vojevůdců.

Ano challange, nejzábavnější a nejhrdinštější část hry. Protihráči hodí tři kostky a kdo má více 5+, zabil protivníkova generála. Já hodil jednu pětku, Jiron 5+ vůbec nehodil. Zařval Ork, zařval Jiron, protože měl po bodech slávy.

Další části hry pokračovali standardně, dokonce se nám povedli celkem dvě celá kola každému. Musím říct, že mě padali kostky o trochu lépe a to dokonce na Evade i Skirmish se Skinku. V konečném důsledku to znamenalo, že se mi povedlo postupně zničit Black Orcy a Wolf Ridery a tím jsem Jirona dotlačil k tomu, aby házel, zda neukončí bitvu (chybí mi pro tento typ vítězství v pravidlech nějaký cool název). Stálo mě to jednu jednotku skinků.  Což hned na první pokus vyšlo. Nasbíral jsem 5 bodů slávy za to, že jsem zničil více jednotek (2:1), než oponent + 2 body slávy za splněné chvástání. Jiron chvástání nesplnil, takže měl navíc -1 slávy. Celkový výsledek tedy je 7:-1. Takže jsem večer přidal pár přípitků na to jak mám dobré rytíře výborným poličským pivem, zatímco Jiron cucal svoje černé pivo.

Je třeba říct, že na první hru jsme dělali pár chyb v pravidlech – pravidelně jsem zapomínal na Wild Charge) a v prvních asi 5 minutách jsem špatně házel rozkazy a pohyby. Taky jsme v prvních kolech boje zapomněli na to, že modely nezůstanou zaaretovaní v boji, ale že odstoupí na 3 palce od sebe (každý 1.5 inh?) Ani taktiku jsme moc neřešili. Snažili jsme se dostat modely a systém „do ruky“. Zajímavé je, že kdyby Jiron zabil o jednoho cold one knighta více, tak i když ukončil hru na nedostatečný počet jednotek, jednalo by se o remízu a rozhodly by pomocné body (jako „boasts“).

V neposlední řadě jsme se snažili pochopit Vulnerable, předpokládám, že leader je hitnutý na double 1, 2 a 3 a ne když se na těch dvou kostkách objeví 1, 2, 3.

Přemysl Otakar II, Alfons Mucha
Závěrem je třeba říct, že hra byla neskutečně svižná. I s neznalostí pravidel jsme byli hotoví za cca 40 minut. Pravidla, která se zdají být divná na papíře (konec kola na nesplněný rozkaz) dělají hru neskutečně zábavnou a svižnou. Osobně jsem pravidlo o nesplněném rozkazu viděl houserulované, kdy toto pravidlo je vynechané a každý hráč postupně aktivuje všechny jednotky a některé prostě zůstanou stát. Na hru to má velký vliv. Nicméně originální chaotický způsob velmi připomíná námi nemilovanou bitvu u Kresčaku, kde náš král umřel přesně na to, že spousta volů jela dopředu nehledě na to, že podpora teprve pochoduje na bojiště. Ostatně moji cold one riders udělali přesně totéž, v kombinaci s Wild Charge může být vaše jízda v druhém kole zcela sama na druhé polovině stolu. Prostě místo absolutní kontroly nad bojištěm, je třeba vzít za své, že na bojišti je kurňa chaos a vysílačka neexistuje. Přemysl Otakar II. by mohl vyprávět. 
Konec na náhodný hod kostkou hru samozřejmě zrychluje, samotný autor nábádá k houserulování (existuje house rule scifi verze), takže je dobré se před bitvou rozhodnout jestli vám to vyhovuje. Zároveň to trochu balancuje hru – není možné si vzít 4 drahé jednotky, protože hned v prvním kole můžete ukončit hru. (To může řešit například, že hod na konec se bude aplikovat až po prvních ztrátách celé jednotky).


Kde se dají sehnat plastové modely Přemysla Otakara II, Záviše z Falkenštejnu a železných pánů? Lion Rampant FTW.

autor: Dalcor

Žádné komentáře:

Okomentovat